Němci zakázali víkendové spaní v kamionu, řidiči musí do hotelu

  1:00aktualizováno  1:00
Německo po zavedení minimální mzdy opět znepříjemňuje život dopravcům ze zahraničí. Od 25.­ května platí nové nařízení, podle něhož nesmějí řidiči v kabině kamionu trávit takzvaný týdenní odpočinek. Jde o povinnou pauzu o délce 45 ­hodin, kterou mají řidiči předepsanou po šesti dnech za volantem, většinou ji čerpají o víkendu. Dopravci změnu kritizují.

(ilustrační snímek) | foto: Jan Daněk, iDNES.cz

Při kontrole se řidiči musejí prokázat dokladem o zaplaceném ubytování. Za každou hodinu, kterou strávili proti vyhlášce v kabině, dostanou pokutu 60 eur, zaměstnavatel trojnásobek.

Opatření míří především proti levným dopravcům z východní Evropy, kteří vysílají řidiče na několik týdnů jezdit po Německu. Dotkne se však i českých firem, přestože ty většinou takový model podnikání nevyužívají.

Podle Martina Felixe ze sdružení Česmad Bohemia opatření pocítí hlavně dopravci, kteří jezdí z ­Česka dlouhé trasy přes Německo, například do Španělska. „Velmi často se stává, že šest dní na cestu tam a zpět nestačí a řidič musí strávit víkend v Německu,“ říká Felix. Podle něj je to další krok k omezení konkurence zahraničních dopravců.

Ve Francii hrozí i pokuta za spaní v kamionu, říká šéf trestané firmy

Podobně to vidí slovenský europoslanec Richard Sulík. „Z velkých Evropanů se najednou stávají nekompromisní ochránci vlastních zájmů,“ napsal Sulík ve svém komentáři na serveru HNonline.sk.

Někteří dopravci se podle Felixe už rozhodli z dlouhých tras odejít. Za podivné považuje rovněž to, že zákon v Německu zveřejnili 24.­ května a­ začal platit hned druhý den.

Felix tvrdí, že problém nespočívá v tom, že by dopravci museli platit za hotel, ale jde o to, že nemají s kamiony kde u hotelů zaparkovat. „Řidič nemůže opustit kamion s nákladem. U hotelů nejsou parkovací místa,“ dodává Felix. Obává se, že zákaz povede k tomu, že východoevropští dopravci budou tábořit v ­kamionech u česko-německých hranic.

Řada západoevropských zemí se snaží o zavedení podobných opatření delší dobu. Zřejmě nejznámější je stanovení povinné minimální mzdy. Za tu dostali čeští dopravci například ve Francii pokuty, loni zakázala spaní v kamionech o víkendu Belgie. Ochranářská opatření jsou nejrozšířenější ve Francii, kde je zavedl ještě za svého působení na ministerstvu hospodářství a financí současný prezident Emmanuel Macron.

Autor:

Nejčtenější

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

Další z rubriky

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Špatné letadlo, hodiny bez jídla, ztracené kufry. Běžný let se změnil v utrpení

Letadla společnosti Alaska Airlines.

Měla to být běžná cesta letadlem napříč územím USA z Bostonu do Los Angeles, která za normálních podmínek nepřesáhne...

Najdete na iDNES.cz