Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

KALKULAČKA: Spočítejte si, kolik zaplatíte na německé dálnici

  1:00
Budoucí mýto na německých dálnicích má být odstupňované podle emisí konkrétních aut. Nejvyšší možnou sazbu - 25 eur za desetidenní známku - budou platit v podstatě všechna naftová auta starší 15 let. Nové „benziňáky“ zaplatí za průjezd jen 2,5 či 4 eura. Jak na tom bude váš vůz, si můžete spočítat v kalkulačce iDNES.cz.

Německá dálnice (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Tahle země není pro starý diesely. Parafrází názvu oskarového filmu lze shrnout vzkaz, který německá vláda vyslala svým i přespolním řidičům skrze ceny dálničních poplatků.

Právě auta se vznětovými motory plnící emisní normu Euro 3 a horší (vesměs vozy staré čtrnáct nebo patnáct let) totiž budou zpravidla platit maximální možné mýto. Vyplývá to z dokumentu německého ministerstva dopravy.

Nejvyšší poplatky přitom činí sto třicet eur (3 510 korun) za roční kupón, padesát eur (1 350 korun) za dvouměsíční vinětu a – to se bude týkat českých řidičů asi nejčastěji – pětadvacet eur (675 korun) za známku na deset dní.

Pokud se vám kalkulátor ceny německé dálniční známky na mobilním telefonu nezobrazuje, najdete ho na tomto odkazu.

„Směřujeme mýto více na ekologická kritéria a chceme ulevit ekologickým vozům třídy Euro 6,“ zdůvodnil systém německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Německo, které světu dalo jak samotný vynález vznětového motoru, tak i podvodníky z Volkswagenu a aféru dieselgate, už delší dobu na základě podobných kritérií omezuje vjezd do center některých měst pomocí „emisních plaket“ (z poslední plánované nejtvrdší úpravy však prozatím ustoupilo).

Brzy se má tedy přidat i mýto pro osobní auta. Pětadvacet eur za projetí Německem nebo třeba jen služební cestu či výlet na nákup tak bude muset zaplatit třeba řidič patnáct let staré dieselové Octavie, stejně tak jako v podstatě jakéhokoli jiného takto starého naftového auta v čele s populárními kombíky. Vzhledem k tomu, že průměrné stáří osobního auta je v Česku podle statistik SDA 14,5 roku, bude to častá situace.

Ani pro zbrusu novou dieselovou Octavii nejsou tabulky nijak zvlášť příznivé. Má-li objem motoru 1,6 litru, bude desetidenní známka stát čtrnáct eur. Na druhou stranu, nová Fabia s litrovým benzinovým motorem (nebo jakékoli podobné auto) bude mít výlet do Německa skoro zdarma. Desetidenní známka jejího řidiče vyjde na dvě a půl eura, v přepočtu 68 korun.

U patnáct let staré Fabie už to tak jednoduše říci nelze. Takto stará benzinová auta lze totiž obecně najít jak s motory v normě Euro 4, tak i starší (a pro poplatky výrazně dražší) Euro 3. Fabia se srovnatelným výkonem (tedy v tehdejší motorizaci 1,2 litru) tak zaplatí za desetidenní známku buď čtyři nebo čtrnáct eur. Vyšší částku bude platit i řidič většiny Felicií.

Záleží na objemu, emisích i palivu

Cena roční známky

Majitel auta má platit předem určenou částku za každých započatých 100 cm3 objemu motoru. Zaokrouhluje se nahoru - takže třeba za objem 1432 cm3 se počítá jako 15. Částka se odvozuje od emisní třídy a paliva.

Euro 1 ,2 a 3

- benzin 6,5 eura

- diesel 9,5 eura

Euro 4 a 5

- benzin 2 eura

- diesel 5 eur

Euro 6

- benzin 1,80 eura

- diesel 4,8 eura

Maximální cena pro roční známku je 130 eur za rok

Zdroj: Spolkové ministerstvo pro dopravu a digitální infrastrukturu

Dálniční poplatky schválila minulý týden německá vláda a čeká se, že projdou i v parlamentu. Platit by se mělo začít od roku 2018 nebo 2019. Výše se bude pro konkrétní auto vypočítávat z poměrně složitého vzorce. Platí se různé částky za každých sto započatých centimetrů krychlových objemu motoru.

Objem se takto násobí různými sazbami pro naftové a benzinové motory a zároveň pro skupiny vytvořené dle emisí.

Ta nejpříznivější zahrnuje motory v normě Euro 6, tedy vozy prodávané v posledních dvou letech. Do prostřední patří normy Euro 5 a Euro 4, tedy zpravidla auta stará dva roky až čtrnáct let. A konečně, nejdražší skupina motorů s normou Euro 3, 2 a 1 s přibližně patnáctiletými a staršími vozy.

Rozdíly jsou značné. Zatímco sto kubických centimetrů nového benzinového motoru je pro výpočet roční známky zpoplatněno 1,8 eura, u starého naftového naskakuje suma po 9,5 eurech. Stropu ve výši 130 eur za rok tak dosáhne jakýkoli nafťák o objemu alespoň 1,4 litru. Tedy v praxi v podstatě všechny.

Z ceny ročního kuponu se potom odvozuje šest kategorií pro dvouměsíční a desetidenní známky.

Za správné údaje o autu bude ručit řidič

Na sklo si žádnou německou známku lepit nebudete. Půjde o elektronické, nikoli fyzické nalepovací známky. Zaplatit je bude možné přes internet, pomocí mobilní aplikace nebo na prodejních místech. Řidič bude přitom sám zodpovědný za uvedení technických dat vozu, od kterých se cena známky odvíjí. Pokud je nezná nebo je neuvede záměrně, naúčtuje mu systém nejvyšší možnou cenu 130 euro.

Měsíční a 10denní známky

Cena známek s kratší platností se odvozuje od té, kterou by daný vůz platil za celý rok. A to v následujících šesti skupinách:

Celoroční 0 až 20 eur

- 10denní 2,5 eura

- 2měsíční 7 eur

Celoroční 20 až 40 eur

- 10denní 4 eura

- 2měsíční 11 eur

Celoroční 40 až 70 eur

- 10denní 8 eur

- 2měsíční 18 eur

Celoroční 70 až 100 eur

- 10denní 14 eur

- 2měsíční 30 eur

Celoroční 100 až 130 eur

- 10denní 20 eur

- 2měsíční 40 eur

Celoroční 130 eur

- 10denní 25 eur

- 2měsíční 50 eur

Zdroj: Spolkové ministerstvo pro dopravu a digitální infrastrukturu

Po zadání poznávací značky auta se vůz automaticky zaregistruje do systému. Ten bude zaplacení mýta kontrolovat prostřednictvím automatických snímačů, které mohou být přenosné, pevně umístěné podél dálnic nebo upevněné na kontrolních autech. Platba a kontrola tedy bude fungovat podobně jako nyní na Slovensku či v Maďarsku. Nebo s jakými se do budoucna počítá i v Česku (psali jsme zde).

Úplně zadarmo mají po německých dálnicích nadále jezdit motorky, elektromobily nebo auta na vodík či CNG a LPG. Zdarma by měli v autech se spalovacími motory po dálnicích jezdit i vozíčkáři. Jiným způsobem (podle hmotnosti) budou zpoplatněny karavany. I pro ně však platí stejný strop jako pro osobáky.

Kvůli proměnlivosti výpočtu je těžké určit, jak drahý bude průjezd Německem ve srovnání s jinými státy. Řidiči nových benzinových aut to budou mít levnější než kdekoli jinde. A i desetidenní viněta za čtrnáct eur pro nové diesely či deset let staré benziňáky je stále nižší než týdenní slovinská známka. Tedy poplatek, který z pohledu Čechů cestujících na Jadran zajišťuje pouze průjezd padesáti kilometry dálnice.

Pro řidiče starších dieselů německý úsek cesty na dovolenou na poplatcích může překonat i částky zaplacené francouzským či italským výběrčím mýta (přibližně devět eur za sto kilometrů dálnice).

Sousedé plánují žalobu. Přidat se může i Česko

Dle zástupců českého Ústředního Automotoklubu (ÚAMK) se tak může v německo-českém pohraničí opakovat návyk Čechů z výše zmíněného Slovinska. Tedy vyhýbat se na kratších cestách dálnicím. “To ale bude vést k zatížení a opotřebení silnic nižších tříd,” myslí si mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka.

Jakou splňuje moje auto emisní normu

Aby náhodou nebyl celý výpočet příliš jednoduchý, naráží někteří řidiči na další problém. Nevědí, jaké jejich auto splňuje normu (Euro 1 až 6). Neuvádí to totiž ani velký technický průkaz jejich vozu.

Vzhledem k tomu, že se podle těchto norem určují poplatky při přepisech starších aut, nebo že dost možná už za necelý rok budou určující pro jízdu po německé dálnici, je to celkem problém.

Každý vůz by ale v technickém průkazu měl mít napsánu směrnici, kterou splňuje. Například EHS/ES 1999/102A. Ani její příslušnost k určité normě ale není jednoduché u oficiálního a aktuálního zdroje ověřit. Pro orientaci může sloužit následující tabulka, kterou používá MýtoCZ:

Emisní třídy

Emisní třídy

Zákon se však ještě může změnit z jiného důvodu. To kdyby vlády zemí sousedící s Německem úspěšně dotáhly do konce plánovanou žalobu k Evropskému soudnímu dvoru. Iniciátorům protestu v čele s Rakušany se totiž nelíbí, že někteří majitelé německých aut (opět půjde o ty nejekologičtější) by měli de facto dostat zpět dálniční poplatek formou slevy na dani.

Minulou středu se k protestujícím přidal i český premiér Bohuslav Sobotka. „Požádám ministra dopravy Ťoka o vypracování analýzy ke vzniklé situaci. Pokud se potvrdí, že pro Českou republiku vzniknou negativní diskriminační dopady, vláda zváží připojení k připravované žalobě Rakouska na postup Německa,“ řekl premiér (psali jsme zde).


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Kouzla s čísly. Evropa v září poprvé registrovala víc elektroaut než dieselů

Tesla Model 3

Registrace nových osobních vozů v Evropě se za prvních devět měsíců letošního roku propadly...

Poslední sloupnutí. Elektronické dálniční známky jdou brzy do prodeje

ilustrační snímek

VIDEO Začátkem prosince čeká řidiče doposud nejviditelnější změna směrem k digitalizaci státní správy....

Němci musí čekat na nový elektromobil až rok, Češi několik měsíců

Mini Electric

Podíl prodaných elektrických a plug-in hybridních vozidel na trhu s novými vozy stále roste....

Chceš SUV? Zaplať tučnou pokutu. Francie vyrazila proti těžkým autům

SUV Komandant

Chceš jezdit velkým autem? Zaplať. A je jedno, jestli to má být Volkswagen Touareg nebo ekologický...

Dacia Spring má být první elektrickou lidovkou. Jede maximálně 125 km/h

Dacia Spring

Tři metry sedmdesát délky, dojezd 225 kilometrů a cena mezi třemi a čtyřmi sty tisíci, to jsou...

Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

Mercedes EQC

Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat...

Prodej dieselů je po třech dekádách poprvé pod 30 procenty, roste elektro

Srovnávací test Škody Superb s různými druhy pohonů

Podíl prodávaných nových aut s naftovým motorem v Evropě letos v druhém čtvrtletí poprvé za...

  • Nejčtenější

PŘEHLEDNĚ: Co mění daňový balíček. Spočítejte si úsporu

Sněmovna schválila balík daňových změn, který přináší nejzásadnější změnu ve zdanění výdělku od roku 2008, kdy se...

Stovky firem se pokusily zneužít program Antivirus, říká Maláčová

V rámci programu Antivirus se několik stovek firem pokusilo o jeho zneužití. V pořadu Otázky Václava Moravce České...

Letos bez šance, zlobí se zákazníci. Ikea nestíhá nápor online objednávek

Švédská nábytkářská firma Ikea je v probíhající druhé vlně pandemie nemoci covid-19 na hraně svých kapacit. Počet...

Spor o Dukovany. Piráti chtějí Zemanovu muži Nejedlému vzít diplomatický pas

Poslanec Pirátů Jan Lipavský vyzval ministra zahraničí Tomáše Petříčka z ČSSD, aby odebral diplomatický pas Martinovi...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Společný podnik českých a německých zbrojařů ponese jméno Tatra

Společný podnik české společnosti Czechoslovak Group (CSG) s německým zbrojařským gigantem Rheinmetall bude sídlit v...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Ztráty za 3,5 bilionu korun. Aerolinky krvácejí víc, než se čekalo

Ztráta leteckých společností za letošní a příští rok dosáhne podle aktualizovaných předpokladů celkem 157 miliard...

Lákaly na levné lety, teď norské aerolinky žádají ochranu před bankrotem

Jde o dosud největší oběť pandemie v leteckém sektoru. Nízkonákladové aerolinky Norwegian Air ve středu zažádaly u...

Pražské letiště pokračuje v propouštění, výpověď dostane dalších 150 lidí

Pražské letiště propustí kvůli letošnímu obřímu poklesu provozu dalších 150 zaměstnanců. Mělo by jít zejména o provozní...

Boeingy 737 MAX získaly povolení, mohou se vrátit do provozu

Americký Federální úřad pro letectví povolil obnovení provozu letadel Boeing 737 MAX. Ta se musela loni v březnu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...