Dopravní vize jako sci-fi. Technologie překreslí podobu veřejné dopravy

  1:00aktualizováno  1:00
Zavádění nových technologií v hromadné dopravě se nezastaví u platby kartou přímo ve vozidle nebo u jízdenky v mobilu. Dopravní podniky nyní přemýšlejí, jak využít množství dat, která o nás do éteru šíří chytré mobilní telefony, nebo jak zapojit vznikající internet věcí do plánování veřejné dopravy.

Vizualizace dopravní „kapsle“ dráhy hyperloop. | foto: Hyperloop Transportation Technology

Na stejné technologie se nyní zaměřují i vývojáři zařízení dohlížejících na bezpečnost na letištích a dalších místech, kde hrozí teroristické útoky.

„V následujících desetiletích by to na letištích mohlo vypadat tak, že se přiblížíte k terminálu, vstoupíte do haly, půjdete do letadla, nastoupíte a odletíte, přičemž po celou dobu budou vaši bezpečnost zajišťovat moderní technologie ve formě umělé inteligence. Ta bude schopna automaticky monitorovat veškerý pohyb na letišti, ověřovat identitu či prověřit přítomnost zakázaných předmětů u cestujících,“ očekává předseda představenstva pražského letiště Václav Řehoř.

V hlavní roli mobil

Prvním předchůdcem takto komplexního bezpečnostního systému je například obličejový scanner v podobě průchozího tunelu na letišti v Dubaji. Standardem je naopak již online odbavení prostřednictvím mobilního telefonu, které už funguje i na pražském Letišti Václava Havla.

Mobilní telefon by do budoucna měl hrát podle ředitele ostravského dopravního podniku Daniela Moryse hlavní úlohu i v městské dopravě. Zejména v okrajových částech měst by data z vyhledávání spojů mohla nahradit tradiční pevný jízdní řád.

„Od statického jízdního řádu se postupně přejde k dynamickému. Lidé se podívají do aplikace, napíší, odkud kam jedou, a díky tomu se dopravní podnik nebo dopravce dozví jaká je aktuální poptávka. Podle toho se může upravit nasazení vozů,“ dodal Morys.

Na páteřních linkách zůstanou dané trasy, aktuální poptávka tak ovlivní interval, velikost vozidel a to, zda bude například na konkrétní spoj potřeba nasadit tramvaj s jedním nebo se dvěma vozy. Flexibilnější budou návazné linky, kde by se mohla i trasa přizpůsobit potřebám cestujících. V neposlední řadě pak rozvoj autonomních vozidel umožní rozšířit městskou dopravu i do míst, kam dnes pravidelné spoje kvůli nízkému počtu cestujících nezajíždějí, protože se to dopravcům nevyplatí.

Prvním krokem je podle Moryse vybavení zhruba sedmi desítek spojů elektronickými sčítači počtu cestujících. Takto získaná data dopravci pomůžou s rozhodnutím, zda na trase nasadit více vozidel, nebo jejich počet naopak snížit. Do budoucna by podobné čítače měly být i na zastávkách, aby dopravce upozornily na čekající cestující. Proměna v příštích 15 letech potká i českou železnici. Kromě příslibu vysokorychlostních tratí, které by měly dorazit i do Česka, se i zde budou stále více prosazovat komunikační technologie – v zabezpečení tratí a rovněž v odbavení cestujících.

Konec papírových jízdenek

Také papírové jízdenky postupně zmizí. „Očekáváme, že do objednávky a prodeje jízdenek vstoupí významným způsobem také umělá inteligence,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Příkladem může být využití hlasových asistentů, jako je systém Alexa. Cestující tak nebudou kupovat jízdenky u pokladny ani klikat na telefony, ale jednoduše nadiktují požadavky na přepravu do svého mobilu a robot jim pomůže s výběrem vhodného spoje.

Zcela se také změní vzhled vlaků. Klasické vagony, jak je známe dnes, téměř zmizí z železnice. V provozu jich bude jen málo a budou pouze doplňovat ucelené soupravy. Dopravci očekávají, že z železnice rovněž zmizí dieselový pohon a bude přibývat elektrických vlaků. Podobně jako v automobilovém provozu ovládnou neelektrifikované místní tratě vlaky na baterie.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Sucho ochromilo říční dopravu. Lépe jen tak nebude, možná za deset let

V Ústí nad Labem bylo kvůli přetrvávajícímu suchu vidět dno Labe. Nedostatek...

Ministerstvo pro místní rozvoj a resort dopravy se definitivně rozhodly vzdát se evropských dotací pro projekty...

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

Dálnice D3 je ve skluzu. Silničáře zbrzdil obchvat u Budějovic

Nový úsek dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem měří přes osm kilometrů....

Dostavba dálnice D3 nabírá zpoždění. Italové, kteří na ní pracují, zpackali dokumentaci a včas se nejspíš nestihne ani...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz