České dráhy omlazují svá depa, nakoupí vlaky za šest miliard

  13:05aktualizováno  13:05
Státní dopravce České dráhy plánuje rozšířit svůj vozidlový park o 50 elektrických nízkopodlažních souprav. Cenu všech poptávaných strojů pro 140 až 160 cestujících dopravce odhadl na zhruba šest miliard korun. Zatím ale není jisté, zda společnost skutečně odebere všechny poptávané vlaky, kterými chce zajišťovat dopravu v regionech.

Moderní soupravy InterPanter jezdí přes Pardubický kraj na lince Praha - Brno. Kvalitou předčí starší rychlíky. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Množství odebraných vlaků bude záviset na úspěšnosti Českých drah při vyjednávání s jednotlivými kraji na zajištění dopravních služeb v následujících letech.

„Ještě letos chceme vybrat dodavatele nových elektrických jednotek, se kterým uzavřeme rámcový kontrakt, a hned jak se dohodneme s kraji na zajištění dopravní obslužnosti, můžeme zadat jejich výrobu. Lidé v regionech se tak svezou moderními vlaky podstatně dříve, než kdybychom s výběrem dodavatele vlaků čekali až na podpisy smluv o dopravní obslužnosti,“ uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva Českých drah odpovědný za techniku, servis a majetek.

Obří investice do obnovy vozidlového parku pro regionální dopravu oznámil státem vlastněný dopravce na konci loňského roku. Tehdy uvedl, že prostřednictvím sedmi zakázek na různé druhy dieselových a elektrických souprav vynaloží až 20 miliard korun.

Na konci března pak  jednu z původně vyhlášených zakázek významně rozšířil ze sedmi na až 60 elektrických souprav pro maximálně 240 cestujících. Velikost zakázky tím vzrostla na 10 miliard korun. V polovině dubna pak dopravce oznámil záměr dlouhodobého pronájmu 15 moderních lokomotiv pro rychlost do 160 kilometrů za hodinu.

I nyní poptávané regionální vlaky by měly být schopné jet 160kilometrovou rychlostí, což je nejvyšší rychlost povolená na českém území. Cestujícím tato vozidla nabídnou bezbariérový přístup včetně WC, klimatizované velkoprostorové oddíly, sedadla vybavená zásuvkami včetně USB portů a místa pro maximálně osm kol a přepravu kočárků v každé soupravě.

Svůj vozový park doplní o nové vozy také soukromý dopravce RegioJet. Během května nasadí dvě lokomotivy Bombardier TRAXX, které plánuje pro spoje na trase Praha - Ostravsko - Košice a na trase z Prahy do Brna a Břeclavi a dále na Slovensko a do Rakouska. Celkem společnost chce v první fázi pořídit čtyři tyto lokomotivy a další v příštích letech.

V následujících dnech RegioJet převezme také první z nových vlaků Astra pro 80 cestujících a rychlost 200 km/h. Celkem jich RegioJet nakoupí 16. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje se jejich cena pohybuju okolo milionu eur (25,5 milionu Kč) za jednotku a jsou součástí peněž, které RegioJet letos investuje do pořízení nových vozidel v řádech stovek milionů korun.

Autoři: ,

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Boeing 737 MAX má opravený software. Ještě se musí vyzkoušet v ostrém letu

Boeing 737 MAX v barvách Travel Service

Americká společnost Boeing ohlásila dokončení vývoje vylepšeného softwaru pro letouny 737 MAX, jejichž provoz byl...

Najdete na iDNES.cz