České dráhy objednaly deset nových vlaků za tři miliardy korun

  14:27aktualizováno  14:27
České dráhy zmodernizují vozový park na mezistátních a dálkových spojích. Od sdružení společností Siemens a Škoda Transportation objednaly deset pětivozových souprav Viaggio Comfort schopných jet rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Hodnota zakázky na nákup padesáti nových vagonů dosahuje zhruba tří miliard korun.

Mezi oddíly a nástupními prostory jsou automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou. K dispozici je také osm míst pro kola a velká zavazadla. | foto: České dráhy

Čeští cestující znají podobný koncept vozů od vlaků Railjet, které České dráhy nasazují na trať z Prahy do Brna a dále do Rakouska. Na rozdíl od Railjetů ale nynější zakázka neobsahuje řídicí vozy a soupravy vozů lze libovolně skládat podle aktuální potřeby do delších i kratších vlaků, jako je tomu u klasických vlaků tvořených lokomotivami a vagony. 

Z pohledu cestujícího, jízdního komfortu a interiéru vozidel se však od Railjetů příliš neliší, uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Soupravy od Siemensu nabídnou cestujícím bezbariérové klimatizované prostory, které jsou zároveň tlakotěsné. To při vyšších rychlostech chrání cestující před nepříjemnými tlakovými nárazy například při vjetí do tunelu nebo při míjení s protijedoucím vlakem. Mezi další vybavení uvedly České dráhy elektrické zásuvky a USB konektory pro nabíjení techniky, wifi připojení, místa pro kola, kočárky a vozíky pro handicapované cestující.

Dvousetkilometrovou rychlost vozy využijí především na přeshraničních úsecích. „Schopnost jet touto rychlostí je standard, který zahraniční partneři vyžadují,“ uvedl Šťáhlavský. Soupravy je využijí například při cestě do Drážďan a Lipska, Varšavy nebo do slovenské Bratislavy, neboť trať spojující slovenské hlavní město s Českem by se v blízké budoucnosti měla rovněž modernizovat na rychlost do 200 kilometrů v hodině. V Česku je prvním projektem pro tuto rychlost úsek mezi Brnem a Přerovem.

Fotogalerie

Plzeňská Škoda se na dodávce vozidel bude podílet zejména montáží a oživováním vozidel, uvedl viceprezident společnosti Tomáš Ignačák. 132 metrů dlouhé netrakční soupravy nabídnou 330 míst k sezení. Tahat je mohou lokomotivy od Škody přezdívané Emil Zátopek, Vectrony od Siemensu nebo starší modely, u kterých ale vozy nevyužijí svoji maximální rychlost. 

 Největší předností, kterou dopravce v tiskové zprávě opakovaně vyzdvihl, má být ale všestrannost zakoupených vozidel. „Do průchozích vlakových souprav bude možné k jednotkám připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo třeba řídicí vozy. To umožňuje tyto netrakční jednotky provozovat jako obyčejné lokomotivou tažené soupravy i jako vratné soupravy typu push-pull, tedy v jednom směru sunuté lokomotivou,“ dodal Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku a majetek.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Česko má přijít o svoje vzdušné hranice. Letadlům je v nich těsno

Únorový superúplněk si vedle lidí s dalekohledy možná nejvíce užili cestující v...

Česko v současnosti vypomáhá některým zemím odklonem letové dopravy přes český vzdušný prostor. Ten už však také naráží...

Zvedněte ceny. RegioJet zažaloval Flixbus kvůli cenám pod náklady

Mezi Libercem a Prahou jezdí autobusy společností Flixbus a RegioJet.

Dlouhodobý spor o ceny jízdenek mezi německým autobusovým dopravcem Flixbus a tuzemským RegioJetem skončil u soudu....

K elektrorevoluci zavelel i Mercedes. Do 20 let skončí se spalovacím motorem

Mercedes-Benz

Německý výrobce luxusních automobilů Mercedes-Benz v pondělí oznámil, že se během dvou desetiletí zbaví spalovacích...

Najdete na iDNES.cz