Středa 12. srpna 2020, svátek má Klára
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 12. srpna 2020 Klára

Za 25 minut z centra Prahy na letiště. Projekt stavby železnice se rozbíhá

  5:00aktualizováno  5:00
Práce na nejkomplikovanější části železničního spojení z centra Prahy na letiště v Ruzyni mohou pokračovat. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zastavil prošetřování stížnosti společnosti Pro Cedop na projekční práce železničního úseku mezi Veleslavínem a­ Výstavištěm.

Vizualizace plánované rychlodráhy. | foto: Praha-kladno.cz

Společnost Pro Cedop vzala návrh na prošetřování zpět, uvedl mluvčí antimonopolního úřadu Martin Švanda. Firma krok zdůvodnila tím, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) dle ní beztak směřoval k­tomu, že stížnost zamítne.

Podle Petra Šlegra ze sdružení Cedop, které stojí za zmíněnou společností, nynější řízení antimonopolního úřadu postupovalo stejně jako v­předchozím sporu o vypracování studie k rychlotrati mezi Prahou a­ Břeclaví. V něm ÚOHS oslovil pětici českých firem s dotazem, zda považují zadávací podmínky za diskriminační, či nikoliv.

Trať na pražské letiště

Podle Cedopu problém spočívá v­tom, že úřad oslovil pouze české firmy. Základem stížnosti byl požadavek státní investorské organizace, aby měl dodavatel posvěcení České komory akreditovaných inženýrů a techniků ve výstavbě, kterou nemohou získat osoby neovládající český jazyk. Názor Cedopu, že podobné podmínky jsou diskriminační, by proto podle Šlegra mohly podpořit spíše zahraniční než české firmy.

Vlaky směřující z pražského letiště a od Kladna budou z Veleslavína na Výstaviště projíždět v 80metrové hloubce dvěma zhruba tříkilometrovými tunely. Do soutěže na vypracování projektu se přihlásil jediný uchazeč, sdružení společností Metroprojekt a Sudop Praha.

Správa železniční dopravní cesty již sdružení kontaktovala. „Podepsání smlouvy o dílo předpokládáme v­blízké době,“ řekla MF DNES mluvčí společnosti Kateřina Šubová.

Stavba bude stát 30 miliard

Železniční spojení na pražské letiště je letitý projekt, který byl původně zamýšlen jako rychlodráha. Nyní se připravuje v mnohem méně ambiciózní podobě elektrifikované dvojkolejné trati spojené s­modernizací nevyhovujícího spojení do Kladna.

Fotogalerie

Stavba za více než 30 miliard korun má zkrátit cestu mezi letištěm a­centrem města. Od terminálů letiště se má cestující dostat vlakem do 11 minut do Veleslavína na nejbližší stanici metra a do 25 minut do centra města.

Samotné ražené tunely pod střešovickým masivem budou ústit v­prostoru vodojemu Bruska a teplárny Veleslavín. Cena takového tunelu se pohybuje kolem miliardy korun na kilometr délky, správa železnic proto cenu za ražení tunelů předběžně vyčíslila na tři až 3,5 miliardy korun.

Nejblíže k výstavbě mají nyní mimopražské úseky. Oba úseky modernizace stávající jednokolejné neelektrizované trati z Ruzyně do Kladna a dále z Kladna do Ostrovce jsou ve fázi územního řízení.

Stavět se snad bude v roce 2022

Správa železnic předpokládá, že územní rozhodnutí by pro tyto stavby mohlo být vydané ke konci letošního roku. Pokud by se tak stalo, dá se předpokládat, že stavět by se mohlo začít v roce 2022.

Historie trati na letiště

  • 1996 Projekt rychlodráhy na letiště schválilo zastupitelstvo Prahy.
  • 2003 Trať podle ministerstva životního prostředí zhorší životní prostředí v Praze 6.
  • 2005 Vláda zvažuje trať jako PPP projekt.
  • 2008 Studie ČVUT vybrala jako nejvýhodnější trasu spojení na Masarykovo nádraží. Dokončení se  předpokládá v roce 2013.

Oproti tomu se pražská část projektu potýká se zdržením. Je totiž nutné nejprve změnit zásady územního rozvoje města. Nedá se proto předpokládat, že by se na území Prahy mělo stavět před rokem 2025. Spojení z centra města na pražské letiště tak může být podle aktuálních odhadů dokončeno po roce 2028. Kupříkladu na úseku z­Veleslavína na pražské letiště se očekává vydání v roce 2021.

Bezproblémová je zatím na území hlavního města pouze oprava Negrelliho viaduktu, která podle Šubové postupuje podle plánu. Rekonstrukce historického mostu přes Vltavu trvá od loňského léta a­vlaky by se na něj měly vrátit nejdříve ve druhé polovině roku 2020.

Kvůli novému spojení vznikne v­ Praze několik nových stanic a zastávek, další projdou výraznou proměnou. Nově má vlak stavět u Výstaviště, v rámci odbočky na letiště vzniknou stanice Praha-Liboc, Praha-Dlouhá Míle a Praha-Letiště Václava Havla. Stanice na Veleslavíně bude zahloubena a zastávka Praha-Ruzyně se přesune.

  • Nejčtenější

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Moc odvážná Masaryčka. Penta couvá a změní projekt čtvrti od Zahy Hadid

Odvážný projekt nové čtvrti na Masarykově nádraží z dílny architektky Zahy Hadid se změní. Rozhodl o tom investor Penta...

Bohatší budou platit vyšší daň, uvažuje Schillerová o zavedení progrese

Kromě toho, že ministerstvo financí chystá plán na snížení superhrubé mzdy, které Čechům přidá až tisícikoruny čistého...

Ať je v regálech až 15 procent výrobků černošských, vyzvala podnikatelka

Po sérii protestů ve Spojených státech volají obyvatelé po rasové rovnoprávnosti. Například brooklynská podnikatelka si...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Češi už začínají šetřit. Zatím na jídle, módě, benzinu i autech

Koronakrize se začíná pozvolna promítat do útrat. Objem peněz, který Češi nechali během června v obchodech, se...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Českým cestovkám se letos propadnou tržby o dvě třetiny

Premium Příjmy cestovních kanceláří za prodané zájezdy se letos kvůli koronaviru výrazně propadnou. Z předpokládaných zhruba 34...

Vlaky bude možné vypnout na dálku. České dráhy za to zaplatí miliardu

České dráhy plánují téměř za miliardu korun vybavit až 65 vozů mobilním systémem zabezpečovacího zařízení ETCS. Systém...

Záchrana Smartwings se zasekla, slíbené čínské miliony jsou v nedohlednu

Premium Další osud tuzemských aerolinií Smartwings zůstává nejistý. Druhý největší vlastník společnosti, čínským státem...

Kauza dieselgate nekončí, německá prokuratura obvinila další manažery Audi

Mnichovská prokuratura obvinila v souvislosti s aférou dieselgate další čtyři bývalé manažery automobilky Audi, která...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

WhatsApp se brzy zbaví toho, co nás na něm nejvíc štve

Populární chatovací aplikace WhatsApp chystá změnu, která leckoho potěší. Brzy bude mít podporu více aktivních zařízení...

Krejčířovu vilu opět nikdo nechce. Už ani za dvacetinu pořizovací ceny

Ani další pokus o vydražení vily v Černošicích, která patřila odsouzenému Radovanu Krejčířovi, nebyl úspěšný. Do dražby...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Češi bydlí na Papui již tři roky. Byl to ze začátku šok, ale nelitují

Manželé se rozhodli vydat za prací do zahraničí. Zlákala je Papua Nová Guinea, kde žijí od roku 2017. Nejdříve v městě...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...