Šéf společnosti Zonky Jiří Humhal.

Šéf společnosti Zonky Jiří Humhal. | foto: Zonky

Zonky mění strategii, lidé už nebudou půjčovat přímo lidem

  • 46
Platforma Zonky umožnila před lety investovat do konkrétní půjčky. Lidé si mohli podle příběhu, sympatií a podmínek vybrat, komu na jeho potřeby půjčí. To teď končí, Zonky přestane tyto manuální investice nabízet. Lidé budou moci nově investovat jen prostřednictvím služby Rentiér, která investici automaticky rozloží do několika stovek úvěrů.

Zonky spustilo službu Rentiér před dvěma lety. „Zájem o službu pro investory Zonky Rentiér, kterou jsme začali nabízet kvůli poptávce po jednodušším investování, předčil naše očekávání. Objem nových vkladů do Rentiéra je v porovnání s manuálním investováním v posledních měsících dokonce trojnásobný. Z pohledu efektivity nám už ale nedává smysl udržovat vedle sebe dvě služby, které plní obdobnou funkci,“ říká šéf Zonky Jiří Humhal.

Nyní už Zonky novým klientům nabízí jen službu Rentiér. „Od listopadu pak investorům přestaneme umožňovat manuální investování do nových půjček. U stávajících manuálních investic se nic nemění. Klienti mohou dál svoje stávající investice v podobě participace nechat ‚doběhnout‘, tedy postupně vysplácet a realizovat související výnosy,“ říká Humhal.

Společnost v dubnu snížila spodní hranici pro využití služby Rentiér na 10 tisíc z původních 50 tisíc korun. Služba automaticky rozinvestuje i vyšší vklady a dokáže pravidelně reinvestovat výnosy nebo přinese pravidelnou rentu. Rozložení investice do několika stovek půjček podle Humhala zajistí stabilní portfolio s nízkým rizikem.

Tvůrci Zonky rozjíždějí nový projekt. Lidé budou půjčovat i firmám

Společnost Benxy, která za službou Zonky stojí, se loni stala dceřinou společností Air Bank. Kumulovaná ztráta Benxy loni přesáhla 900 milionů korun, rok 2020 skončil ztrátou 34 milionů. V posledních dvou čtvrtletích se ovšem firma přehoupla do zisku. Letos na jaře Zonky překonalo milník sta tisíc poskytnutých půjček. V pololetí mělo Zonky přes 42 tisíc dlužníků a 47,5 tisíc investorů.

Firma vznikla v roce 2015 ve studiu Creative Dock, od počátku za ní stála společnost Home Credit ze skupiny PPF. Firma původně plánovala expanzi do zahraničí, tu ale loni zastavila a od té doby se soustředí pouze na český trh.