Sushi místo bůčku. Češi se naučili jíst ryby po japonsku

  6:00aktualizováno  6:00
Doba, kdy sushi bývalo výsadou drahých restaurací, je pryč. V posledních měsících se stánky s čerstvými rolkami začaly objevovat v hypermarketech i diskontech a stávají se dostupnější širšímu okruhu českých zákazníků.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: tescorecepty.cz

Jako první vyrostl sushi kiosek kousek od vchodu přestavěného a zmenšeného Teska v jednom z nejnavštěvovanějších obchodních center v Praze na Smíchově.

„Koncept Sushi Time se velmi osvědčil a hodláme ho rozšiřovat do dalších obchodů,“ pochvaluje si za Tesco jeho mluvčí Václav Koukolíček.

Tesco na klasických japonských rolkách z rýže, syrových ryb, mořských řas a zeleniny spolupracuje se společností Optiform provozující koncept Sushi Time. Ta začínala v roce 2011 nejprve s rozvozem sushi v Bratislavě, ale postupně se přesunula do Prahy. Soustředila se hlavně na bistra v kancelářských oblastech.

Nyní má menší kiosky přímo v obchodních centrech, ať už v pasážích, jako na Černém Mostě či Chodově, nebo přímo na ploše obchodu. „Cítíme, že poptávka roste, lidé mají málo času a chtějí jíst zdravě. Není to jen prémiová věc, našimi zákazníky jsou studenti, mladí lidé,“ popisuje Ivan Žídek, spolumajitel provozovatelů sushi konceptu. „Spolupracujeme s Teskem, jako další budeme otevírat kiosek v Letňanech,“ doplňuje.

Sushi lze sehnat i v obchodních centrech

Oslovují i obchodní centra. Začali přitom těmi nejlepšími, kde se protočí nejvíce peněz a soustředí se tam dražší značky. „Je to o frekvenci lidí. Když to funguje, jdeme postupně do menších,“ uvádí Žídek.

Příští rok počítá s tím, že otevřou i mimo Prahu, v Brně, o moc dále se ale pouštět nechtějí. „Města typu Ostrava a Plzeň jsou trochu na hraně. Musíme vybudovat tým, co to dělá, mít aspoň pět deset poboček, aby to mělo význam. Musíme mít velkou obrátkovost, aby sushi a ryby byly čerstvé,“ vysvětluje.

Zamířit nicméně ještě chtějí na vlaková nádraží či letiště. Tržby za sushi počítají v desítkách milionů ročně a ročně rostou podle Žídka o 30 procent.

Podobný koncept jako v Tesku, i když od jiného provozovatele, se v březnu objevil rovněž na ploše Albertu na pražském Chodově. Tamní hypermarket berou v Aholdu jako takovou laboratoř: co se tam osvědčí, zkoušejí v dalších obchodech. Sushi provozované od letošního března zkouškou prošlo.

„Čerstvě připravené sushi plánujeme v následujících několika letech představit zákazníkům i v desítkách dalších obchodů Albert ve větších městech České republiky,“ potvrzuje za řetězec Barbora Vanko z tiskového oddělení.

Albert spolupracuje se společností Sushi Gourmet, zřejmě díky mateřské společnosti Ahold Delhaize. Sushi Gourmet je v podstatě podobný koncept, jako dnes rozjíždí Sushi Time, spolupracuje s francouzskými řetězci jako Auchan, Casino, britským Sainsbury’s a prodává sushi v jejich prodejnách.

Výhodou těchto dvou konceptů je, že je sushi čerstvé, připravované tentýž den přímo na místě, většinou z předem připravených surovin.

Sto tisíc porcí ročně

Provozovatel Sushi Time to například má tak, že vše, co ten den vyrobí, se také snaží prodat. I když datum spotřeby je až do druhého dne. Jejich výhodou je centrální kuchyně v Praze, kde lze činnosti, jako filetování ryb, předpřipravit.

Poté vyrábí sushi na rozvoz, pro hotely či pro vlaky RegioJet. Ty jsou podle Žídka hodně důležité, protože zajišťují ono nezbytné a jisté množství, aby měli dostatečnou obrátku nutnou při nákupu ryb a také dosáhli na lepší nákupní ceny.

Zákazníci si už na netradiční jídlo pro vlakovou dopravu zvykli. „Sushi je ve vlacích RegioJet od začátku našeho provozu v roce 2011,“ uvádí mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj s tím, že se snažili oslovit cestující novým typem občerstvení. Ročně prodají na sto tisíc porcí.

Tomio Okamura radí, jak jíst správně sushi:

Ve vlaku je levnější

Otáčet se sushi začíná i ve zmíněných obchodních řetězcích. Zařadil ho do stálé nabídky německý Lidl, britský Marks & Spencer či internetové řetězce Rohlík a Košík.

Když je sushi v obchodě v klasickém prodeji, mívá díky různým konzervantům delší trvanlivost, což je zrovna u tohoto typu jídla znát. Oba internetoví prodejci naopak tvrdí, že i u nich je sushi čerstvé, což je jeden z důvodů, proč bývá často vyprodané. V Rohlíku ho třeba zavážejí večer a druhý den se prodává.

„Sushi je v nabídce na Rohlíku již téměř dva roky. Je to oblíbená položka, proto určitě chceme dále tento segment podporovat a rozšiřovat,“ uvádí za internetovou jedničku v prodeji potravin Linda Vojancová z PR agentury Blue Gekko.

Konkurence z Košíku, který nyní po spojení s Koloniálem patří pod skupinu Mall, začala se sushi až letos. „Zařazením čerstvého sushi jsme chtěli otestovat zákaznický zájem o ready-to-eat výrobky, třeba i ty méně tradiční,“ říká Tomáš Jeřábek odpovědný v Mallu za Košík.

Podle Jeřábka se navíc mění nákupní chování. Spousta zákazníků si ráda k zásobovacímu nákupu přihodí část zboží pro okamžitou konzumaci.

„Výjimkou nejsou ani společné nákupy pouze čerstvých potravin a ready-to-eat, třeba do kanceláří nebo na večírek,“ dodává. Košík, stejně jako Rohlík, využívá značku Wasabi Sushi.

Čtvrt kila za sto padesát korun

Ceny sushi přitom nejsou nízké. Většina balení se pohybuje kolem 250 gramů, kde se ceny šplhají přes 150 korun. Záleží samozřejmě na druhu pokrmu. Nejlevnější jsou zeleninové maki, naopak nigiri z lososa či krevet patří k dražším. Obecně platí, že čím více je sushi složené ze zeleninových přísad, tím by mělo být levnější.

Nejlevněji se dá překvapivě sehnat ve zmíněných vlacích, kde nabízí 260gramový balíček kombinaci ryb a zeleniny za 90 korun.

„Občas máme cestující, kteří mají zájem si koupit i několik balení sushi na konzumaci domů. Už se nám stalo, že jsme museli i regulovat množství sushi, protože primárně cílem je prodej cestujícím ve vlaku,“ dodává Ondrůj za RegioJet.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: Realitní makléře čekají změny, regulace spěje do finále

Návrh zákona o realitním zprostředkování prošel ve Sněmovně druhým čtením. Legislativa z dílny ministerstva pro místní...

VIDEO: Dražba designových láhví Pilsner Urquell pomůže lidem na vozíku

Pivovar Pilsner Urquell představil kolekci deseti designových láhví, které mohou čtenáři iDNES.cz vydražit v tradiční...

Střechy domů v českých městech se začínají zelenat. Západ ale drží náskok

Plocha zelených střech v Česku loni meziročně vzrostla o 26,7 procenta na 247 000 metrů čtverečních. Vyplývá to z údajů...

Vánoce na obzoru. Amazon se dvakrát zvětší, pošta přidá na hodinu 25 korun

Vánoční nákupy už se rozjely. Potvrzuje to několik firem, které v Česku doručují zboží. Amazon v Dobrovízi spustil...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz