Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jako za císaře. S rychlotratěmi začneme na Moravě, říká manažer SŽ Pinkava

Podcast   18:00
Kopnutí do země v roce 2026, sousedi nás přestanou objíždět v druhé polovině třicátých let. Podle manažera výstavby vysokorychlostní tratě Praha - Brno - Ostrava se od roku 2017 odvedla ohromná spousta práce, která pro laika není zřejmá. „Tempo je od té doby velmi rychlé a neustává, spíš naopak,“ říká host podcastu Kontext Marek Pinkava.

Poslechněte si rozhovor s Markem Pinkavou ze Správy železnic i v audiu:

Nejdál jsou přípravy „vrtek“ na Moravě. „Historicky vzato, první železnice taky vedla od Vídně a směřovala na sever Moravy. Teprve potom se k ní připojila Praha. Ve výstavbě vysokorychlostní sítě přístup zkopírujeme. Nejdál jsou v přípravě jižní úsek mezi Brnem a Břeclaví a potom mezi Přerovem a Ostravou-Svinovem. Zde kolegové připravují modernizaci dnešní dráhy na 200 km v hodině,“ říká Marek Pinkava, náměstek ředitele výstavby VRT Správy železnic.

Podle něj všechny zmíněné koridory stále směřují k zahájení stavby mezi lety 2026 až 2028, v roce 2035 by měl vzniknout ucelený moravský tah. A to navzdory tomu, že není hotový ani jeden posudek EIA.

„Za dva roky bychom rádi zahájili přestavbu stanic Hranice na Moravě a Ostrava-Svinov. Jsou to stanice, z jejichž území nebudeme výstavbou příliš vybočovat, tudíž je to procedurálně daleko snazší. Nemusíme na ně zpracovávat EIA, pravděpodobně nebudeme vykupovat pozemky a pokud ano, tak jen okrajové části stanice,“ vysvětluje svůj klid ohledně daných termínů.

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

„Osobně mi různé spolky hrůzu nenahání. Je to pochopitelná reakce lidí v okolí plánované trati. Upřímně jsem čekal více připomínek k výstavbě. Každý úsek má své epicentrum odporu, ale snažíme se námitkám vyjít vstříc a technické řešení adaptovat tak, abychom stavěli za rozumné peníze a byli pro místní přijatelný,“ říká Pinkava. Právě připomínky jako například stavba tubusu, ve kterém by mohly jezdit vlaky, mohou realizaci zásadně prodražit.

„Existují hygienické normy a limity, ať už jde o hluk anebo vibrace, a ty musíme vždycky splnit. Jde jen o technické řešení, jakým to provedeme. Musíme sledovat, aby nestály příliš peněz z veřejných zdrojů, ale nejde říct, že protihlukové stěny někde nebudou proto, že chceme ušetřit,“ uklidňuje Pinkava

A mezi námitkami se nejen kvůli hluku objevily i žádosti o razantní snížení rychlosti na 200 kilometrů v hodině, podobně jako to mají všechny sousední státy. „Někdo namítal, že s vyšší rychlostí roste spotřeba elektřiny, ale v okamžiku, kdy jede vlak příliš pomalu, tak na sebe nenatáhne dost cestujících z dálnice a málo se utrží na jízdném. Musí tu nastat rovnováha a vychází nám rychlost 320 kilometrů v hodině. Na úseku Praha – Brno toho budou vlaky schopny dosáhnout,“ upozorňuje Pinkava.

Účet za rychlovlaky se blíží bilionu. Do léta chce stát vědět, kde stavět

„Rozdíl mezi 200 km/h, 250 a 320 je poměrně hodně minut, až 12 na cestě z Prahy do Brna. Jestli pojedete hodinu nebo hodinu a čtvrt, se prostě projeví,“ uvádí náměstek ke konkurenceschopnosti vlaku oproti autu.

„Když nasednete v Praze do auta a pojedete do Brna, zvládnete cestu za dvě hodiny. Vlakem jste tam sice za hodinu a čtvrt, ale v konečném čase naskakují minuty dojezdem na a z nádraží. Vlak je pak konkurenceschopný, ale méně.“

Pinkavův nadřízený, ředitel Jakub Bazdgier, řekl v rozhovoru pro iDNES.cz, že se předběžná cena celé sítě vyšplhala na necelý bilion korun. S tím mají ale pomoci spolupráce se soukromým sektorem a také fondy Evropské unie, které by se potenciálně mohly podílet na nákladech výstavby až z 85 procent.

Proč se sousedi řítí na železnici jen dvoustovkou? Jaká bude role soukromníků? Existuje strop, kdy se celá investice nikdy nevyplatí? Proč nebyl pět let vidět žádný pokrok? Cítí Pinkava podporu i politiků v opozici? Obává se zdržení výstavby kvůli pražskému uzlu VRT? Poslechněte si podcast Kontext, kde se dozvíte víc!

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Solidarita se nekoná. Německo od léta zvýší přirážku za tranzit plynu

24. května 2024

Kontroverzní přirážka za tranzit plynu z Německa se od července zvýší. Poplatek prodražující...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Polsko zvažuje zkrácení pracovního týdne na 35 hodin, nebo volné pátky

25. května 2024  8:45

Polské ministerstvo práce a sociálních věcí analyzuje dva návrhy na zkrácení pracovního týdne,...

Vlakem 200 km/h na českých kolejích. Jak to cestující pocítí v jízdních řádech

27. května 2024

Premium Na začátku měsíce oznámilo ministerstvo dopravy, že na čtyřech úsecích tratí prověřuje možnost...

Jednorožci už mají zas dost krmiva. Ale jen ti zdraví se slibnou budoucností

27. května 2024

Řekněte, kdy se dostanete do černých čísel, a možná vám dáme peníze. Věta, na kterou si zakladatelé...

Mangrovové lesy jsou v ohrožení. Jejich konec by byla katastrofa, varuje studie

26. května 2024

Mangrovové porosty, které se vyskytují podél tropického pobřeží, mají zásadní význam pro...

Aljaška chce těžit plyn. Do cesty se postavili mladí, podali žalobu

26. května 2024

Státem vlastněná společnost Alaska Gasline Development Corporation přišla s novým projektem na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...