„Pokud dojde na obstrukční jednání a majitel, kterému pozemek patří, se nebude chtít dohodnout, a je to krajní mez, tak tu bude možnost jít formou vyvlastnění. Samozřejmě za to získá adekvátní náhradu,“ řekl na čtvrtečním jednání k vysokorychlostním tratím náměstek ministra průmyslu a obchodu Eduard Muřický. Širší pravomoci státu u vybraných projektů umožnil zákon o výstavbě strategicky významné infrastruktury.
V Česku je aktivních na 222 lomů, kvalitu kamene pro potřeby výstavby takzvaného štěrkového lože ale splňuje jen osmnáct z nich. Kromě kvality materiálu je ale pro efektivitu výstavby nutné využívat zdroje v plánované trase budoucích vysokorychlostních tratí. Ty už podle Muřického prozkoumávala Česká geologická služba, která vytipovávala potenciální lokality, kde by bylo možné kámen případně těžit.
Lomy se neotevírají
Na problémy s nedostatkem kamene si stavební firmy stěžují dlouhodobě a poukazují na skutečnost, že se v Česku zejména kvůli nesouhlasu veřejnosti nové lomy prakticky neotevírají a zásoby ve stávajících postupně docházejí.
Výstavba vysokorychlostních tratí je jeden z nejambicióznějších vládních projektů, jehož cena se odhaduje na zhruba 800 miliard korun. Cílem je propojit většinu krajských měst vlaky jedoucími až 320kilometrovou rychlostí tak, aby dojezdové časy mezi nimi byly do dvou hodin. Zároveň se má Česko napojit na sít vysokorychlostních tratí v okolních zemích.
Rychlovlaky do tunelu. Lidé se obávají hluku a poškození přírody![]() |
„Česká republika je srdcem, je křižovatkou mnoha evropských cest. Přece nemůžeme dopustit, aby zůstala bílým místem na mapě vysokorychlostních tratí,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj by se s výstavbou prvních úseků – na Moravě směrem od Brna do Ostravy a naopak na jih směrem k rakouským hranicím – mělo začít v roce 2026.
Správa železnic, která má přípravu těchto tratí a jejich následnou výstavbu na starosti, už ale takto konkrétní není. Její generální ředitel Jiří Svoboda v posledních týdnech opakovaně uváděl, že by byl rád, kdyby se s výstavbou začalo ještě v tomto desetiletí.