Na jaře přišel Budvar kvůli zavřeným restauracím asi o 35 milionů korun. Během podzimu pak každý týden přichází až o deset milionů tržeb. Uvedl to ředitel Budvaru Petr Dvořák.
V létě však měl Budvar prodeje rekordní. „Když se podíváme, co se děje v jiných oborech, tak nejspíše dopadneme ještě velmi dobře. Největší zásek proti loňsku nám v zisku dělají gastro provozy a návštěvnické centrum, do kterého ročně zavítá přes 60 tisíc lidí. Letos v polovině března jsme ho zavřeli a od té doby neotevřeli,“ řekl ředitel. Budvar provozuje tři restaurace, budějovické Masné krámy, Budvarku a Krumlovský mlýn v Českém Krumlově.
Budvar letos i propouštěl
Pivo v lahvích a v plechu zdraží i Budvar, od ledna asi o čtyři procenta |
Letos však pivovar také rozdal výpovědi. Dotklo se to asi třinácti z 670 zaměstnanců. Budvar zreorganizoval domácí obchod a propustil některé zaměstnance z obchodních pozic, skladů, přepravy i administrativy. Propouštění však nesouviselo s dopady pandemie nemoci covid-19.
„Kvůli covidu v ničem nebrzdíme. Většinu objemů, které jsme ztratili v případě českých restaurací, jsme byli schopni kompenzovat exportem nebo domácím maloobchodem. Spíš je otázka, jak se usadí trh točeného piva po všech těch šocích, kolik hospodských skončí z ekonomických důvodů, kolik z důvodů zachování duševního zdraví. Po každém novém zákazu nám volají další a další zákazníci, že končí,“ řekl Dvořák.
Epidemie ohrožuje malé pivovary, pomohla by zimní sezona na horách |
Národní podnik letos prodal víc baleného piva a méně sudového. Točené má podle ředitele lepší tržby na hektolitr, ale také vyšší náklady. „Z hlediska tržeb ho balené ale nenahradí,“ řekl ředitel. Budvar má tři linky na stáčení do lahví, také sklad na 19 tisíc palet. Může tak lépe reagovat na výkyvy trhu.
Kvůli dopadům koronaviru však musel Budvar zlikvidovat několik set hektolitrů piva. Část piva stáhl zpět do chlazených skladů, část tankového prodal v plastových lahvích.
Vývoz Budvaru vzrostl
Export letos stoupl národnímu pivovaru meziročně o několik procent. Klesl odbyt sudového piva, víc se prodávalo balené v lahvích a v plechovkách. Rostly prodeje v Německu, v Británii, snížily se v Rakousku či v Asii. „Na některých trzích rosteme rychleji, třeba v Německu, tam jsme asi nejrychleji rostoucí pivovar,“ řekl ředitel.
Američan žaluje Heineken. Myslel si, že kupuje mexické pivo |
Na exportu českého piva se Budvar podílí necelou čtvrtinou. Loni do téměř 80 zemí vyvezl rekordních 1,15 milionu hektolitrů, pod značkami Budweiser Budvar a Czechvar. Na export šlo téměř 69 procent piva. Mezi pět největších odbytišť patřily Německo, Polsko, Slovensko, Rusko a Británie.
Loni měl Budvar rekordní čistý obrat tři miliardy korun, zisk po zdanění stoupl o čtyři procenta na 278 milionů. Budvar se 670 zaměstnanci loni uvařil rekordních 1,679 milionu hektolitrů. V českém maloobchodním prodeji mu pomáhá s maržemi zejména novinka Budvar 33.
Úspěch hlásí i Staropramen
Tržby skupiny Pivovary Staropramen loni dosáhly na 10,38 miliardy korun a meziročně vzrostly o jednu miliardu korun. Skupina se dostala do zisku, který činil 730 milionů korun. Předloni byla firma ve ztrátě 82 milionů korun.
Společnost pivo prodává ve 35 zemích světa. „Na výsledcích roku 2019 se projevily zejména vyšší tržby za pivo v České republice, Slovensku i Chorvatsku. Pozitivní dopad měla i situace na exportních trzích. Prodeje značky Staropramen v zahraničí přesáhly dva miliony hektolitrů,“ sdělila finanční ředitelka společnosti Silvia Miklósová. Skupině loni vzrostl objem prodaného piva o 0,12 milionu hektolitrů na 5,53 milionu hektolitrů.
Zdražování piv pokračuje. Staropramen zvedne ceny u lahví a plechovek |
Podle výroční zprávy roste Staropramen na všech klíčových trzích, kde se prodává. Pod skupinu spadá také Staropramen-Slovakia, aktivity v Chorvatsku a v Bosně a Hercegovině jsou pak řízené přes holdingovou společnost Cervesia Zagreb. Skupina měla loni v průměru 1531 zaměstnanců.
Kromě dobrých výsledků Staropramenu a Ostravaru se podle výroční zprávy dobře vedlo také značce Braník, která se prodává v obchodních řetězcích. „Na výrazný růst segmentu nealkoholických pivních mixů společnost reagovala uvedením nových příchutí značky Cool - Jablko a Hruška,“ napsala firma.
Letos v prvních měsících roku skončil po necelých čtyř letech ve funkci generální ředitel Pivovarů Staropramen v ČR a na Slovensku Petr Kovařík. Ve vedení firmy ho nahradil bývalý komerční ředitel Zdenek Havlena.
Pivovarům Staropramen patří dlouhodobě na českém pivovarském trhu druhá příčka za Plzeňským Prazdrojem. Skupina je od roku 2012 součástí severoamerické pivovarské skupiny Molson Coors. Ta Pivovary Staropramen koupila od investiční společnosti CVC Capital Partner za 2,7 miliardy eur, dříve pivovary vlastnil pivovarský gigant Anheuser-Busch InBev. Molson Coors zařadila Staropramen mezi své čtyři celosvětově nejdůležitější značky.