Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Během loňska vzniklo osm tisíc nových e-shopů, mezi nimi bylo i řeznictví

  12:00
Rostoucí trend online nakupování v loňském roce vlivem protiepidemických opatření ještě více zrychlil. Češi tak v internetových obchodech za rok 2020 utratili celkem zhruba 217 miliard korun. Mezi nejprodávanější kategorie zboží patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení.
Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie.

Objednávání jídla se stalo synonymem pandemie. | foto: Shoptet

Do online světa ovšem museli vstoupit i takoví obchodníci, pro které byl prodej přes e-shop do té doby nemyslitelný, hlavně kvůli nabízenému zboží. 

České e-shopy zaznamenaly za loňský rok až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich utratili meziročně o 62 miliard korun více než loni. Celkem tak Češi v internetových obchodech nakoupili za 217 miliard korun. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jehož platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Zároveň stoupl i celkový počet e-shopů. V České republice je v současnosti registrováno přes čtyřicet tisíc aktivních e-shopů. Na jeden e-shop tak připadá přibližně 261 obyvatel Česka. 

Ve skladech leží tuny neprodaného oblečení, obchodníci osekávají objednávky

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se umístila elektronika, a to včetně bílého zboží, s podílem 36 procent na celkovém ročním obratu české e-commerce. Její nejčastěji prodávanou podkategorii tvořily mobilní telefony. Druhou příčku obsadila s 20procentním podílem kategorie potřeb pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží potom uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu e-shopů.

Nejvyšší nárůst zaznamenaly platformy zaměřené na prodej a rozvoz jídla. Společnost Shoptet eviduje přibližně 600 nových e-shopů. 

„Od více než dvou třetin máme informaci, že rozvoz zachovají i po skončení aktuálního stavu. Například celá síť restaurací Ambiente,“ doplňuje Miroslav Uďan. Až dvojnásobný nárůst v loňském roce vykazuje internetový obchod s potravinami Rohlík.cz. Společnost na svém internetovém obchodě nabízí přibližně 17 tisíc položek a podle slov mluvčí Zdeňky Svoboda letos cílí na obrat téměř osm miliard korun. „Finanční rok nám končí až na konci dubna, ale k vytyčenému cíli se blížíme,“ dodává.

Na e-shopu se objevily také další neobvyklé produkty, které by nikdo v online prostředí nečekal. Objednávání drinků z různých barů a restaurací, různorodé degustační balíčky anebo potraviny s obsahem cvrččího proteinu Sens. „Investovali jsme téměř 48 milionů korun, zapracovali na digitální prezentaci a spustili nový web,“ upřesňuje Radek Hušek ze Sens Food.

Řeznictví online

Menších retailů, které neměly před pandemií vůbec online prodej, eviduje Shoptet přibližně 400. Příkladem služby, která vstoupila do online prostoru díky pandemii covidu-19, je značka MoravskeMaso.cz od firmy Steinex. Řeznictví, které má v Brně osm prodejen, šlo naproti současným trendům a jeho majitelé se rozhodli dát svým zákazníkům možnost objednávat jejich produkty z pohodlí domova. 

Obuvníci vsázejí na online, lidé si fotí nohy a vracejí nevyhovující boty

„Zákazníci byli zpočátku nedůvěřiví, ale většina z nich si na nákup masa na internetu zvykla. O tom svědčí i fakt, že šedesát procent zákazníků nakupuje maso online pravidelně,“ uvádí Vít Steinhauser, finanční ředitel Steinex a. s.

Podle digitálního experta Jana Borýska z agentury Advertia Digital se povedlo otočit svůj osud značce udržitelné módy Nila.cz. Ta má v Praze dva obchody a v době pandemie dokázala se svými zákazníky udržet kontakt přes sociální sítě a e-mailingovou komunikaci. „V prvních týdnech nabídla akční ceny na vybrané produkty a své zákazníky si převychovala k nákupům na e-shopu,“ dodává. Takových podobných e-shopů je na trhu podle agentury nespočet.

I velcí hráči na trhu hledají způsoby, jak se svým zákazníkům přiblížit. Společnost C&A na začátku tohoto roku uvedla službu Call&Collect, kde si zákazníci telefonicky na prodejně objednají tzv. tašku plnou překvapení, která obsahuje produkty vybrané a zabalené jejich zaměstnanci. „Jedná se o tašky s basic zbožím pro běžné denní nošení a v této službě budeme  pokračovat i s jarní kolekcí,“ doplňuje tisková mluvčí Hana Mayerová.

Také fotografové a prodejci služeb, hledali způsoby, jak umožnit zákazníkům, aby je podpořili v těžkých časech. „Do světa online tak vstoupilo osm set takových podnikatelů. Nejčastěji prodávali dárkové poukazy,“ dodává Miroslav Uďan.

Štěstí přeje připraveným

Podle Borýska se zároveň dařilo těm, kteří byli připraveni. Mezi takové patří například online kurzy nejrůznějších dovedností. Lidé vyhledávají online lekce jógy anebo fitness. „Osobně si nejvíce všímám toho, jak online aplikace reagují na pochmurnou náladu ve společnosti. Lidem chybí sociální kontakt, proto komunikují mnohem více online. Zároveň se začíná zvyšovat nabídka aplikací pro mentální zdraví, meditaci a vnitřní klid,“ dodává.

Spotřeba léků roste. Výrazný nárůst prodejů hlásí především online lékárny

Retailový segment, který trpí pandemií, je prodej luxusního zboží, móda a hodinky. Zavřením prodejen utrpěly luxusní fashion brandy, které do té doby neměly vlastní e-shopy. Přestože pandemie urychlila proces jejich digitalizace a některým z nich se podařilo rychle a flexibilně reagovat, většině se nepodařilo dohnat ztráty, které způsobilo zavření kamenných obchodů v důsledku vládních nařízení. 

„Luxury segment je obecně hodně specifický. Jde o velice drahé kousky. V tomto odvětví se hraje na exkluzivitu, zážitek a tedy i ego. Luxusní značky raději pár měsíců krvácí, než aby digitalizovaly možnost nákupu. Produkty by tím v jejich očích degradovaly,” uzavírá digitální expert vytrvalost některých luxusních značek nevstupovat do online segmentu.

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Zelení navrhují soupis majetku a daň z bohatství. Vtip, reagují ekonomové

23. května 2024  14:25

Strana zelených přišla před volbami do Evropského parlamentu s návrhem, jak alespoň částečně...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Šéf Rohlíku si šťouchl do poplatků konkurence. Přitom podobné účtuje taky

21. května 2024  16:14

Do servisních poplatků rozvážkových společností se v těchto dnech na sociální síti X opřel šéf...

ANALÝZA: Fixovat energie, či nefixovat? Komu se vyplatí a na jak dlouho

24. května 2024

Premium Ceny energií se vracejí na předkrizové hodnoty, a to rychleji, než se očekávalo. Domácnosti, kterým...

Deset tisíc bitcoinů za dvě pizzy. První transakce by dnes měla hodnotu 16 miliard

24. května 2024

Květen roku 2010 zaujímá ve světě kryptoměn zvláštní místo. Je to totiž poprvé, kdy bitcoiny...

Rozhodčí tribunál zakázal ruskému Gazpromu vést v Rusku soud proti ČEZ

23. května 2024  22:38,  aktualizováno  22:55

Rozhodčí tribunál Mezinárodní obchodní komory (ICC) podle energetické společnosti ČEZ zakázal...

Britské hraniční kontroly jsou neefektivní, miliardy přišly vniveč, hlásí úřad

23. května 2024

Zavedení hraničních kontrol ve Velké Británii po odchodu z Evropské unie se dlouho odsouvalo....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...