Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

V pražské „továrně“ na jídlo do letadel vzniká až 18 tisíc porcí denně

  9:45
Jídlo z této firmy míří rovnou do nebe. Společnost dnata, která spadá do skupiny Emirates a je jedním ze světově největších poskytovatelů leteckých služeb, denně připraví v české centrále u pražského letiště až 18 tisíc jídel. Ty pak již v naložených vozících umísťuje do letadel.

V současnosti obsluhuje společnost sídlící na pražském letišti 18 aerolinek. Mezi její klienty patří například České aerolinie, Travel Service, Korean Air, Hainan Airlines, American Airlines, Air Canada, Emirates. Celkově funguje dubajská firma na 127 letištích po celém světě. Kromě takzvaného „inflight cateringu“ se společnost v Praze zabývá i palubním prodejem – do letadel dodává jak balené jídlo a nápoje, tak i voňavky či kosmetiku.

Firma na pražském letišti zaměstnává zhruba 50 kuchařů. Mezi Čechy jsou zástupci zahraniční kuchyně – dva z Číny a jeden z Tuniska. Za den připraví kuchaři kolem sto druhů jídel. Převažují teplé pokrmy, tradičně tedy oběd a večeře, někdy snídaně. To doplňují předkrmy, dezerty a svačiny. Jídla se připravují zvlášť v teplé a studené kuchyni, separátně oddělená je kuchyně Halal.

„Každá aerolinka po nás žádá něco jiného. Buď si sama řekne co, nebo to musíme vymyslet,“ vysvětluje ředitel František Šír, který zastupuje společnost dnata v České republice. Jednou ročně tak zástupci leteckých společností dorazí na prezentaci jídel, kde vyberou pokrmy, které se po celý rok budou objevovat na palubách letadel, a to ve čtyřech rotacích. To znamená, že se cestující během roku může u jedné aerolinky setkat se čtyřmi druhy snídaně, oběda či večeře, které se obměňují. Pro každou třídu se sestavuje jídelníček zvlášť.

Společně s vybranými pokrmy pak dostávají aerolinky i fotonávod, jak správně postupovat při servírování jídel v byznys a první třídě. Podle postupu přesně vědí, jak suroviny na talíř naaranžovat.

Při kompletování jídla a přípravě vozíků, musí být dodržena přesná nakládací schémata. „Je to hodně o logistice. Každé letadlo je jiné, každá kuchyň uvnitř je odlišně vybavená,“ podotýká Šír. Při nakládání vozíků proto musí společnost dodržovat přesné postupy. „Když cestující poprosí letušku o plátek citronu, tak ho musí najít automaticky. Ví přesně, v jaké přihrádce se surovina nachází,“ vysvětluje Šír. O nakládání vozíků do letadel se stará dispečink, který sídlí v jedné z místností společnosti. Pokud se letadlo zpozdí, či je let na poslední chvíli zrušený, společnost je schopná poměrně rychle reagovat. „Nejhorší ale je, když se letadla mění. V tu chvíli totiž musíme například přendat vozíky z Airbusu do Boeingu, a to je problém, protože se každé nakládá jinak,“ popisuje Šír.

Den na přípravu

Objednávky na jídla dostávají kuchaři 24 hodin předem. V sezóně připraví až 18 tisíc porcí denně. Na většinu surovin má společnost vlastní dodavatele, avšak některé speciální produkty si aerolinky obstarávají samy. Firma je skladuje a následně připravuje ke konzumaci. „Je tu devět celních skladů. Každá aerolinka v nich má vlastní vybavení – příbory, tácky, vozíky, slánky, ubrousky či třeba kleště na led. My se o to staráme,“ říká Šír.

V souvislosti se skladováním zmiňuje trend, který v posledních letech zaznamenal. Pro ekonomickou třídu požadují dopravci mražené produkty, které dnata nakupuje u zahraničních velkovýrobců. Následně je uskladní v mrazících boxech. „Před odletem musí dojít k rozmrazovacímu procesu podle hygienických podmínek. To máme také na starost,“ vysvětluje Šír a dodává, že z pohledu dopravce jde o finančně úspornější řešení.

Byznys s občerstvením na palubách letadel prošel v posledních letech výraznou změnou. Většina dopravců v Evropě vyškrtla ze své nabídky bezplatné občerstvení v ekonomické třídě. Podle Šíra si však cestující například za biftek v oblacích rádi připlatí.

Regenerace potravin

A čím je příprava pokrmů do letadla specifická? Především „regenerací“ potravin. Mezitím, co v restauraci dostanou zákazníci jídlo čerstvé hned po uvaření, před cestou do letadla je potřeba jednotlivé chody šokově zchladit. K tomu využívají kuchaři kapalný dusík, který zabrání množení bakterií. Na palubě letadla se pak potraviny ohřejí, popřípadě dokončí – opět podle návodu, který firma pro palubní personál připravila.

Kromě jídla pro cestující obstarává firma také občerstvení pro posádku. Některé aerolinky požadují pro své zaměstnance speciální menu, jinde dostanou to samé, co pasažéři. Piloti přitom nikdy nesmí dostat stejné jídlo. Jedná se o běžnou bezpečnostní proceduru, která má předejít situaci, že se oběma udělá nevolno.

  • Nejčtenější

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Nahradit cihlu fošnou. Stavaři hledají cestu, jak stavět vyšší dřevostavby

23. května 2024

Premium V cizině je běžné, u nás stále ještě mimo hlavní stavební proud. Dřevo jako stavební materiál...

Ruský plyn nepoznáme. Je to mišmaš molekul, říká šéf Pražské plynárenské

23. května 2024

Konec plynu v Čechách nehrozí, alespoň ne v brzké době. Cena této komodity se ustálila, navíc se...

Bruselizace města neklapla. Unie se zbavuje desítek budov, čeká je proměna

22. května 2024

Evropská unie se rozhodla prodat svých třiadvacet kancelářských budov v Bruselu, majitelem se stal...

Pixar bude propouštět. Místo streamovacích služeb zacílí opět na filmy

22. května 2024

Americké filmové studio Pixar propustí desítky zaměstnanců. Dceřiná společnost The Walt Disney...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...