„Chceme změnit způsob, jakým se lidé na hmyz dívají, a to, jak ho využívá potravinářský průmysl,“ citoval spoluzakladatelku firmy, Leah Bessovou, zpravodajský web televize CNN. „Čekali jsme velký odpor, ale lidé jsou poměrně bez předsudků. Každý má rád zmrzlinu,“ dodala.
Zmrzlinu firma nabízí ve třech příchutích: čokoláda, burákové máslo a vánoční koření. Vyrábí ji z ingredience nazvané Entomilk – „mléka“ z rozdrcených larev Hermetia illucens (česky se broukovi nejčastěji říká moucha bráněnka).
Podle webových stránek firmy obsahuje Entomilk přibližně stejné množství proteinů jako hovězí maso. Také v sobě má vysoké množství minerálů (železa, zinku, vápníku) a takzvané zdravé tuky. Chuťově pak zmrzlině dává krémový nádech.
Cílem je konkurovat mléku
„Hmyz není vnímavý. Množí se jen v podmínkách, ve kterých mu je dobře. Proto víme, že mu naše (výrobní) prostředí vyhovuje,“ tvrdila Bessová. V porovnání s klasickým živočišným mlékem, kterému chce Entomilk konkurovat, je mnohem ekologičtější. Bráněnky totiž neprodukují skoro žádné skleníkové plyny a k růstu potřebují jen málo vody a prostoru.
Díky tomu se také dají chovat na malých plochách přímo ve městech. Tím se smaže i potřeba transportu potraviny. „V roce 2050 bude žít ve městech podle odhadů 2,3 miliardy lidí. „Ptáte se proč Entomilk? Naše odpověď zní: Abychom nakrmili městská centra budoucnosti,“ stojí na webových stránkách Gourmet Grubb.
Bráněnky lze navíc krmit i pomocí zbytků. „Například můžeme vzít obilí, které zbude po výrobě piva, a larvy ho spotřebují,“ uvedla Bessová.
V současnosti se však startup zaměřuje spíše na bohatší klienty. Za 250 mililitrů zmrzliny na jejich e-shopu zákazníci zaplatí v přepočtu téměř 100 korun, za půllitrovou zhruba 162 korun.