„Pekaři jsou závislí na cenách pšenice a na cenách plynu. Obě komodity absolutně nejvíc zdražily. Dám příklad jedné pekárny na západě Čech – v lednu platila za plyn denně 15 tisíc korun, od února dává 178 tisíc korun za plyn denně,“ řekl výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů ČR Bohumil Hlavatý. Štěstí mají podle něj pekárny, které mají ještě zafixované ceny plynu a zdražování je tolik nepostihlo.
Svaz postupně vidí, že zákazníci zvažují, co koupí. Třeba specializované malé pekárny na menších městech, které nejsou automatizované a pečivo vyrábějí ručně, mají menší prodeje výrobků. „Věrní zákazníci, kteří dosud tolerovali vyšší cenu, jdou radši do většího obchodu, kde koupí jen základní pečivo. Záleží, nakolik je rodina ohrožená inflací. V Praze speciálky dále jedou a prodávají v neztenčené míře,“ uvedl Hlavatý.
Chléb za 60 korun
I cena pečiva má podle Hlavatého pro zákazníky svůj strop. U běžného konzumního chleba ho odhaduje na 60 korun, pak budou zákazníci hledat levnějšího pekaře. Základní pečivo se prodává dál, ale lidé zvažují nákup sladkých pekárenských výrobků. „Na jejich výrobu je potřeba máslo, třeba na loupáky. To je drahé. Šetřit se na tom nedá, pozná se to na chuti. Část lidí proto kvůli ceně přechází na základní pečivo. Spotřeba sladkého může stagnovat,“ dodal.
Velké pekárenské řetězce podle Hlavatého současnou situaci zvládnou, protože jsou ekonomicky silné. Ze zbylých podniků podle něj budou v lepší pozici menší pekárny. „Malé pekárny mohou spíš přežít, mohou rychleji upravovat ceny ze dne na den,“ řekl Hlavatý. Středně velké pekárny mají totiž podle něj u řetězců často zafixované ceny na tři měsíce a nemohou zvyšování vstupních surovin a energií rychle promítat do kupní ceny.
Válka zvedla ceny obilí. Kdo počkal, ten teď prodal za skvělé ceny |
Podle Ivety Bundárové z Bartoňovy pekárny v Novém Jičíně se lidé dosud chovali moc konzumně a plýtvalo se potravinami. Současná situace tak může mít nakonec pozitivní dopad. „Vím, že je to pro koncové zákazníky složitá doba. Opravdu je potřeba přibrzdit, aby se začaly vnímat i jiné hodnoty,“ řekla.
I pekárna, ve které pracuje, pociťuje, že si lidé více kupují základní pečivo – chleba nebo rohlíky – a méně se prodává sladké pečivo. Pro pekárny to znamená, že sníží výrobu méně prodejných výrobků, možná propustí zaměstnance a omezí investice, uvedla Bundárová.
„Už jsme to zažili v krizových letech 2008, 2009. Opravdu se nadbytečně peklo, pekárny byly nucené brát od řetězců vratky, a když ne, tak řetězce vyhazovaly neuvěřitelné množství pečiva i jiných druhů potravin,“ dodala.
5. dubna 2022 |