Domácnosti začaly výrazně šetřit na energiích a nějaké opatření pro snížení spotřeby energií realizovalo již 55 procent z nich. Nejčastěji přistoupily k výměně spotřebičů či žárovek za úspornější (26 %) či realizaci některých stavebních úprav (21 %).
Domácnosti také šetřily energiemi, například častěji využívaly sprchu místo vany (43 %), instalovaly LED osvětlení (42 %), nezakrývaly radiátory (38 %), optimalizovaly nastavení lednice (35 %), snížily teplotu během noci či pobytu mimo domov (29 %).
Větší rozsah úsporných opatření realizovaly domácnosti bydlící ve starých domech než v bytech, protože na ně rostoucí ceny energií měly větší dopad.
Klesají obavy z rostoucích cen
Podle výzkumu poklesly obavy domácností z dalšího růstu cen. V příštích třech měsících očekává rostoucí výdaje na domácnost 59 % Čechů. Ačkoli náklady na bydlení patří mezi oblasti, kde se lidé obávají růstu cen nejvíce, došlo i zde od září 2022 k poklesu obav.
Krize nekrize, firmy plánují investice. Mohly by táhnout růst, říká komora |
V oblasti cen energií zvládají domácnosti situaci lépe, než samy v červnu 2022 očekávaly. Tehdy kvůli růstu cen energií očekávalo výrazný negativní zásah do rodinného rozpočtu 38 % českých domácností. Pokud se dnes podíváme na domácnosti, kterým byly zálohy za energie změněny, výrazně negativní dopad uvádělo 11 % domácností.
Naopak žádný nebo jen malý dopad očekávalo pouze 8 % domácností, ve skutečnosti se situace nedotkla nebo dotkla málo 44 % domácností.
Největší obavy panují v segmentu nízkopříjmových domácností. Výrazně negativní dopad na rozpočet očekávalo 58 % domácností, v aktuálním výzkumu uvádí reálný dopad 27 % domácností.
Do budoucna se výrazného dopadu vyšších cen energií obává 18 % domácností, v segmentu nízkopříjmových domácností jsou obavy větší (35 %).
Šetřit a neplýtvat
Téměř polovina domácností by uvítala informace, jak efektivně ušetřit na energiích. Informace by lidé nejčastěji očekávali přímo od dodavatele energií. Od června 2022 vzrostl ze 40 % na 59 % zájem o poskytování informací ze strany dodavatele, protože lidé očekávají konkrétní a detailní informace o úsporách.
„Z průzkumu i z naší zkušenosti vyplývá, že zákazníci zvládají současnou náročnou situaci v energetice lépe, než se čekalo. Velkým dílem i kvůli tomu, že domácnosti začaly opravdu šetřit a více si kontrolují spotřebu. Řada zákazníků se už zorientovala v základních úsporných opatřeních, stoupá ale počet těch, kteří očekávají detailnější rady od dodavatelů. Jde jak o domácnosti, které se nyní chystají na realizaci konkrétních úspor, tak o domácnosti, které už je provádějí a chtějí se ujistit, že se vydaly správnou cestou,“ říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Konec uhlí se posouvat nebude, platí rok 2033, říká skoroministr Hladík |
ČEZ Prodej tak spustil sérii kurzů pro všechny zájemce o nejrůznější energeticky úsporná opatření. Tyto energetické kurzy poběží celý letošní rok a přihlásit se do nich může každý. Už do prvního kurzu, který začal, se zaregistrovalo 16 tisíc zájemců. Další se budou týkat například instalace fotovoltaik, energetické náročnosti nemovitostí nebo žádostí o podporu od Ministerstva práce a sociálních věcí.
„I my jsme velmi rádi, že se podařilo ukázat na zbytečné plýtvání a dále zákazníci začali dělat úsporná opatření. Situace ale není ideální. Jsme národ kutilů, a tak se lidé do řady opatření pustili svépomocí,“ vysvětluje ředitelka TZB-info Dagmar Kopačková.
Větší zájem o mentoring při realizaci úsporných opatření má zejména střední třída a nízkopříjmové domácnosti. „Měsíčně k nám přijde zhruba 800 nových klientů se žádostí o pomoc. Dopad současné energetické krize na domácnosti možná nebyl až tak velký, jak jsme se obávali, přesto je inflace, včetně cen energií asi tím hlavním tématem, které naše klienty trápí,“ uzavírá ředitel Poradny při finanční tísni David Šmejkal.