Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Turisté se podívají 60 metrů hluboko do nitra Sněžky

aktualizováno 
Ne na vrchol, ale zavést turisty ještě hlouběji do nitra Sněžky. Takový je plán speleologů z krkonošských Albeřic, kteří před čtyřmi lety zpřístupnili podzemní štoly bývalého dolu Kovárna v Obřím dole.

Nově zpřístupněná část dolu představí půlkilometrovou prohlídkovou trasu, která návštěvníky provede historickou těžbou od 15. století až do 50. let minulého století.

"Nová trasa bude odbočovat z té stávající, ale povede více do hloubky," říká předseda České speleologické společnosti Albeřice Radko Tásler. Tomu, kdo sestup absolvuje, se naskytne jedinečná příležitost projít největšími komorami, v nichž se dobývala ruda. Některé jsou široké osm metrů a až patnáct metrů dlouhé.

Až o šedesát metrů dolů

"Soustavou těchto sálů se návštěvníci dostanou až do hloubky 50 nebo 60 metrů, kde jsou štolové chodby z 50. let minulého století. Tehdy se tu prováděl geologický průzkum na wolfram. K vidění tam bude dobová důlní technika: koleje, důlní vozíky, různá vzduchotechnika, která tam zůstala, a vedle toho bychom tam rádi umístili i repliky různých starých důlních zařízení," plánuje Tásler.

Do dolu se bude sestupovat po žebřících s ochranným košem a zábradlím. Jednotlivé žebříky s délkou maximálně do pěti metrů bude oddělovat několik plošinek. "Pokud by nám klimatické podmínky přály a získali bychom peníze, výstavba nové trasy je technicky zvládnutelná během dvou let," odhaduje Tásler.

Tvrdí však, že vybudování nové trasy bude mnohem náročnější a také několikanásobně dražší než té, která byla veřejnosti zpřístupněna v roce 2004. Speleologové se proto hodlají ucházet o peníze z evropských fondů.

Nově zpřístupněnou část dolu, který zůstává kvůli sněhu po větší část roku nepřístupný, musí nejprve vyčistit od bláta a jílu. "Stěny musíme omýt tlakovou vodou. Tvoří je totiž unikátní geologické struktury, které nelze jinde v Krkonoších spatřit," říká Tásler.

Bývalý rudný důl Kovárna můžete vidět v Peci pod Sněžkou

Bývalý rudný důl Kovárna. První zmínky o dolování v Obřím dole pocházejí už z roku 1456. Historická těžba tam skončila v roce 1876.

Vnitřek hory se otevírá v létě

Stávající trasa podzemím Sněžky je otevřena v červenci a srpnu, vždy ve čtvrtek, v pátek,v sobotu a v neděli a vede nejstarší částí dolu Kovárna. Prohlídek bývalého dolu je možné za den uspořádat pět, a to od 10, 11.30, 13, 14.30 a 16 hodin. Zájemci si v dole mohou prohlédnout funkční repliky historického důlního zařízení a na vlastní kůži si vyzkoušet práci středověkých havířů.

Speleologové, kteří tamní podzemí začali prozkoumávat v roce 1988, by rádi v budoucnu prohlídkové trasy prodloužili až na dno asi stometrového dolu. Jak však přiznávají, jejich úvahy zatím spadají spíš do říše fantazie.

Autoři:
  • Nejčtenější

Posledních sto kilometrů. Čína je krůček od podmanění Mekongu

Jeden z největších veletoků naší planety se nenávratně mění. Na Mekongu a jeho přítocích rostou desítky přehrad a Čína...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Pro nás nejbližší rakouský lyžařský obr přitahuje i nejlepší lyžaře světa

Saalbach Hinterglemm si vydobyl místo mezi absolutní špičkou rakouského lyžování. Se svými 270 km tratí je dnes v...

Gruzie úspěšně buduje světové lyžařské středisko. V Gudauri už bydlí i Češi

Když se chce, tak to jde. Gruzínské Gudauri rychlými kroky směřuje mezi top lyžařské destinace. K dokonalosti zbývají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný zimní ráj v Rakousku. V Nočkových horách vás obslouží i komorník

Okolí průsmyku Turracher Höhe na rozhraní Štýrska a Korutan patří mezi skvosty, o kterých mnoho Čechů zatím neví....

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

KVÍZ: Proč být hrdý, že jste z Česka. Otestujte se, jak znáte svou zem

Možná znáte celý širý svět. Přešli jste poušť, viděli jste silný příboj na irském pobřeží, nebo mrzli na osamělých...

Premium

Jak se žije v nejodlehlejších oblastech Česka? Kvalita silnic je už západní

Nejzazší cípy Česka, do Prahy nejméně 200 km a na druhý konec republiky až 600 km. Zapadlé oblasti, o kterých mnozí z...

Znalci už vědí. Na Lipně během zimní dovolené zabavíte všechny příbuzné

Turisticky atraktivní oblast Lipno má většina lidí spojenou s létem a především s aktivním trávením volného času. Lipno...

Český výletník: Padesát odstínů tmy. Pravou romantiku hledejte v Jizerkách

Na závěr roku je dobrá příležitost vyprávět o místě, které mám z Česka úplně nejraději. Hodnocení, kde je to nejhezčí,...

Najdete na iDNES.cz