Vyšší rychlost, lepší akcelerace. Otestovali jsme silniční karbonová kola

  0:01
Podobně jako při předchozích ročnících Tour de France jsme se i letos podívali na jednu technickou zajímavost. Porovnali jsme přímo v akci, jak stejné silniční kolo jede s normálními hliníkovými a jak se špičkovými karbonovými koly.
Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc

Zadní karbonové kolo Roval CLX 32 Disc | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Závodníci na Tour de France, ale i na dalších mnohem méně významných závodech používají už několik let na svých strojích bezvýhradně karbonová kola. Proč tomu tak je a jsou skutečně karbonová kola lepší? A pokud ano, tak v čem?

Radili jsme se s odborníky a také karbonová kola vyzkoušeli. Kdo teď čeká nějaké absolutní zázraky, bude možná zklamán. Karbonová kola zlepšují výkon, ale ono zlepšení není tak radikální, jak se někdy tvrdí.

Rychlost a zase rychlost

Petr Benčík, trojnásobný Mistr České republiky v silničním závodě zdůrazňuje, že velkou výhodou zapletených karbonových kol je nižší hmotnost na obvodu kola. Co to znamená? „Jednoznačně vyšší rychlost v jízdě do kopce a v momentech akcelerace,“ vysvětluje Benčík.

Druhou výhodou karbonových zapletených kol je lepší aerodynamika. Takže další malé zrychlení.

Přesto znalci upozorňují, že hodně záleží na profilu trasy. V některých situacích nemusí být velmi kvalitní zapletená hliníková kola nutně pomalejší než karbonová.

Karbon však zároveň lépe tlumí nerovnosti a konečně nepodléhá tak jako hliník stárnutí. Jeho vlastnosti se na rozdíl od hliníku, který oxiduje a měkne, téměř nemění.

Celosvětový trend určovaný cyklovýrobci je tedy jednoznačný. Kvalitní, drahé a všechny závodní stroje jsou vybavovány dobrými karbonovými zapletenými koly, levnější bicykly pro „obyčejné“, méně náročné cyklisty pak koly s hliníkovými ráfky.

Pocity, které potvrzují i čísla

My jsme se rozhodli vyzkoušet pro věrohodnější porovnání různá kola na stejném stroji. Přibližně 14 dnů jsme zkoušeli zapletená karbonová kola Roval CLX 32 Disc vybavená kotoučem pro hydraulické kotoučové brzdy a aerodynamickými středy Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed. Na kole Specialized Roubaix jsme jimi nahradili „běžná“ hliníková zapletená kola DT SWISS R470.

Detail ráfku zapleteného karbonového kola Roval CLX 32 Disc

Detail aerodynamického předního středu Roval s keramickými ložisky CeramicSpeed

Jedna věc je skutečná rychlost, druhá pocit při jízdě. V obou položkách byla karbonová kola o něco lepší.

Na zvlněném okruhu dlouhém asi 50 km jsem s karbonovými koly zvýšil průměrnou rychlost asi o 1 až 1,5 km/hod. Pro zajímavost jsem zkusil i kombinaci obou kol - karbonové kolo vepředu, hliníkové vzadu. I s touto nezvyklou kombinací jsem jel na zmíněném okruhu o chlup vyšší průměrnou rychlostí.

Jiný je i pocit při jízdě. Zejména při akceleraci jsem měl dojem vyššího, snadnějšího zrychlování než s hliníkovými koly. Na druhou stranu s relativně nízkými 32mm karbonovými ráfky (pláště 26), určenými do univerzálního, spíše kopcovitého terénu, jsem trošku víc než s ještě nižšími hliníkovými koly „chytal“ boční vítr. Musel jsem dorovnávat směr jízdy a trochu déle si na ten pocit zvykat. U vyšších karbonových ráfků je to pochopitelně markantnější.

Přední zapletené karbonové kolé Roval CLX 32 Disc

Na miskách vah

Kvalitní karbonová zapletená kola jsou také přibližně třikrát dražší než kola hliníková - tedy cca 60 tisíc korun stojí karbonová a cca 20 tisíc kola hliníková. A to je velmi znatelný rozdíl.

Zároveň mohou být karbonové ráfky zejména pro pláště (ne pro galusky) o něco choulostivější a náchylnější vůči mechanickému poškození než ráfky hliníkové. I takové detaily by tedy měl „neprofík“ při výběru zapletených kol zvažovat.

Naše doporučení

Kdo je ambiciozní, má rád pokrok, občas jede i nějaký závod, ať karbonová kola určitě zkusí. Ano, ideální je to vyzkoušet, pokud taková možnost existuje.

Kdo jezdí „na pohodu“, nehoní tolik průměry, nepotřebuje se před kamarády předvádět a nebo chce ušetřit, ať se raději poohlédne po dobrých kolech hliníkových.

Autor:

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...