Rok na silničním kole s plným komfortem. Jsou tyto novinky potřebné?

  0:01aktualizováno  0:01
Nejmodernější silniční kolo dneška disponuje třemi zásadními vychytávkami - elektrickým řazením, hydraulickými brzdami a odpruženými řídítky. Od března jsme na modelu Specialized Roubaix zkoušeli, co z toho i obyčejný sportovní jezdec opravdu ocení a co mu přijde méně důležité.

Specialized Roubaix Expert UDI2 | foto: Petr Pravda, iDNES.cz

Ačkoli jde v podobném testování o subjektivní dojmy, může být taková zkušenost zajímavá a poučná zejména pro toho, kdo využití některé ze zmíněných vychytávek vážně zvažuje. Testování mimochodem vyprovokovalo i vynucené přesedlání na „obyčejné“ silniční kolo kvůli nutnosti servisní opravy.

Fotogalerie

Možná trochu překvapivě nejvíce postradatelné mi přišlo elektrické řazení. Kdo má dobrou mechaniku, nemůže mít problém. Tah při přeřazení je sice delší, ale zkušený jezdec si na to velmi brzy zvykne a nebude ho to nějak výrazně omezovat.

Jen je třeba řadit jaksi s větším rozmyslem, protože prakticky každé ruční přeřazení si vyžádá více času a energie. Na elektrice každou chybu okamžitě a mnohem rychleji napravíte.

Elektrika se také sama doštelovává, to je obrovská výhoda. Nemusíte se o nic starat. A navíc nabíjíte zařízení i při plném zatížení jen dvakrát, maximálně třikrát do roka. Až potud tedy téměř fantazie.

Jakmile se však něco s elektrikou stane, oprava je časově mnohem náročnější a výrazně dražší. Většinou nestačí kolo dovézt k mechanikovi a počkat si 20 minut na opravu. Najednou se díváte na výhody/nevýhody elektriky trošku jinak.

Odpružení řídítek

Jako mnohem výraznější výhoda naopak působí odpružení řídítek. Chytat dvě až tři hodiny (někdy i více) do rukou všechny nerovnosti není nic příjemného. Odpružení u modelu Specialized Roubaix opravdu pomáhá a po roce užívání na něj nedám dopustit.

Top závodníci, kteří musejí zohledňovat především rychlost, to možná vidí trochu jinak, ale mně tlumení pomáhá. A ani nemám pocit, že by s ním kolo nějak významně zpomalovalo, což je argument, který někteří jezdci rádi používají.

Hydraulické brzdy

Největším plus z uvedené trojice jsou dle mne bez jakékoli diskuse hydraulické kotoučové brzdy. Tady asi není o čem přemýšlet. Kdo to někdy zkusil, ví, o čem mluvím. I na silničce umožňují hydraulické brzdy úplně jiný styl brzdění. Když se to brzy naučíte, brzdíte rychleji, účinněji, snadněji a přitom později. A to hlavní - cítíte se prostě bezpečněji. Čím dramatičtější terén, tím to platí víc.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

Pro lajky cokoliv. Turisté se v Černobylu svlékají i do spodního prádla

Do Černobylu se hrnou davy turistů, kteří chtějí na místě pořídit co nejlepší...

Do ukrajinského Černobylu se po úspěchu stejnojmenného televizního seriálu hrne čím dál více návštěvníků, kteří touží...

V Kapském Městě touží po „propasti vášně“. Nechávají si trhat zdravé zuby

V jihoafrickém Kapském Městě si lidé dobrovolně nechávají vytrhnout zdravé...

Na předměstí Kapského Města lze často potkat lidi všeho věku bez předních zubů. Nejde o žádný zdravotní problém, ale o...

Blíž k moři už to nejde. Vyzkoušeli jsme, jak zvládnout cestu na Rujánu

Kamenité pláže na mysu Arkona. S trochou štěstí tam potkáte i tuleně.

Nejlevnější, nejrychlejší a nejkratší cesta k moři je na sever. Balt není jako italské kafe, ale pokud k letní relaxaci...

Místo Prahy plné turistů jeďte do Olomouce, radí The New York Times

Letecký pohled na centrum Olomouce.

Cenné lákadlo turistů především ze Spojených států získala nyní Olomouc. Objevila se totiž v článku prestižního deníku...

Slovinská cesta do Mordoru. Škocjanské jeskyně jsou jako z Pána prstenů

Podzemní kaňon Reky v Šumící jeskyni

Nemusíte být úplný fanoušek Pána prstenů, ale některé pasáže filmové trilogie jsou tak sugestivní, že se vám prostě...

Další z rubriky

Na kole zvládnete dojet až do Říma. Starověké impérium máme totiž za humny

Wels

Dnešní rakouské cyklotoulky začínáme trochu překvapivě v Německu. Římská cyklostezka sice končí až v hornorakouském...

Pohoda v údolí i strmé výjezdy. Projeli jsme cyklistický ráj v Tyrolsku

Nečekané setkání v horách vysoko nad údolím Kaiserwinkl

Pot po dlouhém souboji s bezmála tisícimetrovým převýšením pálí v očích, ale nečekaně se stává lákadlem pro koně, kteří...

Dunaj jako největší atrakce. Zkusili jsme jízdu po rakouské magistrále

Magická Donauschlinge. Tady se řeka během pár set metrů dvakrát úplně otočí a...

Češi mají svou Vltavu, Rakušané svůj Dunaj. A nejen oni. Dunaj je druhou nejdelší evropskou řekou a cyklostezek kolem...

Najdete na iDNES.cz