Jak správně sedět na kole. Alchymie, která zdokonalí vaši jízdu

  11:00
Zbytečná dřina, nesprávné zatěžování těla, špatné prokrvení. Přitom pro správný posed na kole stačí jedno vyšetření u zkušených specialistů a drobné technické úpravy.

U nás teprve nedávno představená metoda Body Geometry Fit staví dosavadní pravidla správné jízdy na kole téměř na hlavu. Je to skutečná věda o tom, jak správně nastavit sedlo a celé kolo tak, aby při ani po jízdě nic nebolelo a aby šlapání do pedálů bylo co nejefektivnější a nejzdravější. Ověřili jsme si na vlastní kůži, že metoda pomáhá nejen špičkovým závodníkům, ale i obyčejným cyklonadšencům.

Všechno špatně

Až doteď jsem měl pocit, že si umím na kole sám nastavit více méně ten nejlepší a nejsprávnější posez. BG FIT ukázal, jak krutě jsem se mýlil. Popravdě, měl jsem to ale trochu tušit. Často mne totiž po delší jízdě na kole (ať už horském či silničním) bolí krk, z toho pak hlava a někdy i oblast hrudní páteře.

Cyklolaboratoř

V laboratoři firmy Specialized v Čestlicích pod dohledem certifikovaného odborníka na BG FIT a vystudovaného fyzioterapeuta Pavla Štědrého jsem před několika dny zjistil, že až doteď bylo s mým posezem na kole skoro všechno špatně.

"Sedlo je moc úzké, vytažené příliš vysoko, sklopené dopředu a ještě ke všemu zbytečně posunuté dozadu. Řídítka moc nízko a moc vepředu, kufry na cyklistických tretrách také moc vpředu a k tomu nesprávně stranově umístěny," vypočítává Štědrý.

Se vším jsme pod dohledem odborníka a jeho videozáznamů hýbali několik hodin o milimetry až centimetry. Někomu se to může zdát málo, ale i menší odchylky hrají velkou roli. Nakonec člověk zjistí, že sedí na kole v podstatně jiné, přirozenější, pohodlnější a zdravější poloze než dříve.

Cyklolaboratoř

Komfort a pohodlí

BG FIT "vyšetření" a vzápětí správné nastavení začíná důkladným proměřením cyklistova posezu na jeho vlastním kole (nejpřesnější a nejvhodnější je kolo silniční, ale lze použít i jakékoli jiné kolo) upevněném na speciálním trenažéru.

Když Pavel Štědrý pomocí metru, úhloměru a vodováhy měří stávající hodnoty, ihned zjistil první závadu. Místo aby mé sedlo bylo ve vodorovné poloze, jeho špička je skloněná dolů o 0,5 cm. "Při jízdě jste musel neustále sklouzávat ze sedla dolů dopředu a permanentně měnit posez a úhly šlapání," říká odborník.

Nemusíte být hned profesionální závodník, ale i tento jediný detail značně sníží komfort jízdy. Představte si, že jedete výlet dlouhý 35 až 60 km. Ani pro občasného cykloturistu to nemusí být žádný mimořádný výkon, ale na kole budete sedět podle kondičky a profilu terénu třeba i 6 hodin. Takže převedeno na rovnici o pohodlí - téměř 3 až 6 hodin nepohodlí, které se s narůstajícím časem bude prohlubovat.

Cyklolaboratoř

Video

Součástí metody BG FIT je i podrobná anamnéza. Pavel Štědrý se ptá na všechny důležité údaje - věk, výšku, váhu, sportovní výkonnost, sportovní minulost, prodělané úrazy, nemoci, na to, co v poslední době bolí atd.

Měření profilu páteřePřední kamera snímá vybočování kolen

Přichází i komplexní vyšetření pohybového aparátu. Kontrola páteře, chodidel a jejich klenby, svalů na nohách, rozsahu pohybu kyčelních kloubů a kolen, pomocí speciálního sedátka způsobu sezení a šířky sedacích kostí. Výsledek? Mimo jiné lehká skolióza páteře, lehce oslabené svaly mezi lopatkami, varus - rotace předních částí chodidel, zkrácené svaly na zadní části stehen...

CyklolaboratořCyklolaboratoř

Pak následuje čelní a boční kontrola dosavadního posezu při několikaminutové jízdě. Pro konečný výsledek to není nutné, ale mne navíc nahrávají boční a čelní videokamery. Za chvíli má Pavel Štědrý jasno: "Až dosud jste šlapal na kole příliš nahrbený, skrčený, měl jste vysoko sedlo. A z čelního pohledu bylo velmi zřetelné, jak nohy nešlapou v rovnoběžných přímkách. Kolena se vykyvují do stran," vypočítává.

Moje jízda musela být podle něj až dosud málo efektivní se spoustou nadarmo vydané síly a energie. Navíc zřejmě citelně a zbytečně zatěžovala zejména krční a hrudní oblast páteře a také kolena.

Na základě všech až dosud získaných údajů odborník doporučuje cvičení na zlepšení pohyblivosti a začíná s přestavbou kola. Od sedla, přes řídítka až po úpravu treter.

Cyklolaboratoř

Postupně jsme provedli tyto změny:
- nové širší sedlo (ze 130 mm na 143) s prohloubením uprostřed, abych měl správný posez a nesnižoval si průtok krve pod stydkou sponou (dosavadní laboratorní výsledky zjistily, že při špatném sezení na kole může být průtok krve v této oblasti i po půlminutě snížen prakticky na nulu)

- sedlo jde níž o 0,5 cm a kupředu směrem k řídítkům o 0,8 cm - lepší posez a účinnější šlapání

- o 1 cm kratší představec řídítek - lepší posez a rozložení váhy

- řídítka výš o cca 10 stupňů - pohodlnější posez a menší zatížení krční a hrudní páteře

- anatomické vložky do cyklistických treter + speciální podložky pod přední část chodidla - umožní lepší práci chodidel, která se pak projeví v lepší práci kolen v jedné linii s kotníky a kyčlemi

- kufry u treter jdou o 0,5 cm dozadu a posunují se i do stran tak, aby byla lépe rozložena síla při šlapání a ještě se pomohlo kolenům

Cyklolaboratoř

Na závěr procedury následuje ostrý silniční test. "Chcete jet 20, 30 nebo 40 km," nabízí Pavel Štědrý. Vyrážíme na nejkratší okruh, první pocity jsou opravdu dobré. Jízda na "novém" kole je skutečně mnohem pohodlnější a snadnější. I následující kilometry vypadají nadějně.

BG FIT

Metodu vyvinula v roce 2006 americká firma Specialized po letech spolupráce s Dr. Andy Pruittem z Boulder centra pro sportovní medicínu a poskytují ji obchodníci. Je založena na filozofii pomoci cyklistovi jet rychleji, dále, s větším komfortem současně s redukcí možnosti zranění. Nedávno technologii v Praze představil sám její autor Andy Pruitt s dalším americkým anatomickým specialistou Dr. Rogerem Minkowem. Ze slavných cyklistů už metodou prošli takoví borci současného peletonu jako Fabian Cancellara, Frank a Andy Schleckové, Jens Voigt i Alberto Contador.

Metoda obsahuje:

- důkladné proměření dosavadního cyklistova posezu na jeho kole

- podrobná anamnéza

- fyzické vyšetření anatomie, kloubních rozsahů, flexibility páteře a kloubů

- přestavba kola

- kontrolu po ujetí doporučené vzdálenosti a případnou korekci

Cena:
samotné vyšetření a přestavba kola bez výměny potřebných komponentů stojí 3 900 Kč

http://www.specialized.com/cz/cs/bc/SBCGlobalPages.jsp?pageName=BGFIT&menuItemId=12334

Cyklolaboratoř

Autor:
Témata: Alberto Contador
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  4.5 11:52

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Na co zírá mašinfíra SPECIÁL: Unikáty pražského metra, které nikdy nepoznáte

8. května 2024

K 50. výročí zahájení provozu pražského metra vám seriál Na co zírá mašinfíra přináší řadu bonusů z...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

7. května 2024

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai...

Cestování učí člověka milovat život, říká Tereza Ramba

6. května 2024

Je herečkou, podnikatelkou a mámou dvou malých dětí. Ne všichni o ní však vědí, že procestovala...

ZANIKLÉ TRATĚ: Vlečku do Terezína stavěli vězni ghetta, vozila je na smrt

5. května 2024

Seriál Devětasedmdesátý díl zaniklých tratí se bude věnovat snad jediné dráze u nás, která neměla nikdy...

Prodej pole 6 074 m, Nové Dvory nad Bečvou, okres Přerov
Prodej pole 6 074 m, Nové Dvory nad Bečvou, okres Přerov

Lipník nad Bečvou - Lipník nad Bečvou III-Nové Dvory, okres Přerov
3 150 000 Kč

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...