Jak uložit elektrokolo k zimnímu spánku: baterie na 50 a pozor na mráz

  • 22
Blíží se poslední dny letošní cyklistické sezony a čerství majitelé elektrokol musí svůj stroj správně zazimovat. Je před zimou potřeba servis? A jak často dobíjet baterii? Sestavili jsme pro vás přehledný manuál, jak bezpečně a jednoduše uložit elektrokolo k zimnímu spánku, aby bylo na jaře zase fit.
Ergotesty elektrokol: upnutí kola do nosiče

V sezoně jste spolu najezdili mnoho kilometrů a díky elektrické výpomoci jste se letos podívali mnohem dál než jen za humna. Aby vám elektrokolo sloužilo v příští sezoně stejně dobře jako letos, je třeba je správně zazimovat. Jak na to?

1 Rám kola a mechanika

Rám elektrokola Apache Payat Comp 1

Zde to bude vlastně jednoduché a každý čerstvý elektrocyklista může postupovat intuitivně, jako by se staral o klasické kolo. Před uložením elektrokola k zimnímu spánku je celé důkladně očistěte, a to nejen rám kola, ale i přehazovačku, řetěz, pastorky a vidlici.

Kolo vám bude v garáži nebo ve sklepě stát dlouhé týdny, proto nezapomeňte na promazání. „Řetěz je nutné samozřejmě namazat, stejně jako vnitřní nohy vidlice, a to silikonovým olejem nebo mazivem určeným přímo na vidlice. Pneumatiky nafoukejte na předepsaný tlak,“ radí specialista z prodejny, půjčovny a servisu ekolo.cz Jakub Ditrich.

Pozornost také věnujte stavu řadících a brzdových lanek či destiček, na konci sezony mohou potřebovat výměnu.

Pokud nejste technicky zdatní, je dobré spojit revizi kola s celkovým servisem u odborníků. „Servisy nejsou na podzim tak vytížené jako v jarních měsících a zakázka bude vyřízena rychleji. Odborný servis navíc zkontroluje další komponenty, jako jsou například náboje kol, hlavové složení či středové složení,“ radí Ditrich.

2 Uskladnění elektrokola

Elektrokolo si vyberete jako tričko v obchodě, nabízí tu velikosti S,M,L a XL.

Baterii vyjměte a kolo uskladněte nejlépe v místě s konstantní teplotou. Pozor, samotné elektrokolo bez baterie sice přežije i teploty pod bodem mrazu, ale příliš mu svědčit nebudou.

„Samotnému e-kolu bude dobře s vyjmutou baterií, když bude pověšené za rám v garáži nebo ve sklepě. Pokud totiž stojí kolo dlouho bez pohybu, dochází k nevratné deformaci plášťů,“ upozornil Jakub Ditrich.

Samozřejmě přílišná vlhkost vadí komponentům, které podléhají korozi, proto hledejte suché místo.

4 Co elektromotor?

Horská kola s pevným rámem: Liv Vall-E+ 3 Power. Integrovaná baterie zcela...

Elektromotoru není třeba věnovat při skladování elektrokola žádnou extra péči. Ale pokud jste si na konci sezony všimli při jeho provozu nějakých problémů – například zvýšené hlučnosti, výpadků v dopomoci nebo sníženého výkonu –, situaci nepodceňujte a vyrazte do odborného servisu na diagnostiku. Do jara byste mohli na tyto drobnosti zapomenout a zimní pauza by se tak nepříjemně protáhla.

Pokud v zimě občas kolo na projížďku vytáhnete, počítejte s tím, že v mrazu může mít elektromotor problémy. „Při velmi nízkých teplotách od minus pěti stupňů bude mít elektromotor menší účinnost, protože mazivo bude tuhnout,“ upozornil expert.

5 Baterii nenechávejte vybít

Ergotesty elektrokol: vyjmutí baterie

Baterie je hnací silou, energií vašeho stroje. Zároveň je nejvíce náchylnou částí pro samozničení, proto je potřeba se o ni před zimou pečlivě postarat. Experti ji doporučují skladovat nabitou na hodnotách od 50 do 70 procent.

„Baterie, které už byly někdy v provozu, doporučujeme skladovat nabité na hodnotách kolem 60 procent,” říká Štěpán Pleskač z Apache Bicycles s tím, že většina baterií je navrhována tak, aby zvládla i jízdu v minusových teplotách.

Ovšem minusové teploty nejsou pro články v baterii prospěšné, protože snižují její využitelnou kapacitu a celkovému dojezdu to neprospívá. Navíc klesá životnost zdroje, proto ji dlouhodobě neukládejte do chladu. „Ideální teplota pro uložení baterie je pět až patnáct stupňů. Ale pokud to podmínky neumožňují, radši ji uchovejte v bytě než venku ve stodole s rizikem mrznutí,“ upozornil Jakub Ditrich z ekolo.cz.

Když víte, že na elektrokolo během zimy nesednete, je třeba baterii pravidelně kontrolovat (zhruba jednou za dva měsíce) a udržovat ji takzvaně „v chodu“ – tedy dohlédnout na to, aby se přes zimu zcela nevybila. „Souvisí to s její vnitřní funkcí, kdy dochází k postupnému samovolnému vybíjení přes vnitřní odpor jednotlivých článků a přes řídící desku BMS, Battery Manager System,“ vysvětluje servisní technik Lukáš Mach z Apache Bicycles.

„Prakticky každá baterie má dnes už led indikaci úrovně nabití. Pokud se baterie zcela vybije, dochází k vnitřnímu odpojení článků od výstupních konektorů, a v takovém případě už nelze baterii standardním způsobem nabít. Proti tomu existují ochranné funkce vnitřní řídící desky BMS. Teoreticky by tedy neměla zbytková kapacita baterie klesnout pod dvacet procent. Pokud už je na své čtvrtině, raději ji dobijte opět na šedesát procent,” pokračuje Mach.

Pokud je baterie technicky v pořádku, vydrží v tomto „polonabitém“ stavu bez problémů i šest měsíců. „Opakovaným nabíjením baterie do plné kapacity, tedy na sto procent, se baterie při dlouhodobém uskladnění naopak ničí. Pokud není ihned vybíjena jízdou na elektrokole, dochází k rychlejší degradaci chemické části baterie,“ doplnil Jakub Ditrich.

Baterie elektrokola Apache Payat Comp 1

6 Když budu v zimě jezdit

Kolo s hřeby se hodně osvědčilo ve sjezdech, v zatáčkách a při přejíždění...

Pokud se chystáte své elektrokolo občas projet i v zimě, počítejte s tím, že se specifika jízdy změní. Mráz a nízké teploty dávají baterii venku zabrat, takže se připravte na pokles celkového dojezdu elektrokola. Je to dáno vnitřním principem získávání energie z jednotlivých článků

„Pokud vyjedeme se studenou baterií, musíme počítat s tím, že její kapacita se může snížit až o třicet procent. Toho se však lze vyvarovat, vyjedeme-li s baterií, která není prochladnutá,” doplňuje Lukáš Mach.

Li-Ion, nebo Li-Pol

V současné době se u elektrokol z 90 procent používají lithium-iontové (Li-Ion) články. Ve zbytku elektrokol pak narazíte na lithium-polymerové články (Li-Pol). Rozdíl je především ve tvaru, kdy Li-Pol baterie nejsou kvůli své placatosti pro výrobce elektrokol úplně vhodné. Každá baterie v elektrokolech je vybavena systémem BMS (Battery Management System). Úroveň zpracování této BMS desky je jedním z kritérií, která určují, spolu s kvalitou provedení jednotlivých článků, kvalitu baterie. Pozor, ne všechna elektrokola mají tento ochranný a řídící prvek správně zpracovaný. U těch levnějších často chybí. „Obecně platí doporučení nesnažit se z baterie vyždímat maximum a také nenechávat ji na nabíječce týdny, to je pro životnost baterie podstatné,“ uvedl Štěpán Pleskač.

Každopádně platí, že baterii typu Li-Ion lze používat i při teplotách pod bodem mrazu. Pokud jste ji však nechali v teplotách pod nulou, je nutné ji před dobíjením nechat trochu zahřát v plusových teplotách. Někteří výrobci už elektrocyklistům nabízejí neoprenové kryty. „Oblečky“, které baterii izolují od chladného prostředí.

„Pro Li-Ion baterie obecně platí zásada, že těmto bateriím víc škodí používání při vysokých teplotách, proto se spíše doporučuje baterie chránit před dlouhodobým působením přímého slunečního záření. I s ohledem na to, že většina plastových krytů baterie je vyráběna z černého polymeru, který sluneční záření pohlcuje a ohřívá tak baterii,“ dodal Mach.

7 Jak elektrokolo na jaře probudit?

Aby vám elektrokolo dobře šlapalo i v další sezoně, je třeba se o něj pečlivě...

Zima se chýlí ke konci, příroda pučí a váš už to láká do sedla elektrokola? Pokud jste se o svůj stroj na podzim pořádně postarali, nebude start do nové cyklosezony ničím složitým. „Pokud bylo kolo před zimou na celkovém servisu, stačí zkontrolovat pár věcí: dejte nabíjet baterii a zkontrolujte, zda se nabila do plna a zda došlo k odpojení nabíječky po ukončení nabíjení,“ radí Jakub Ditrich.

Stav baterie po zimě zjistíte stejně jako u autobaterie kapacitním testem. Ten by vám měla provést většina autorizovaných prodejců elektrokol.

Dále projděte hmatem výplet kola, zda nejsou některé dráty povolené či dokonce prasklé. Roztočte kolo a zkontrolujte, jestli nemáte z kola osmičku. Zkontrolujte také tlak v pneumatikách a případně dofoukejte na předepsanou hodnotu. Na kole se rozjeďte a vyzkoušejte funkci brzd, protože přes zimu mohlo dojít k úniku brzdové kapaliny. „Pokud kolo před zimou v servisu nebylo, důrazně doporučujeme nechat provést celkový servis a kontrolu,“ shrnul specialista.


Témata: Elektrokolo