Při péči o elektrokolo zapomeňte na wapku, pozornost věnujte baterii

  • 16
Řada Čechů podlehla trendu elektromobility a ve sklepě se jim zabydlelo první elektrokolo. Jak o ně pečovat, aby motor i baterie vydržely co nejdéle? Péče je téměř stejná jako u běžného kola, ale u baterie bude potřeba důslednost a pravidelnost. Připravili jsme pro vás základní manuál.
Jak pečovat o své první elektrokolo

Pro zvýšení životnosti elektrokola je důležité kolo nechávat pravidelně servisovat. Odborníci servis doporučují ideálně jednou ročně, nejlépe po sezóně nebo zavčasu před cyklistickou sezónou. Díky tomu budou mít cyklisté jistotu, že je kolo v ideálním stavu a připraveno na vyjetí.

Velký test elektrokol 2019 najdete ZDE

Jaké je nejdůležitější pravidlo? „Elektrokolo se nesmí mýt tlakovou myčkou (wapkou), vysoký tlak může dostat vodu až do motoru a ten poškodit,“ varuje odborník na elektrokola Mirek Menšík ze specializované prodejny elektrokol GIVE.cz

Elektrokolo v paragrafech

  • Abychom elektrokolo mohli nazývat elektrokolem, jmenovitý výkon pohonné jednotky nesmí překročit 250 W a celkové napětí elektrického systému nesmí být vyšší než 48 V. Maximální rychlost elektrokola s asistencí motoru smí činit nanejvýše 25 km/h. Po dosažení této rychlosti se motor automaticky vypne a jezdec pokračuje dál jako na kterémkoliv jiném jízdním kole.
  • Na každé elektrokolo, které svými vlastnostmi odpovídá evropské normě ČSN EN 15194:2017, se z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlíží jako na běžné jízdní kolo. Pro jízdu na takovém elektrokole není potřeba řidičské oprávnění, lze s ním jezdit bez obav po cyklostezkách, silnicích a cyklotrasách. V případě, že elektrokolo nesplňuje zákon o provozu na pozemních komunikacích, není možné jej používat na pozemních komunikacích ani označených cyklostezkách.

Elektronika v hlavní roli baterie

U většiny elektrokol se jedná o Li-ion baterii, kterou je lepší nabíjet...

V péči o elektronickou část vyžaduje vaši největší pozornost baterie. Ta je i většinou nejdražší částí elektrokola. „U většiny elektrokol se jedná o Li-ion baterii, kterou je lepší nabíjet průběžně – není třeba ji vybít, než ji znovu nabijeme. Platí tedy, že v průběhu sezóny baterii vždy po jízdě dobijeme do plna,“ poradil Mirek Menšík.

Mimo sezónu baterii nabijeme na zhruba šedesát procent a skladujeme při teplotě deset až dvacet stupňů Celsia s tím, že jednou za dva měsíce zkontrolujeme stav nabití a případně dobijeme opět na šedesát procent.

Pozor na úplné vybití baterie! „Prakticky každá baterie má dnes už led indikaci úrovně nabití. Pokud se baterie zcela vybije, dochází k vnitřnímu odpojení článků od výstupních konektorů a následně již nelze baterii standardním způsobem nabít. To je jedna z ochranných funkcí vnitřní řídící desky BMS (Battery Managment Systém),“ upozornil servisní technik Apache Bicycles Lukáš Mach s tím, že zbytková kapacita baterie by neměla klesnout pod dvacet procent.

„Dále je třeba nevystavovat baterii extrémním teplotám pod -10 a nad 40 stupňů Celsia,“ dodal odborník na elektrokola z prodejny GIVE.cz Mirek Menšík. Tedy myslete i na to, kde elektrokolo parkujete a zda nestojí příliš dlouho na slunci.

„Dobré je také nenechávat elektrokolo stát zbytečně dlouho na sluníčku. „Polymerový kryt totiž baterii rychle zahřívá a teplota pak může dosáhnout během chvíle hodnot, které ji poškodí,“ doplnil servisní technik Apache Bicycles.

Převody pravidelná údržba

U zpřevodování vyžaduje pravidelnou údržbu více komponent elektrokola: nejen...

U zpřevodování vyžaduje pravidelnou údržbu více komponent elektrokola: nejen řetěz, ale i kazeta, převodník, měnič a přesmykač. Celé soustrojí totiž u elektrokol přenáší více síly než u klasického kola díky přidané síle motoru.

Lidé elektrokola neznají

Podle posledního průzkumu ještě 92 procent Čechů nikdy nejelo na elektrokole. Propagátoři dopravy na elektrokolech z ekolo.cz se to rozhodli změnit a vyhlásili bezplatné vyjížďky na elektrokolech pro firemní týmy do 10 lidí (nebo partu kamarádů) z Prahy nebo okolí.

Zájemci si mohou celé léto dohodnout termín a trasu kdykoli ve všední den. Během tří až čtyř hodin se nejen dokonale seznámí s elektrokoly, ale hlavně se naučí na nich bezpečně jezdit, po lese i po městě.

Termín si stačí rezervovat na servisu a prodejny ekolo.cz.

„Je tedy třeba pravidelně čistit od prachu a dalších nečistot, které způsobují rychlejší opotřebení součástek. Vždy nejdříve systém vyčistíme – odmastíme a poté použijeme olej na řetěz,“ radí odborník na elektrokola ze specializované prodejny GIVE.cz Mirek Menšík.

Kontrolu bude od vás vyžadovat i řetěz, který se může během používání vytáhnout. Jeho stav zjistíte speciální měrkou řetězu. „Jakmile je řetěz vytažený, je třeba ho vyměnit. Včasnou výměnou řetězu totiž ušetříte dost peněz za novou kazetu, popřípadě převodník,“ doplnil Menšík. V ideálním případě platí, že kazeta se u elektrokola mění po třech řetězech.

Pružení pravidelnost chce i přední vidlice

Vaši pozornost si zaslouží i přední vidlice elektrokola, případně zadní tlumič,...

Vaši pozornost si zaslouží i přední vidlice elektrokola, případně zadní tlumič, pokud jezdíte na celoodpruženém horském kole. Sloupky vidlice je třeba pravidelně čistit od prachu a dalších nečistot.

„Po vyčistění doporučujeme nastříkat sloupky silikonovým sprejem, který chrání povrch před usazováním nečistot a jejich vniku do vnitřku vidlice během pružení,“ doplnil Mirek Menšík s tím, že jednou za čas je vhodné tlumiče repasovat. „Doporučujeme to však nechat na odborném servisu,“ dodal.

Brzdný systém větší zátěž, rychlejší opotřebení

Údržba elektrokol – ilustrační foto

Stejně tak jako u zpřevodování podléhá i brzdný systém elektrokola větší zátěži, než je tomu u klasických kol. Brzdové destičky a špalíky pravidelně kontrolujte, protože se rychleji opotřebovávají.

„V případě brzd je ideální brzdit přední i zadní brzdou najednou, aby byl brzdný účinek větší a zároveň se destičky sjížděly rovnoměrně,“ poradil odborník na elektrokola Menšík.

Vydávají brzdy na vašem elektrokole nepříjemný pískavý zvuk? Pravděpodobně potřebují odmastit.

Co ještě šrouby, řídítka, sedlovka

Údržba elektrokol – liustrační foto

Jednou za čas bude třeba dotáhnout na elektrokole všechny šrouby – na řídítkách, šlapkách, sedlovce a podobně. Ideálně před každou jízdou pak zkontrolujte dotažení rychloupínáku nebo pevné osy předního a zadního kola.

A nezapomeňte ani na pláště a jejich opotřebení – u kol, stejně jako u auta, se vzorek postupně sjíždí a kolo ztrácí optimální jízdní vlastnosti.

Pozor na megavýkon

  • Někteří prodejci nabízí zákazníkům nelegální navýšení výkonu, tzv. čipování. Nenechte se zlákat. Pokud se totiž uživateli stane na takovém kole dopravní nehoda, většinou je brán za viníka automaticky on.