Český konstruktér vynalezl nové jízdní kolo. Bez sedla

aktualizováno 
Konstruktér Jiří Laurin vynalezl jízdní kolo, díky němuž se z cyklisty může znovu stát člověk vzpřímený (homo erectus). Laurinovu bicyklu chybí sedlo, zadní kolo má větší než přední, a kdyby si na něm někdo hrál na nahrbené šampióny Tour de France, rychle by spadl. Na tzv. erectusbiku musí lidé jezdit s rovnými zády.

Jízdní kolo Erectusbike | foto: www.erectusbike.cz

Svůj vynález si Laurin nechal ochránit před padělateli. "Erectusbike jsem přihlásil na Patentovém úřadu. Zjišťovali tam, jestli ve světě není něco podobného, ale naštěstí na nic takového nepřišli," řekl Laurin.

Podle něj dává chybějící sedlo cyklistům větší svobodu a víc se uvolní. Na erectusbiku se šlape vestoje středem zadního kola a pohyb na něm připomíná rychlý běh. Člověk se ovšem mnohem méně unaví. "Rozdíl mezi klasickým kolem a erectusbikem bych přirovnal k rozdílu mezi lyžemi a snowboardem nebo k rozdílu mezi jachtou s plachtami a windsurfingem. Kolo bez sedla je víc free," vysvětlil Laurin.

Erectusbike však před deseti lety nezačal vymýšlet jako kolo pro freestylové jezdce a byl by nerad, kdyby skončilo takhle jednoúčelově.

"Erectusbike jsem dělal jako bicykl pro velká města. Za klasickými koly nezaostává v rychlosti, ale na rozdíl od nich se dostane snadněji přes schody, vysoké obrubníky a další překážky. Erectusbike je menší než klasická kola. Do kufru od Škody Octavia se dají po sklopení řidítek složit tři erectusbiky," upozornil Laurin.

Jízdní kolo Erectusbike

Výzva pro šikovné

Na erectusbiku vidí vynálezce třeba teenegery, jimž rodinné výlety na klasických kolech nevoní. "Erectusbike se od běžných bicyklů hodně liší, a kdo na něm jede, zaujme podobně, jako by seděl na historickém velocipedu. Erectusbike je pro cyklisty také velkou výzvou, bez šikovnosti ho nezvládnou. Kdo ale sportuje a umí udržovat rovnováhu, poradí si s erektusbikem i v šedesáti letech," konstatoval Laurin.

První prototyp erectusbiku vznikl před osmi lety. Kvůli výrobě Laurin nakoupil stroje a sám si udělal nástroje a přípravky, bez nichž by nové kolo na svět nepřišlo. Erectusbike vynalézal, vyráběl a předělával ve volném čase.

Skladné kolo i do metra

Se syny Janem a Filipem a s přáteli udělal vynálezce prvních deset erectusbiků a za 18 tisíc korun je nabízí v internetovém obchodě. A někde v dáli vidí továrnu na nová kola, kde by se jich vyrábělo 100 za měsíc a jednou třeba i 30 denně. "Český trh ale bude pro erectusbiky pravděpodobně příliš malý a naším dalším cílem jsou evropská a světová velkoměsta. Skladný a 13 kilogramů těžký erectusbike se vejde bez obtíží do tramvají a autobusů MHD i do metra," dodal Laurin.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

Najděte na mapě „socialistická“ letoviska a vyhrajte cestu kolem světa

Barevná Indie - Taj Mahal

Připomeňte si třicet let svobody se soutěží iDNES.cz a CK S.E.N. Výherce na podzim absolvuje cestu kolem světa. Soutěž...

Chovejte se konečně slušně, vzkazuje poblázněným turistům Bali

Český turistický pár při návštěvě chrámu svaté místo zneuctil. Česká...

Sociální sítě Instagram a Facebook ničí jeden z posledních rájů na Zemi. To kvůli nim na Bali přijíždějí turisté, aby...

Tisíce zraněných. Kvůli kluzkému mostu musí architekt zaplatit odškodné

Most navržený slavným architektem Santiagem Calatravem.

Slavný architekt Santiago Calatrava musí Benátkám zaplatit odškodné 78 tisíc eur, více než dva miliony korun. Podle...

Turisté stojí dlouhé fronty na lanovku, pak se tísní na vrcholu Sněžky

Na Sněžce je přes léto rušno (23. 8. 2019).

Vrchol Sněžky je v posledních týdnech v obležení turistů. Redaktoři iDNES.cz v pátek vyrazili do Pece pod Sněžkou...

Kvíz: Poznejte turistické zajímavosti v Česku a na Slovensku

Na kánoi v Lednicko-valtickém areálu

Český ráj, Vysoké Tatry nebo Brdy zná téměř každý český turista. I v těchto místech ale můžete objevovat souvislosti,...

Další z rubriky

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Horská kola s pevným rámem

Horská kola s pevným rámem: Trek Powerfly 5 WSD

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci 12 kousků různých značek: Apache Tuwan, Author Elevation,...

Postavil repliku kola Slavia, zkusí s ní projet jednu etapu Tour de France

SLAVIA má vysoký rám se středem šlapání vysoko nad zemí, což zvyšuje i její...

Fanoušek veteránů Vladimír Vidim postavil věrnou repliku jízdního kola Slavia z roku 1896. Chce se s ní 21. července...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Kategorie celoodpružených horských kol

Celoodpružená horská kola: model Giant Trance E+ 2 Pro

V kategorii celoodpružených horských kol testovali jezdci sedm kousků různých značek: Focus Jam, Giant Trance, Kellys...

Najdete na iDNES.cz