Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Legenda mezi legendami. Lyžování na Stubaiském ledovci snad stvořil sám Bůh

Jestli někde právě teď existuje dokonalost, tak je to tady. Sobota, prosinec 2023, nadmořská výška 3 210 metrů. Top of Tyrol neboli „vršek Tyrolska“, jak se to tu jmenuje. A pode mnou je něco, o čem se nedá mluvit jinak než v superlativech – sjezdovky zalité zimním sluncem, oceán třítisícových vrcholů někde v naprostém nitru Alp. Jen sníh a hory.
Stubaiský ledovec. Lyžařské středisko je z části v chráněném sedle.

Stubaiský ledovec. Lyžařské středisko je z části v chráněném sedle. | foto: Martin Čapekpro iDNES.cz

Psát o lyžování na Stubaii by se mohlo zdát jako nošení dříví do lesa. Lyžařský areál Stubaier Gletscher čili Stubaiský ledovec je značka. Něco jako espézetka Innsbrucku a okolí, výkladní skříň rakouského zimního turismu. Češi ho před třiceti lety objevili možná ještě dřív než sousední, stovkami kilometrů pist opředený Zillertal.

Snadná dostupnost po dálnici, blízkost tyrolské metropole i Itálie současně (Brenner je v podstatě za rohem), třítisícová nadmořská výška a lanovkou dostupná vyhlídka Top of Tyrol, o které před pár lety psal časopis GEO jako o jedné z deseti nejkrásnějších vyhlídek světa. A jako bonus tu máte největší ledovcový skiareál v Rakousku.

Pohled z TOP of Tyrol

Jenže mezitím přišlo něco, s čím tady na konci tisíciletí nikdo nepočítal – klimatická změna. Stovky let zaběhlý řád otáčí zdejší přírodní zákony naruby. A rozpouští ledovce. Rakouské areály o ně svádějí už nějaký ten rok boj. I tady na Stubaii. Nejde o byznys, jde o ledovce samotné. O výjimečné lokality uprostřed Evropy, na kterých se dá – tedy zatím – skvěle lyžovat.

Lanovka od Ferrari a šetření zdroji

Stačí jen uhnout z dálnice A13 pod Innsbruckem ve směru na Brenner. Okamžitě na vás dýchne atmosféra mimořádnosti. Celých 28 kilometrů od sjezdu stojí pod skalami nástupní stanice lanovky Eisgrat. „Stavěla se v roce 2016, tehdy to byla nejmodernější třílanová lanovka na světě,“ vysvětluje Georg Strickner, šéf lanovek, s kterým mám schůzku, aby mi ukázal, jak se takové ledovcové lyžařské středisko s klimatickou změnou vyrovnává. „Máme různé možnosti. Například pokud je areál méně vytížen, snižujeme na této lanovce rychlost, což šetří elektrický proud. Zhruba dvacet procent v daném okamžiku,“ objasňuje Georg.

Ostatně samotná elektřina je tady už dávno „eko“, to znamená z obnovitelných, v tomto případě vodních zdrojů z tyrolských vodních elektráren. Stejně jako v jiných zdejších lyžařských střediscích.

Mezistanice lanovky Eisgrat

Stubaiský ledovec

„Normálně Eisgrat jezdí rychlostí 25 kilometrů za hodinu, teď jsme to snížili na osmnáct, ve středisku je obsazena zhruba polovina kapacity. Podle toho, kolik je tu lidí, redukujeme rychlost i množství otevřených, paralelně jedoucích lanovek, a tím i spotřebu energie,“ dodává Georg.

A pak mě bere na místo, kam už se možná nedostanu. Podívat se, jak supermoderní lanovka, která má design od Ferrari a všechny technologické vychytávky na takové úrovni, že by se snad chtělo říct, že to jezdí samo, vypadá shora. Kolečka, lana, převody a kabina, která se po nich řítí. Tady nahoře to vypadá jednoduše.

Jak zachránit ledovce

Pitná voda se tu bere přímo z místního horského pramene, voda v umyvadlech i na toaletách naopak ze zdejšího potoka, tou pitnou tady na horách nikdo plýtvat nebude. K zasněžování slouží sběrná jezera, do kterých neteče nic jiného, než co roztaje nebo naprší.

Gamsgarten
„Zasněžujeme od začátku přírodní vodou, bez jakékoli chemie,“ říká Christoph...

„Zasněžujeme od začátku přírodní vodou, bez jakékoli chemie,“ říká Christoph Hofer, šéf sjezdovek, který mě sveze ve své rolbě, a pak mě vezme přímo do nitra hráze jednoho ze sběrných jezer. „V rolbách máme měřicí techniku, ta nám na obrazovkách přesně ukazuje aktuální výšku sněhové pokrývky na daných místech. Tím můžeme efektivněji rozmisťovat sníh a není nutné zasněžovat plošně,“ vysvětluje.

Řeší se tu fotovoltaika, možnosti využití větrné energie a taky tepla, které se vytváří v jednotlivých technických prostorech, kuchyních, restauracích i obchodech. „Celý systém je nastaven tak, abychom odcházející teplo spotřebovali na ohřívání čerstvého vzduchu. Tady nepouštíme teplo jen tak oknem ven,“ potvrzuje snahy areálu o maximálně šetrné zacházení s energiemi Elmar Kindl, který má pod sebou rekuperační síť na celém ledovci, a který mě protáhne spletitou sítí podzemních chodeb, „centrálním mozkem“ zdejší rekuperace. „Energeticky nikdy nebudeme stoprocentně samostatní, ale snažíme se o maximum,“ doplňuje.

Na Stubaii chcete lyžovat. Až to bolí, jak srdce zaplesá, když se do zdejších rozlehlých svahů a dlouhých pist opře slunce.

Ano, rakouské skiareály asi nebudou tím důvodem, proč ledovce tají. A proč sloupy lanovky na vrchol Schaufelspitze stojí na vyvýšených, tedy filcem chráněných ledovcových vrstvách, zatímco okolní sjezdovka je možná o několik výškových metrů níže. Až je člověku při pohledu na to líto, co civilizace sama na sobě páchá.

Pisty a těstoviny, při nichž srdce zaplesá

A pak už se jde lyžovat, protože lyžování se prostě tady nedá vynechat. Na Stubaii chcete lyžovat. Srdce vám zaplesá, když se do zdejších rozlehlých svahů a dlouhých pist opře slunce.

Ještě když k tomu vyjedete lanovkou Schaufeljoch na hřeben, překlopíte se na söldenskou stranu (uznávám, je to trochu divné, ale stubaiský ledovec z části tvoří sjezdovky, které už územně spadají pod Sölden, tedy ötztalské údolí) a necháte si dobrovolně omrznout prsty při lovení záběrů – to je zážitek, který si snad jednou budou moct odnést i ti, co se ještě ani nenarodili.

„Na Stubaii jsou děti prioritou, do deseti let tu jezdí zdarma. Zimní sport je po všech stránkách pozitivní disciplínou. Pokud si nevychováme nové generace lyžařů a snowboardistů, nebudou mít skiareály smysl,“ vysvětluje Michael Gstrein, šéf marketingu stubaiské turistické centrály.

V restauraci Schaufelspitz si dáváme bazalkovou a „glühweinovou“, rozuměj svařákovou zmrzlinu.

Restaurace Schaufelspitz na Stubaiském ledovci

Taky jídlo tady má svoji logiku. Možná nejvýše položená manufaktura na těstoviny na světě v restauraci Eisgrat má patrně ty nejkratší transportní vzdálenosti, jaké se dají vůbec představit. Giuseppe, pravý Ital ze Sicílie, tu zadělá těsto z italské mouky (Itálie je přece skutečně za rohem) a místních vajíček, na mašině vytvaruje všechny možné i nemožné tvary, co si jen Italové vymysleli, aby je potom hodil do vody a tuto domácí lahůdku servíroval hladovým lyžařům na talíř. Jen o pár decimetrů vedle. A vy si pak jen vyberete, jestli je chcete bolognese nebo nějakou zeleninu, a Guisseppe to hodí před vámi na pánev, chvíli míchá a máte hotovo.

David Kostner, šéfkuchař, který vaří o patro níže v restauraci Schaufelspitz a má za sebou tři čepice od Gault Millau (něco jako Michelin, ale v Rakousku si na michelinské hvězdy moc nepotrpí), pak naservíruje na talíř bazalkovou a „glühweinovou“, rozuměj svařákovou zmrzlinu s domácím štrúdlem, a vy se olizujete, protože těžko najít tak vysoko lepší dobroty.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Může se hodit

Schlick 2000
Zajeďte si zalyžovat do střediska Schlick 2000 uprostřed stubaiského údolí v obci Fulpmes. Zejména v pozdním odpoledni, kdy už návštěvníků ubude, vás skiareál zaujme dlouhými sjezdy a širokými části pist. Výhodou je, že některé ze svahů nejsou vystaveny přímému slunci, kvalita sněhu zůstává díky tomu po většinu dne stabilní

Dobrá rada
Zkontrolujte si vždy ráno aktuální stav lanovek na internetu. V případě silného větru nebo nepříznivého počasí lanovky na ledovci zavřou.

Užitečné adresy
www.stubai.at, www.stubaier-gletscher.com

Jak se tam dostat
Stubaiské údolí a s tím i Stubaiský ledovec leží u dálnice A13, pod Innsbruckem ve směru na Itálii. Pozor na bavorské dálnici A8 (mezi Mnichovem a Salcburkem) u Rosenheimu, a pak dále na A93 ve směru na Kufstein – v době víkendových špiček se tu mohou tvořit desítky kilometrů dlouhé kolony vozidel, například jako v našem případě ve třetí adventní neděli.

Kolik to stojí
Od čtyř lyžovacích dnů si koupíte nově od letošní sezony Stubai Skipass pro všechna střediska v údolí. Dospělý za něj zaplatí 224,80 eura (5 500 Kč) na čtyři dny, dítě 112,40 eura (2 760 Kč). Děti do deseti let v doprovodu jedné platící osoby jezdí zadarmo.

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se mikulášskými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  6.12 9:40

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý píšící cestovatel. Zac Jones si našel jinou niku. Specializuje se na hodnocení...

8. prosince 2024

Severoamerické kosatky nosí na hlavě mrtvé lososy. Už zase. Proč to dělají?

Kdybyste začali chodit po ulici s mrtvou rybou na hlavě, nejspíš by vás lidé považovali za blázny. Mezi kosatkami z okolí Pudgetova zálivu to zjevně neplatí. Nosí rybí klobouky už podruhé. Zoologové...

5. prosince 2024

Hodiny čekání na letišti? V létě znovu, nic se nezměnilo, varuje šéf dispečerů

Premium

Kdo si zvolil termín odletu na dovolenou na začátek letošních letních prázdnin, zřejmě strávil řadu hodin čekáním na zpožděný let, případně se zpožděním odletěl navíc bez zavazadel. Přestože začátek...

6. prosince 2024

Dolní Morava láká na nejdelší sjezdovku, nové apartmány, restaurace i výhodné ceny skipasů

Advertorial

Perfektně upravené sjezdovky, nádherná příroda a nepřeberné množství jedinečných zážitků. Že je nutné za takovými podmínkami jezdit do Alp? Vůbec ne. Česká lyžařská střediska výrazně zvyšují svou...

2. prosince 2024

Žádné jistoty, budete v tom sami. Výlet do poslední divočiny Švédska

Hory pnoucí se do výšek přes dva tisíce metrů, stovky ledovců, rozlehlá a hluboká údolí a divoké, rozbouřené vody. Vysokohorská oblast, kde od nepaměti žijí Sámové, jediní domorodí obyvatelé...

9. prosince 2024

Co čekat od pokoje za čtyři stovky? Cestovatel s UV lampou se vyděsil

Kritizovat kvalitu pokrmů v restauracích anebo psát recenze na známé turistické destinace, to už dnes dělá skoro každý píšící cestovatel. Zac Jones si našel jinou niku. Specializuje se na hodnocení...

8. prosince 2024

Na co zírá mašinfíra: Hamernickým expresem po železné dráze do Nezvěstic

První prosincový Mašinfíra nás zavede na tradiční západočeskou akci – Hamerník expres. Už řadu let jezdí v květnu k historickému hamru v Dobřívi Hurvínek spolku Lokálka Group. Lokálka z Rokycan do...

8. prosince 2024

Pařížská Notre-Dame pět let po požáru ožívá. Zkáze odolala katedrála vícekrát

Premium

Je ikonickou stavbou Paříže, mistrovským dílem gotické architektury a od prosince i symbolem zmrtvýchvstání. Slavná katedrála Notre-Dame se po pěti letech od ničivého požáru opět otevírá veřejnosti....

7. prosince 2024

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...

Hrála v pornu, tak skončila. Solfronk se v Bacheloru rozloučil s další účastnicí

Odhalení o minulosti soutěžící Denisy Veselé a jejím natáčení pornovideí výrazně zamávalo atmosférou v sídle Bachelora....

Obraz zmaru Volkswagenu. Tisíce elektroaut smutně čekají na kupce

„Pacient Autoland Deutschland je nejen nemocný, má vysokou horečku,“ píše německý Bild. A jako důkaz diagnózy ukazuje...

Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod

Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj obchod v pražském...

Příliš velké sousto. Smetanová cukrárna dopekla, věřitelům dluží stamiliony

Pražská Smetanová cukrárna, která dodávala své cukrářské výrobky téměř do všech obchodních řetězců, ukončila svůj...