Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jen helma nestačí, pořiďte si páteřák

  18:56
Při pohledu do lyžařské minulosti vidíme kroužit neohrožené lyžaře v tvídovém saku, s volnými patami a rozevlátým účesem. Po přilbě či nějaké další ochraně ani památky a ojedinělá zranění zapadají někam pod koberec historie. Doba se ale mění a s ní i rizika a bezpečnostní standardy. Dnešní generace lyžařů už přijala přilby a stále více normálními se stávají i chrániče zad.

Důvodů je mnoho a mnohé jsou notoricky známé.

Jen namátkou: na moderním vybavení a na kvalitně upravených tratích dosahujeme vysokých rychlostí (bez problémů 60–80 km/h); je nás spousta s podobnou zálibou v omezeném prostoru; kolem se otevírá spousta dalších extremnějších možností – ve snowparcích si mládež při freestylu i při menší chybě "pohraje" svými těly s různými kovovými konstrukcemi, spousta z nás se vydává mimo tratě za freeridovým dobrodružstvím atd.

Je dobrou zprávou, že i na sněhu se čím dál více myslí na bezpečnost. Podobně jako se třeba v automobilovém průmyslu staly airbagy běžnou výbavou, tak i lyžaře a snowboardistu uvidíte s přilbou podstatně častěji než dříve – i když stav známý například z cyklistiky je zatím hudbou budoucnosti.

Pokud vezmeme ochranu hlavy jako samozřejmost a chceme jít o krůček dál, přijde na řadu páteř, jejíž poranění může mít také vážné následky vedoucí k ochrnutí i úmrtí. Tzv. páteřáky se již etablovaly na půdě domácího freeskiingu a začínají se prosazovat i u běžných sportovních lyžařů – narozdíl od přileb to těžko posoudíme při pohledu na svah, informace od dovozců o nárůstu prodejů jsou však jednoznačné.

Proč?
Poranění páteře je reálnou hrozbou, a my se na ni můžeme připravit, nebo nikoliv. Pro freestyle a freeride v exponovaném terénu by měl být páteřák samozřejmým vybavením. Ovšem i na sjezdovce může být užitečný, protože i kdyby výtečný lyžař byl přesvědčen, že za žádných okolností neudělá vážnou chybu, neustále je tu nebezpečí, že do něj zezadu vrazí rychle jedoucí šílenec. To platí pro dospělé, a ještě více pro děti.

partner přílohy
Jak to funguje a co je k dispozici?
Hlavním účelem chrániče je při nárazu co možná nejlépe roznést kinetickou energii na větší plochu těla, a snížit tak pravděpodobnost jeho poranění v místě střetu.

Chrániče bývají nejčastěji vyrobeny z nad sebou poskládaných plastových segmentů, což umožňuje vytvarování kolem páteře a povoluje pohyb v potřebných směrech. Počet plastových plátů udává velikost chrániče, k dostání je široká škála velikostí, takže každý by si měl bez problému vybrat.

Výrobci používají různé materiály jak pro absorbování nárazů, tak pro plochy, které se dostávají do kontaktu s tělem – ve větší míře se začínají prosazovat funkční tkaniny, které dobře odvádějí pot od těla, méně vážou pachy atd.

Na provedení a kvalitě použitých materiálů závisí cena, ale především funkčnost a pohodlí při nošení. Existuje značný počet výrobců s tradicí a propracovaným sortimentem. "Zimní" modely jsou víceméně totožné s těmi pro motocyklisty a splňují stejnou evropskou normu (EN-1621-2). Chránič poslouží i v létě například pro náročnější sjezdy na MTB.

Chrániče jsou k dispozici v různých provedeních. Mohou být samostatné s připevněním pomocí elastických popruhů, dále bývají integrované do vest nebo trikotů z elastických a prodyšných materiálů. Existují i lyžařské bundy s vyjímatelným certifikovaným chráničem. Homologované chrániče najdete i v batozích.

Existují i lyžařské bundy s vyjímatelným certifikovaným chráničem

Jak vybírat?
Páteřák by měl co nejlépe sedět a kopírovat tvar těla, aby dobře chránil a co nejméně překážel při pohybu. Pokud si najdete dobře padnoucí chránič, po krátké době zapomenete na to, že jej máte na těle a ani po delší době by vám neměl být nepříjemný.

Chrániče byste tedy měli nejlépe vybírat osobně s možností vyzkoušení. Pokud se rozhodnete pro koupi přes internet, pečlivě kontrolujte uvedenou velikost (rozsah výšky postavy). Chránič musí dobře sedět, to platí i pro děti. Nekupujte pro ně o číslo větší chránič s tím, že do něj časem dorostou. Do té doby jim totiž bude vadit, zkazí jim radost z lyžování a navíc nebude tak dobře chránit.

Za kolik?
Nejlevnější "noname" páteřák lze na internetu najít za cenu nižší něž 1 000 korun, ale určitě znáte pořekadlo: „Nejsem tak bohatý, abych si mohl kupovat levné...“. Sledujte zpracování, certifikace vám dá potřebnou záruku.

Základní modely se pohybují přibližně v cenách od 1 500 do 3 000, luxusní přesáhnou i dvojnásobnou cenu. Je to částka, která není v porovnání s cenou moderního lyžařského vybavení až tak veliká a záleží především na vás, jestli chcete investovat do své bezpečnosti.

Co je to CE?
Homologované CE protektory splňují všechny požadavky kladené směrnicí PPE (Personal Protective Equipment – osobní ochranné prvky). Takto označené výroky chránící tělo jsou testovány a schváleny dle normy European Impact Protector Standards (evropské normy pro funkce ochranných prostředků – EN1621-1/1997 a nejnovější EN1621-2). Tyto normy mají stanoveny velmi přísná testovací kritéria.

Autoři:
Témata: účes

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na co zírá mašinfíra: Parní babičkou z Vrchlabí s Krakonošem v zádech

21. dubna 2024

Dnešní Mašinfíra nás zavede na krátkou trať, která vede přímo do krkonošské metropole, do Vrchlabí....

Na co zírá mašinfíra: S chebským Hurvínkem po nejzápadnější trati v Česku

28. dubna 2024

Dnes se svezeme po nejzápadnější dráze v České republice. Kdysi vedla až do Německa, od roku 1945...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...