Do Polska na výlet i na nákup. Příhraničí potěší tuláckou duši i peněženku

Nákupy v Polsku teď frčí. I my jsme se svezli s proudem, vyzkoušeli je a zároveň se zaměřili na objevování tajů polského příhraničí. Nádherných míst je tam plno. A zjistili jsme, že ceny u vybraného zboží skutečně silně motivují k toulkám, protože výrazně kompenzují náklady na cestování.
Na cestě za skalními hřiby mineme také útvar Zámek. Místní les bohužel těžce...

Na cestě za skalními hřiby mineme také útvar Zámek. Místní les bohužel těžce poničil kůrovec. | foto: Jakub Hloušek, pro iDNES.cz

Na mě, coby kuřáka, působily zvěsti o pohádkových cenách cigaret v Polsku jako vábnička na roztouženého jelena během říje. Teď už jen zbývalo si najít vhodnou záminku pro to, abych si po strastiplné cestě přes půl republiky provezl povolené čtyři kartony mých oblíbených cigaret. Koneckonců i američtí beatnici se plahočili napříč Spojenými státy jenom kvůli tomu, aby na opačném konci země snědli pár houbiček nebo kaktusů a pak prožili chvilkové osvícení. Tak proč by se průměrný Jihomoravák nemohl vydat na dobrodružnou pouť do Polska pro kuřivo a špagety z Lidlu?

Záminka se našla rychle. A to národní park Stolové hory (Góry Stołowe). Toto pohoří navazuje na naše Broumovské stěny a rovněž se pyšní úchvatnými kreacemi pískovcových útesů. Do oblasti Stolových hor jsem se trochu podíval už dříve. Jelikož nikde jinde v Polsku podobné útvary nenajdeme a Polsko je veliké, tak sem o prázdninách cestuje hodně návštěvníků. Východisko představují malebné a rušné lázně Kudowa-Zdrój (česky Chudoba). O nich a jejich okolí jsme více psali zde.

Bílé skály obdržely své jméno podle odstínu útesů. Bílý nádech vynikne hlavně z dálky.

Západní periferie města je současně hlavní nákupní zónou pro zákazníky od nás. Ale prvně treking, a pak nákupy. Nekrásnějšími místy Stolových hor jsou Bludné skály (Błędne Skały) a Velká Hejšovina (Szczeliniec Wielki). Tam však v létě panuje davové šílenství. Proto jsme si vytipovali alternativní výlety bez zpoplatněného vstupu. A ideálně bez davů, ovšem s atraktivními zajímavostmi.

Nelítostná vražda

Z lázní šplhá frekventovaná horská silnice do sedla Lisia Przełęcz (Liščí průsmyk). Je sobota, těsně před desátou, a chytáme poslední místa na jednom ze dvou tamních parkovišť. Za chvíli tu zavládne anarchie a řidiči začnou živelně parkovat u krajnice. Takže i zde panuje nápor.

Ze sedla stoupáme po modré do Bílých skal (Białe Skały). O nich místní zdroje hovoří v superlativech a naši trasu považují za nejhezčí ve Stolových horách, krásami přírody údajně předčí i Velkou Hejšovinu. To vysvětluje návaly na parkovišti. Ovšem během výletu se davy turistů naštěstí rozptýlí. Po úvodním zahřívacím úseku stezka vyústí na rozeklanou horní hranu stolové náhorní plošiny. Prvním významným bodem je vrchol Nárožník (polsky Narożnik, německy Eckstein). Proč uvádíme více jazykových mutací toponym, se dozvíte v boxu.

Nárožník je nejvyšším vrcholem Bílých skal.

Nahoře u skalní hrany se krajina otevřela. Na polské straně přesahují pískovce nadmořskou výšku 800 metrů a dostanou nádech hor. Těsně za Nárožníkem se ukrývá smutný pomník dvou studentů. Ti tady byli roku 1997 zastřeleni. Pachatele policie nevypátrala a brutální vražda zůstává nevyřešeným pomníčkem polské kriminalistiky.

Vyhlídka střídá vyhlídku. Nás bohužel přivítala zamračená obloha. Po pravici se úplně u okraje rýsují další stolové hory, naopak vlevo se zvedá hřeben Orlických hor, kde identifikuji rozhlednu na Vrchmezí (polsky Orlica).

Hora smrti a pískovcová lebka

Od památníku zavražděných studentů postupujeme na Horu smrti (Kopa Śmierci). Občas se chybně uvádí, že jméno vrcholu souvisí se zavražděnými studenty, ve skutečnosti ovšem vychází z původního německého názvu Totenkopf, tedy Smrtihlav nebo Umrlčí lebka. Vysvětlení je jednoduché: kousek od vrcholu se vedle stezky pod skalní hranou nachází pískovcová skála, která nápadně připomíná lidskou lebku. Ze značky k ní sestupuje krátká odbočka. Polsky se útvar jmenuje Skalna czaszka (Skalní lebka). Ta uzavřela morbidní etapu Bílých skal.

Ve skalním městě na severním okraji Bílých skal překonává značená trasa průrvy mezi útesy.

Poté nás stezka dovedla k rozcestí u Výřích skal (Skały Puchacza). Kolmé pískovcové stěny s nádherným výhledem na Orlické hory ovšem nejsou dílem přírody, nýbrž se jedná o zaniklý kamenolom. Zde měníme modrou značku za zelenou a procházíme přes rovnou náhorní plošinu. Pískovcová skaliska vystřídalo bahnité rašeliniště.

Za rašeliništěm jsme k zelené přibrali žlutou a brzy poté cestu obklopila neprostupná džungle. Z ní na rozrušené náhorní plošině prosvítala bizarní skaliska i pískovcové věže. Pohyb mezi útesy zarostlého skalního města se zpomalil. Žlutá značka nás nakonec doprovodila téměř k parkovišti, kde uzavíráme okruh. Závěr výšlapu nám představil unikátní geologické jevy Stolových hor, které zanikají ve stínu monumentálních skal, jako třeba terasy dávného moře s podmořskými kanály. Ačkoli délka trasy činí směšných sedm kilometrů, jde minimálně o půldenní výlet, rychlost chůze uprostřed členitého reliéfu je nízká. To nám potvrdil i druhý výšlap.

Dechberoucí výhled

Opět stoupáme do hor a projíždíme osadou Karlów (česky Karlov či Kalasperk), který je hlavním východiskem na Velkou Hejšovinu a turistický Václavák. Vedle vozovky mávají na auta strážní z parkovišť a navigují řidiče na svoje místa.

My pokračujeme dále směrem na Radków (česky Radkov či archaicky Hrádek). Trochu nás znervózňují značky, podle kterých je silnice zčásti neprůjezdná. Naštěstí zákaz vjezdu platí až od druhého parkoviště „Droga nad urwiskiem“, kde se kříží modrá značka s červenou. Parkoviště je takřka prázdné. Tam vyrážíme do přírody.

Bariéra Stolových hor z Radkovských bašt. Vlevo nad ní vystupuje Velká Hejšovina.

Čekají nás nicotné čtyři kilometry chůze. Tipuji, že to bude rychlovka. Modrá značka chvíli kopíruje silnici, u které se tyčí tenký solitér vysoké pískovcové věže. Ta se trefně jmenuje Kyj (Maczuga). Pak stezka zvolna vpluje do Radkovských skal (Radkowskie Skały). V lese okolo roztroušeně vystupují jednotlivé samostatné věže, do nichž zvětrávací procesy vymodelovaly okna a abstraktní reliéfy. Těsně před hranou náhorní plošiny se ještě zašklebí hradba skal, která se přiléhavě nazývá Radkovské bašty (Radkowskie bastiony). A za nimi se otevře spektakulární výhled.

Úplně na západě se zvedá placka Hejšoviny, po straně se táhne bariéra Stolových hor a pozadí nad hlubokou kotlinou uzavírají Soví hory. Opodál se pak v lese schovává miniaturní skalní městečko. Jsme tady téměř sami, těžko posoudit, jestli za to může uzavřená silnice. Prudce sestupujeme po modré dolů a poté se krkolomně vlníme příkrým úbočím po zelené, která vyústí na silnici. A kolem Kyje se vracíme k autu. Hodinová procházka se protáhla na dvojnásobek.

Za obřími hřiby

Na poslední výšlap vyrážíme ze stejného parkoviště. To se sice zaplnilo, ale davové šílenství se nekoná, i když se odtud chodí k dalšímu hodně prezentovanému divu Stolových hor – Skalním hřibům (Skalne Grzyby). Od parkoviště tam vede červená značka. My k nim putujeme oklikou, přes rašeliniště Zanikající louka (Niknąca Łąka). Rašeliniště je hezké, nicméně okolí silně poznamenal kůrovec. Vzápětí na mě parťačka volá, že našla hřib. A opravdu u cesty trůnil rozkošný hříbek celý z pískovce. Elegantní skalní hřiby v okolí postupně přibývaly. Nejkrásnější jsou Dvojčata (Grzyby Bliźniaki).

Typický skalní hřib. Polsky výraz „grzyb“ též obecně znamená houbu, nicméně skalní hřib je správný geologický pojem pro tento útvar.

Skalní hřiby „Dvojčata“

Turistů je tu přiměřeně, u nejatraktivnějších skal jsou infopanely naučné stezky. Z červené přesedláváme na modrou a příkrým žlabem klesáme pod vyhlídku Poutník (Pielgrzym). Ostrý výšvih k vyhlídce dá fest zabrat. U nás by tam byly schody a řetězy. To platí i pro četné ostatní úseky ve Stolových horách. Staré zarostlé schodiště z druhé strany útesu ostatně napovídá, že k vyhlídce zřejmě před druhou světovou válkou schody vedly.

Hluboko dole se pak krčil legendární poutní chrám ve Vambeřicích (Wambierzyce) a obzor opět patřil Sovím horám. Krátkou kombinací zelené a modré se pak nedaleko skalní brány připojujeme na červenou, která nás dovedla zpět k parkovišti.

S naditou peněženkou do Chudoby

Po vybití v přírodě nadešel den D. A to pondělí, protože v neděli má většina polských obchodů zavřeno. Tedy pokud zrovna není „niedziela handlowa“, aneb „nákupní neděle“, kterých je však málo. V protějším směru kousek od přechodu v Bělovsi patrolují naši celníci a namátkově zastavují vozidla přijíždějící z Polska.

S naditými šrajtoflemi se přesouváme do Chudoby (Kudowa-Zdrój). Máme vše: zloté, koruny i karty. Poutače v češtině lákají na tabák, nábytek, oděvy i „okurky od Petra“. Ústředními chrámy konzumu tu jsou Biedronka a Lidl, oba obchody stojí vedle sebe. Před nimi parkují hlavně Češi. Naproti se nachází tržnice a hlavní uzel zdejšího přeshraničního nákupu doplňují prodejny s tabákem. První beru útokem. Záhy vítězně objímám čtyři povolené kartony cigaret. A když v Lidlu objevujeme ještě okurky nakladačky zhruba za dvacku v akci, blíží se extáze k absolutnímu vrcholu.

Je jasné, že se sem brzy zase vrátím, případně se vydám třeba do polských Jizerek či Krkonoš. Za určitých okolností se poznávací víkend s nákupem dokonce vyplatí. Zároveň plně chápu nákupní horečku, která zachvátila polské příhraničí. Kdybych bydlel blízko hranic, tak také drasticky omezím nákupy u nás.

Může se hodit

Jak se tam dostat
Během letních prázdnin denně, a po zbytek sezony o víkendech, jezdí z Náchoda až do Karlova cyklobusy. Dále celoročně funguje pravidelná autobusová linka Náchod – Kudowa-Zdrój.

Komplikovaná historie a zmatek v toponymech
Dlouhá staletí tvořilo Kladsko, přesněji Kladské hrabství, historickou součást Čech. Po roce 1742 pak připadlo Prusku. Následně patřilo do Německa, po druhé světové válce ho získalo Polsko. Zároveň tam žilo početné české obyvatelstvo, které se z části postupně germanizovalo. Kromě Čechů obývali Kladsko Němci a pochopitelně Poláci. Nejdéle se kompaktní české osídlení udrželo v takzvaném Českém koutku. Po druhé světové válce zde rovněž došlo k odsunu Němců. Tehdy také pod nátlakem odešla většina kladských Čechů. A tisíciletá česká přítomnost rychle zanikla. Více se dozvíte zde. Proto i téměř všechny místopisné názvy mají v Kladsku polskou, českou a německou variantu. Ty české bývají často dvě: stará původní a nová, která vznikla současným počeštěním polského jména. Někdy se u nás obecně více používá český název na úkor polského, jako například Kladsko, Vambeřice, Hejšovina, Stolové hory, jindy se naopak preferuje polský – třeba Kudowa-Zdrój. Tak jsem postupoval i v textu. Druhou mutaci jména uvádím v závorce, případně intuitivně upřednostňuji nám srozumitelnější verzi.

Odkazy
Národní park Stolové hory se vám představí na těchto stránkách, které zahrnují i českou mutaci a užitečné tipy. Další inspiraci pro volnočasové aktivity na obou stranách hranice získáte z tohoto webu.

Autor: , pro iDNES.cz

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...