O ekvádorských drahách

  10:11
Ač to bude znít neuvěřitelně, Ekvádorské státní dráhy (ENFE) jsou na tom mnohem hůře než ty české. Leč přes veškerou bídu tam pár vlaků jezdí. To pár je nutné brát doslova, pokud vám to stále nedochází, tak vám to objasním polopaticky: dva denně. I dostal jsem chuť jít se aspoň na jeden podívat.

Během své návštěvy hlavního města Quita jsem zavítal i na Generální ředitelství Ekvádorských státních drah, kde mi po telefonické domluvě s přednostou ibarrské stanice bylo sděleno, že vlak jezdí každou sobotu a neděli v sedm hodin ráno. Vzhledem k tomu, že jsem pobýval u manželčiných rodičů v blízkém Otavalu, nebyl pro mne takový problém si přivstat za kuropění a krátce po šesté hodině se nalodit do autobusu, jež mne odvezl požadovaným směrem.

Už ve tři čtvrtě jsem obšlapoval stanici sloužící mimo jiné jako ovocná a zelná tržnice, avšak všechy dveře a okna byly nedobytně uzamčeny. Dotázal jsem se přítomného a informovaně vypadajícího pána, jak to s tím vlakem vypadá a ten mi odvětil, že pojede, ale až v osm. Přemýšlel jsem, co s načatým dnem a bezděky jsem se po kolejích přesunul k výtopně.

Motorový vůz byl napůl vystrčený z vrat a kolem obcházeli čtyři zaměstnanci. Ten motorový vůz se ani trochu nepodobá našim motorákům, je to obyčejný autobus posazený na dva dvounápravové podvozky Diamond s ekvádorským standartním kapským rozchodem (1067mm) se třetí nápravou hnací. Netřeba zdůrazňovat, že toto vozidlo má jen jedno stanoviště řidiče. Schválně používám označení řidič, ne strojvedoucí, ostatně tak tomu bylo i u předválečných ČSD.

Slušně jsem se zeptal jednoho z nich, který vypadal jako šéf (mistr, vedoucí posunu, přednosta dílen nebo co já vím), zda si mohu depo prohlédnout a ten svolil. Dílna je to poměrně nová (nebude ji více než čtyřicet let) se sedmi podélnými stáními o délce dobrých sedmdesát metrů a s mnoha střešními světlíky propouštějícími spoustu světla.

Procházel jsem se mezi vraky kolejových autobusů, zvláštních dvoudílných dieselelektrických lokomotiv Alsthom s uspořádáním Bo’Bo’Bo’, vylezl jsem na stanoviště poměrně nových lokomotiv GEC Alsthom Bo’Bo’Bo’ s elektrodynamickou brzdou a dalšími moderními vymoženostmi, vyrobených v roce 1992 a stojících tam bez užitku, když vtom jsem zahlédl pravou perlu, nablýskanou páru – americkou mazutku Baldwin 1’C v provozním stavu. Ovšem, že nebyla zatopena, ale měla veškerou armaturu, vodoznak, zkoušecí kohouty, tlakoměry, brzdiče, kompresory, sací napaječe Nathan atd. Opřel jsem flexaret o poblíž se válející vzduchový filtr a pro jistotu dvakrát ji vyfotil.

Ale to už mne volal vedoucí, že za chvilku pojedou. Chyběla maličkost, natočit motorák. To se ale ukázalo být tvrdým oříškem, neboť baterie měla zrovna svůj den a motor ne a ne naskočit. Pomohl jsem jim tlačit, ale motor zjevně ctil neděli. Pak se mne zeptali, jestli jsem ochoten zaplatit US$24 za devadesátikilometrový výlet, na což jsem jim odpověděl, že nejsem. A oni na to, že je to škoda, protože jsou ochotni kvůli mně, jakožto jedinému platícímu cestujícímu, vyjet. Znovu jsem zavrtěl hlavou, oni zatlačili motorák zpátky do dílny, já se s nimi rozloučil a spokojeně odešel na autobus do Otavala.

Trochu toho lituji, byl bych se býval vezl jak indický maharádža na střeše motoráku posílaje zdravice lidu, leč US$24 je US$24, to se nedá nic dělat. Snad do své příští návštěvy Ekvádoru vymyslím nějaký trik, jímž bych obelstil tento zlodějský turistický tarif.

Moderní, pouhých deset let staré dieselelektrické lokomotivy Alsthom stojí v depu bez užitku. Provoz na státních drahách se zastavil.

V Ibařře se rovněž nachází několik vraků těchto zvláštních dvoudílných lokomotiv Alsthom.

Jako růže v trní je v depu Ibarra mezi nejrůznějšími vraky ukryta tato provozní mazutová parní lokomotiva Baldwin.

Celkový pohled na lokomotivní depo Ibarra s majestátní horou v pozadí.

Motorový vůz, který nakonec nevyjel

Ibarrské nádraží stojí na rušné křižovatce blízko středu města a mnohem větší obrat má z prodeje ovoce a zeleniny než jízdenek.

Autor:
Témata: Diamond, Ekvádor, Quito, Vlak

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

31. července 2024,  aktualizováno  11.10 23:28

Musela se svléknout a tělo jí třel morčetem. Nemoc na něj přešla, líčí etnoložka

Premium

Zkoumala starodávné chrámy a pyramidy v Peru a při odkrývání dávných hrobů našla i muže svého života. Česká archeoložka, etnoložka a odborná průvodkyně Eva Farfánová Barriosová vypráví o kultuře...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavná chorvatská pláž Zlatni rat je k nepoznání. Bouře jí sebrala špičku

Část známé chorvatské pláže Zlatni rat pohltilo moře. Fotogenický výběžek, který se pravidelně umisťuje mezi nejkrásnějšími plážemi světa, přišel o svůj vrcholek. Uzmula mu ho nedávná cyklóna Boris,...

12. října 2024  13:11

Na ostří nože. Čtvrti francouzských měst, kterým je lepší se vyhnout

Ztráta peněženky, krádež zavazadel nebo napadení nožem za denního světla. To jsou zážitky, které si z žádné dovolené přivést určitě nechcete. V některých městech sladké Francie k nim ale můžete...

12. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

IT výpadek na letišti. Měli jsme si koupit novou letenku a opustit letiště

Třetí největší londýnské letiště Stansted slouží především nízkonákladovým společnostem. To herec Lukáš Adam věděl. Z Anglie měl namířeno do Vídně. Bohužel pro něj právě v čase vrcholícího globálního...

8. října 2024

Na co zírá mašinfíra: Po turnovské dráze přímou linkou z Prahy do ráje

První říjnový Mašinfíra nás zaveze přímým spojem z Prahy do Českého ráje. Projedeme se po historické Turnovsko-kralupsko-pražské dráze, která vznikla jako jedna z prvních už v roce 1863. Využili jsme...

13. října 2024

Slavná chorvatská pláž Zlatni rat je k nepoznání. Bouře jí sebrala špičku

Část známé chorvatské pláže Zlatni rat pohltilo moře. Fotogenický výběžek, který se pravidelně umisťuje mezi nejkrásnějšími plážemi světa, přišel o svůj vrcholek. Uzmula mu ho nedávná cyklóna Boris,...

12. října 2024  13:11

Koupání v záři reflektorů. Dubaj otevírá kvůli vysokým teplotám noční pláže

Na veřejné pláži v Dubaji ve Spojených arabských emirátech je vše jako kdekoliv jinde. Davy lidí se koupou ve vodě, staví hrady z písku, na otevřeném moři jsou kajaky a kánoe. Rozdílem jsou jen...

12. října 2024  9:49

Na ostří nože. Čtvrti francouzských měst, kterým je lepší se vyhnout

Ztráta peněženky, krádež zavazadel nebo napadení nožem za denního světla. To jsou zážitky, které si z žádné dovolené přivést určitě nechcete. V některých městech sladké Francie k nim ale můžete...

12. října 2024

Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let

V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro které umělec tvořil....

Příběh Jitky: Manžel po mně chce sex každý den, je to k nevydržení

Moje manželství je takové, jaké po patnácti letech obvykle bývá. Překonali jsme pár krizí, vychováváme dvě školou...

Zmapovali jsme, které spořicí a termínované účty teď vynášejí nejvíc

Česká národní banka dál snižuje základní úrokovou sazbu a má inflaci pod kontrolou. Banky na to reagují snižováním...

Kanye West požádal o rozvod s Biancou Censori, raper chce žít v Tokiu

Manželství Kanyeho Westa a Biancy Censori se po dvou letech rozpadlo. Pár, který uzavřel úřední sňatek v prosinci 2022,...

Karel Janeček žaluje exmanželku o bitcoiny. Chce je zpět, jde o víc než miliardu

Miliardář Karel Janeček se soudí s exmanželkou Mariem Mhadhbi o kryptoměny, které jí před lety daroval při rozvodovém...