O ekvádorských drahách

  10:11
Ač to bude znít neuvěřitelně, Ekvádorské státní dráhy (ENFE) jsou na tom mnohem hůře než ty české. Leč přes veškerou bídu tam pár vlaků jezdí. To pár je nutné brát doslova, pokud vám to stále nedochází, tak vám to objasním polopaticky: dva denně. I dostal jsem chuť jít se aspoň na jeden podívat.

Během své návštěvy hlavního města Quita jsem zavítal i na Generální ředitelství Ekvádorských státních drah, kde mi po telefonické domluvě s přednostou ibarrské stanice bylo sděleno, že vlak jezdí každou sobotu a neděli v sedm hodin ráno. Vzhledem k tomu, že jsem pobýval u manželčiných rodičů v blízkém Otavalu, nebyl pro mne takový problém si přivstat za kuropění a krátce po šesté hodině se nalodit do autobusu, jež mne odvezl požadovaným směrem.

Už ve tři čtvrtě jsem obšlapoval stanici sloužící mimo jiné jako ovocná a zelná tržnice, avšak všechy dveře a okna byly nedobytně uzamčeny. Dotázal jsem se přítomného a informovaně vypadajícího pána, jak to s tím vlakem vypadá a ten mi odvětil, že pojede, ale až v osm. Přemýšlel jsem, co s načatým dnem a bezděky jsem se po kolejích přesunul k výtopně.

Motorový vůz byl napůl vystrčený z vrat a kolem obcházeli čtyři zaměstnanci. Ten motorový vůz se ani trochu nepodobá našim motorákům, je to obyčejný autobus posazený na dva dvounápravové podvozky Diamond s ekvádorským standartním kapským rozchodem (1067mm) se třetí nápravou hnací. Netřeba zdůrazňovat, že toto vozidlo má jen jedno stanoviště řidiče. Schválně používám označení řidič, ne strojvedoucí, ostatně tak tomu bylo i u předválečných ČSD.

Slušně jsem se zeptal jednoho z nich, který vypadal jako šéf (mistr, vedoucí posunu, přednosta dílen nebo co já vím), zda si mohu depo prohlédnout a ten svolil. Dílna je to poměrně nová (nebude ji více než čtyřicet let) se sedmi podélnými stáními o délce dobrých sedmdesát metrů a s mnoha střešními světlíky propouštějícími spoustu světla.

Procházel jsem se mezi vraky kolejových autobusů, zvláštních dvoudílných dieselelektrických lokomotiv Alsthom s uspořádáním Bo’Bo’Bo’, vylezl jsem na stanoviště poměrně nových lokomotiv GEC Alsthom Bo’Bo’Bo’ s elektrodynamickou brzdou a dalšími moderními vymoženostmi, vyrobených v roce 1992 a stojících tam bez užitku, když vtom jsem zahlédl pravou perlu, nablýskanou páru – americkou mazutku Baldwin 1’C v provozním stavu. Ovšem, že nebyla zatopena, ale měla veškerou armaturu, vodoznak, zkoušecí kohouty, tlakoměry, brzdiče, kompresory, sací napaječe Nathan atd. Opřel jsem flexaret o poblíž se válející vzduchový filtr a pro jistotu dvakrát ji vyfotil.

Ale to už mne volal vedoucí, že za chvilku pojedou. Chyběla maličkost, natočit motorák. To se ale ukázalo být tvrdým oříškem, neboť baterie měla zrovna svůj den a motor ne a ne naskočit. Pomohl jsem jim tlačit, ale motor zjevně ctil neděli. Pak se mne zeptali, jestli jsem ochoten zaplatit US$24 za devadesátikilometrový výlet, na což jsem jim odpověděl, že nejsem. A oni na to, že je to škoda, protože jsou ochotni kvůli mně, jakožto jedinému platícímu cestujícímu, vyjet. Znovu jsem zavrtěl hlavou, oni zatlačili motorák zpátky do dílny, já se s nimi rozloučil a spokojeně odešel na autobus do Otavala.

Trochu toho lituji, byl bych se býval vezl jak indický maharádža na střeše motoráku posílaje zdravice lidu, leč US$24 je US$24, to se nedá nic dělat. Snad do své příští návštěvy Ekvádoru vymyslím nějaký trik, jímž bych obelstil tento zlodějský turistický tarif.

Moderní, pouhých deset let staré dieselelektrické lokomotivy Alsthom stojí v depu bez užitku. Provoz na státních drahách se zastavil.

V Ibařře se rovněž nachází několik vraků těchto zvláštních dvoudílných lokomotiv Alsthom.

Jako růže v trní je v depu Ibarra mezi nejrůznějšími vraky ukryta tato provozní mazutová parní lokomotiva Baldwin.

Celkový pohled na lokomotivní depo Ibarra s majestátní horou v pozadí.

Motorový vůz, který nakonec nevyjel

Ibarrské nádraží stojí na rušné křižovatce blízko středu města a mnohem větší obrat má z prodeje ovoce a zeleniny než jízdenek.

Autor:
Témata: Diamond, Ekvádor, Quito, Vlak

Nádraží Praha Vršovice

  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Jako v pohádce. Japonský park pokryly koberce modrých květů hajniček

23. dubna 2024  14:43

Turisté z celého světa míří v těchto dnech do veřejného parku Hitači na ostrově Honšú. Na 350...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chmury otce Fouras. Pevnosti Boyard hrozí zkáza, ničí ji nápory vln

21. dubna 2024  12:36

Pevnost Boyard, která se stala dějištěm populární televizní soutěže, ohrožují rozmary počasí. Kvůli...

Biologické zbraně, hadi a plyn. Ostrovy, které jsou plné podivností

20. dubna 2024

Některé byste nejspíš ani vidět nechtěli, jiné zase vidět nesmíte. Další mizejí z atlasů, objevují...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velká čínská zeď začíná dračí hlavou v moři. K vidění je v Laolongtou

22. dubna 2024

Žíznivý drak přistál na břehu moře, aby se napil vody. Křivky jeho nekonečného těla dál opisují...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  26.4 17:01

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nevzdávejte cestovatelská předsevzetí. Jaro jen ten pravý čas procestovat Evropu

26. dubna 2024

Advertorial Evropské metropole jsou známé tím, že jsou v létě plné turistů. Předběhněte je a vydejte se na...

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...