Záhada Orient Expressu. Nejslavnější vlak světa zmizel a nikomu nechyběl

První Orient Express vyjel na trať v roce 1883 a okamžitě se stal legendou. Zůstal jí dodnes. Jen ji museli jeho noví majitelé více než trochu oprášit. A ještě před tím si museli unikátní soupravu sami najít. Vlak totiž zhruba před dvaceti lety na trase z Hongkongu do Paříže záhadně zmizel.
Přeprava vozové soupravy do Paříže byla neméně dobrodružná, než samo hledání...

Přeprava vozové soupravy do Paříže byla neméně dobrodružná, než samo hledání „ztraceného“ vlaku. | foto: Profimedia.cz

Vůbec první transkontinentální železniční spojení v Evropě, hotelový nadstandard zahrnující luxusní lůžkovou úpravu apartmánů, a rovněž špičkovou kuchyni, připravovanou vyhlášenými šéfkuchaři. Orient Express byl zkrátka od začátku pojem. Na počátku sice jezdil „jen“ z pařížského Východního nádraží do rumunského Giurgiu, ale už o jedenáct let později jste se v něm mohli svézt z Londýna až do Konstantinopole.

Na vrcholu své slávy ikonický Orient Express neobsluhoval jednu, ale hned několik tratí s průměrnou vzdáleností 3 186 kilometrů, kterou urazil za necelých 70 hodin. V meziválečném období tedy patřil – když ne k těm nejrychlejším – tak určitě k těm nejpohodlnějším způsobům dálkové osobní přepravy. Jiné než vozy první třídy totiž součástí originálních souprav nebyly, služeb přepravní společnosti Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) využívala prakticky jen smetánka.

Prezidentské apartmá zabírá celý jeden vagon. Má jednadvacet metrů na délku, tři metry na šířku.

Rezervace lístku byla sama o sobě „jízdenkou“ do vyšší společnosti. Na cestu, která připomínala banket, jste totiž vyráželi se státníky, bankéři, továrníky, extravagantními umělci a filmovými celebritami. Pojily se s tím nejrůznější pikantní senzace a všemožné diplomatické skandály, které vděčně sytily dobový tisk. O nehynoucí proslulost vlaku se postaral i román Agathy Christie, Vražda v Orient expresu.

Z Paříže na konec světa

Druhá světová válka a nakonec rozdělená poválečná Evropa přistřihla transkontinentální legendě křídla. V roce 1977 ukončuje společnost CIWL provoz fenomenálního originálu, a jednotlivé soupravy linek Orient Expres zamíří do rukou soukromých přepravců, kteří v mnohem skromnějším měřítku provozují nostalgické jízdy.

Součástí renovované vozové soupravy je i unikátní prezidentské apartmá.

Takový byl i osud 17 vagonů, jež zakoupila a nechala plně restaurovat švýcarská společnost TransEurop-Eisenbahn AG. Přesněji tedy šlo o dvanáct lůžkových vozů, jeden jídelní restaurační vůz, tři salónní kupé a vagon pro personál soupravy. Tento „nostalgický“ expres se asi nejvíc přiblížil původnímu věhlasu. V roce 1988 například zamířil z Paříže do Tokia. A ještě v roce 1992, v soupravě třinácti vozů, s ním na hvězdné turné k albu Dangerous vyrazil do světa Michael Jackson.

Poté si tuto soupravu pronajaly ruské RŽD Vladimira Jakunina, k jízdám po Transsibiřské magistrále a mezi Vladivostokem a Pekingem… aby pak zmizela ze světa. Čtete správně. Celá vozová souprava, jejíž smluvní pronájem ruskými železnicemi vypršel v roce 2002 a měla být poté navrácena původnímu majiteli ve Švýcarsku, najednou nebyla k dohledání. Kam přesně se zatoulala – a proč jí nikdo nehledal – zůstalo dvanáct let bez odpovědi.

Ke konci roku 2014 oslovili původní švýcarské majitele, společnost TransEurop-Eisenbahn AG, francouzští hoteliéři ze společnosti Accor, kteří měli eminentní zájem na odkoupení této vlakové soupravy. Jednání o prodeji bylo nejspíš dost kuriózní. Švýcaři totiž proti nabídce nic neměli, na prodej kývli. Ovšem jen za předpokladu, že si ztracenou soupravu francouzští kupci nejprve dokážou najít.

Vlak, který zmizel beze stopy

Fiktivní detektiv Hercules Poirot se sice postaral o širokou popularizaci Orient Expressu ve 30. letech, ale dnes bychom neměli zapomenout ani na zásluhy „specialisty“ Arthura Mettetala ze společnosti Accor. Právě jemu se totiž podařilo v roce 2015 vypátrat, kde se ztracený vlak nachází.

V jídelním voze ožívá duch Orient Expressu nejsilněji.

Celá souprava, která nejspíš zmizela při své poslední cestě z Hongkongu do Paříže, stála zastrčená na odstavném nádraží v polském Małaszewicze, jen kousek od běloruské hranice. Mettetal ji v podstatě náhodou objevil při prohlížení videonahrávek železničních fandů. A chvilku mu trvalo, než ji přesně lokalizoval. Okamžitě se do Polska vypravil spolu s tlumočníkem.

První obhlídka dopadla nadějně. Bylo prý až neuvěřitelným štěstím, že luxusní „prezidentská“ souprava, která tu stála dvanáct let vystavená rozmarům počasí, neutrpěla zásadní škody. „Původní dekorace ve stylu art deco od anglických designérů Morrise a Nelsona, stejně tak i skleněné leptané panely od francouzského řemeslníka René Laliquea zůstaly nedotčeny,“ dodával k tomu Mettetal. To, že se nestala obětí lovců suvenýrů, považuje za zázrak. Její interiér má hodnotu milionů. Ale jen jako celek.

Polští železničáři přitom tušili, jaký klenot v Małaszewicze nejspíš stojí. A sami nechápali, proč si jej nikdo nevyzvedne. Ale Orient Express vždy probouzel fantazii a záhady přitahoval, takže i toto zmizení můžeme připsat k jeho pokračující legendě. Legendě, kterou teď bylo zapotřebí znovu oprášit a nablýskat. O to se už postarali designéři, architekti a restaurátoři najatí hotelovými magnáty z Accor.

Návrat legendy na linku Paříž–Istanbul

Do Paříže dopravily soupravu třinácti vozů speciální tahače, doprovázené policejní eskortou. Byly to pořádné manévry. Přiřazeny k ní byly i čtyři vozy původní sestavy. Prací na jejich společné rekonstrukci a komplexní renovaci vozů byl pověřen architekt Maxime d’Angeac. Jeho cílem bylo obnovit luxusní charakter vozů, samozřejmě s originálními detaily v designu přesně odpovídajícím slohu dvacátých let minulého století. Skoro tak, jak vypadaly, když poprvé zamířily do Istanbulu.

Design odpovídá stylu Art Deco a rozmezí let 1920–1930.

Představovalo to nemalou výzvu po technické i materiálové stránce. Oživit se musela klasická doutníková kuřárna s mahagonovými stolky, privátní dámský budoár i s mozaikovým obkladem koupelny, hledaly se shodné formy čalounění v červené plyši pro křesla, orientální koberce z velbloudí vlny a sametové závěsy. Živoucí krásu minulosti a mistrovskou práci restaurátorů si mohli jako první prohlédnout letos v prosinci návštěvníci basilejského veletrhu Design Miami.

A ti, kdo neměli takové štěstí? Stačí prý počkat do roku 2024, než kompletní souprava vyrazí na „zkušební“ cestu mezi Paříží a Římem. Do další sezony pak stávající majitel, společnost Accor, plánuje oživit legendu v původním rozsahu. Chce vrátit Orient Expressu její původní trasu, a vypravit ji na pravidelně obsluhovanou trať mezi Paříží a Istanbulem.

14. října 2018

Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

Gandalf už je z módy. Novozélandské letiště odstraní slavné filmové sochy

Po více než dekádu měli cestující na letišti v novozélandském Wellingtonu možnost obdivovat sochy dvou letících orlů z filmové ságy Hobit. Jeden z nich nesl na zádech dokonce samotného čaroděje...

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

Proč lézt na Everest? Z nejvyšší hory světa je prázdný symbol pro snoby

Magická střecha Himálaj vzrušuje naši představivost a neodolatelně vábí horolezce. Opravdu je to ovšem důvod snažit se tam vylézt? Everest je totiž už jen prázdný mýtus a turistický Václavák, myslí...

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

Povinná letní zastávka v Chorvatsku. Rijeka se proslavila výrobou torpéd

Jako námořní stát má Chorvatsko mnoho přístavů. „Admirálem“ mezi nimi je však Rijeka. Zdejší přístav totiž ovlivnil nejen historii města, ale i vojenského námořnictva. V Rijece si tak turisté mohou...

13. května 2025

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

Aktualizujeme

Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po celý rok vám budeme přinášet aktualizovaný seznam železniční akcí. Můžete si vybrat mezi motorovými...

1. září 2021,  aktualizováno  12.5 11:40

Češi vybudovali na Srí Lance penzion. Všechno je tady víc na pohodu, říkají

Marcela Adamusová provozuje na Srí Lance úspěšný penzion. I přes složité začátky si svůj druhý domov v ostrovní zemi zamilovala. Povídaly jsme si nejen o tom, zda jsou bílí lidé pro místní opravdu...

12. května 2025

Katedrálu stavěli dlouhých 600 let, v opeře na pěvce bučí. Vítejte v Miláně

Premium

Mají tu sice Poslední večeři, ta vaše však zdaleka poslední nebude. Posvátné chvíli aperitivo tady neodoláte. Navíc si jako předkrm můžete dát geniální díla Leonarda da Vinciho a místo dezertu...

11. května 2025

Trojice jeskynních potápěčů zdolala nepokořenou trasu v Amatérské jeskyni

Při sobotním odpoledni se na dně Macochy shromáždilo několik desítek jeskyňářů, aby netrpělivě vyhlíželi své kolegy. Ti se totiž jako první pokusili v Amatérské jeskyni v Moravském krasu zdolat...

11. května 2025  14:32

Retro výlet do komunismu. Takto se jezdilo pražským metrem za socíku

První úsek pražského metra byl otevřen v roce 1974, od té doby se síť metra rozvinula natolik, že převeze téměř jeden milionů cestujících denně. Unikátní snímky vám připomenou, jak provoz metra...

11. května 2025

Na co zírá mašinfíra: Brejlovcem po Chodsku z Domažlic do Klatov

Pavel, náš dnešní mašinfíra, nás sveze po nejkrásnějších místech Chodska. V malebném podzimním dnu se projedeme podhůřím Českého lesa a Šumavy. Z Brejlovce Kladenské dopravní a strojní objevíme trať...

11. května 2025

KVÍZ: Poznáte unikátní železniční tratě v Česku?

Soutěž

Česko se může pochlubit rozsáhlou sítí železničních tratí, která v podstatě nemá ve světě obdoby. A některé z těchto tratí jsou opravdu unikátní, ať už místem, kterým vedou, nebo přezdívkou či...

vydáno 10. května 2025

Jak nás utváří cestování. Posiluje emoční zdatnost i kreativitu, ukázala studie

Premium

„Pamatuji si ten moment moc dobře. Bylo mi asi deset, při listování časopisem jsem narazila na fotku lamy pod Machu Picchu,“ vzpomíná Petra Kejklíčková. Nedokázala si tehdy představit, že by se na...

9. května 2025

Švédská kuchyně nejsou jen kuličky. Víme, kde se s ní ve Stockholmu seznámit

Chystáte se vyrazit za hokejovým mistrovstvím světa do Stockholmu a přemýšlíte, kde zavlažit hrdlo vyprahlé hlasitým fanděním? Podívejte se, kde se dobře a levně najíst ve Stockholmu a jak je to ve...

9. května 2025

Nejhezčí evropské kempy. Za super dovolenou zaplatíte jenom pár stovek

S jarní sezonou se znovu otevírají brány kempů a milovníci kempování začínají plánovat, kam se vypraví letos. Přinášíme inspiraci na nejkrásnější evropské kempy nabízející ubytování v horách, u...

9. května 2025

Nejlepší místa, kde se najíst v Herningu. Objevte cestou na MS i kouzlo dánské kuchyně

Jedete fandit na MS v hokeji? Pak si určitě nezapomeňte dopředu zjistit, ve kterých restauracích mají tradiční dánské jídlo a kde zapít radost z úspěchů českého týmu.

8. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.