Farmář se vsadil, že dojede ze Sydney do Londýna bez letadla. Vyhrál

aktualizováno 
Australan Ty Dalitz má za sebou fascinující cestovatelský příběh. Projel půl světa a dostal se ze Sydney do Londýna, aniž by jedinkrát použil letadlo. Stopoval, plavil se po moři, jel autobusy, vlaky i na motorce. Urazil 60 000 kilometrů, stálo ho to 30 000 dolarů a dva a půl roku času.

Ty Dalitz na konci své cesty, v Londýně, v říjnu 2016. | foto: Ty Dalitz

Na začátku všeho byla opilecká sázka, kdy se devětadvacetiletý farmář z Melbourne Ty Dalitz vsadil, že se dokáže dostat ze Sydney do Londýna, aniž by jedinkrát sedl na letadlo. V létě 2014 si sbalil batoh a vyrazil: „Neměl jsem žádné zvláštní plány. Před cestou jsem ušetřil třicet tisíc dolarů a chtěl jsem vyjít s tisícovkou dolarů na měsíc. Jenže jsem utratil o něco víc, takže na konci jsem už musel přespávat na divoko v přírodě a stopovat,“ uvedl Ty Dalitz pro deník Daily Mail.

Nejtěžší bylo podle jeho slov dostat se z Austrálie, protože se nikdy předtím na lodi neplavil. Nicméně takový „detail“ nemohl vášnivého cestovatele odradit. Ostatně množství překážek, které musel na své cestě překonat, je stejně fascinující jako jeho intenzivní zážitky.

Do tureckého Izmiru se Ty Dalitz dostal stopem a zažil tam pouliční festival na...

Do tureckého Izmiru se Ty Dalitz dostal stopem a zažil tam pouliční festival na oslavu příchodu jara.

Ve Finsku stopoval v závějích, v Bulharsku mu zastavil totálně opilý řidič.

Ve Finsku stopoval v závějích, v Bulharsku mu zastavil totálně opilý řidič.

Při přejezdu z Kambodže do Vietnamu urazil 270 kilometrů v pronajatém tuk-tuku, deltu Mekongu zase projezdil na skútru. „Ve Finsku, za polárním kruhem, jsem stopoval v metrových závějích. V Turecku mě pronásledoval medvěd. Pracoval jsem jako dobrovolník na farmě v Estonsku i v čínské škole. Spal jsem v kempech, na plážích, tunelech, podlaze nejlevnějších vlaků i obývácích nových přátel, které jsem na cestě potkal,“ píše Ty Dalitz na svém blogu.

Tři měsíce tábořil na opuštěné francouzské farmě, kde si vařil jídlo na ohni a každý den chodil s kanystrem do vesnice pro vodu. V thajském klášteře podstoupil desetidenní meditaci „ušlechtilého ticha“, při které člověk nesmí komunikovat ani verbálně, ani neverbálním způsobem. V Bělorusku ho chtěli vyhostit kvůli problémům s vízy a v Bulharsku si stopl namol opilého řidiče: „Stopoval jsem v noci a to, že je řidič úplně namol, jsem zjistil, až když už jsem byl v autě. Křižoval od krajnice ke krajnici a několikrát jsem musel chytit volant, abychom se vůbec udrželi na silnici.“

Fotogalerie

Ztroskotání v Indonésii

Jedním z nejdramatičtějších zážitků pro něj bylo ztroskotání v Indonésii: „To bylo poprvé, co jsem měl opravdu strach. Rozbil se nám generátor a bylo jasné, že pokud se situace nějak nevyřeší, zůstaneme bez pitné vody. Naštěstí se nám podařilo přistát v maličké vesnici na ostrově. Pro její obyvatele jsme byli pravděpodobně vůbec první bílí návštěvníci, kteří tam kdy přijeli, ale sehnali nám čtyřicet litrů benzínu, což bylo právě tak akorát, abychom se dokázali dostat zpátky do civilizace.“

„V Itálii jsem zase jednou v noci přišel k tunelu, o kterém jsem si myslel, že už se nepoužívá a chtěl jsem se v něm utábořit. Jenže tunel až tak opuštěný nebyl. V poslední vteřině jsem skočil do výklenku a přitiskl se ke zdi, když vlak prosvištěl kolem mého obličeje,“ líčí nezdolný cestovatel své zážitky.

Loni 16. října dojel Ty Dalitz do Londýna, který měl být podle sázky cílem jeho cesty. Urazil víc než šedesát tisíc kilometrů a na cestě strávil 846 dnů. „Z toho všeho, co jsem za ty víc než dva roky cestování zažil, byla nejlepší komunikace a setkávání s lidmi. Z vlastní zkušenosti říkám, že svět vůbec není děsivé místo, ale právě naopak. Většina mých nejúžasnějších zážitků začala náhodným setkáním s cizími lidmi, kteří mi nabídli pomoc nebo mě oslovili jen tak ze zvědavosti. A končila tím, že jsem u nich buď přespal, nebo mi dali najíst, nebo se mi postarali o parádní ranní kocovinu. A často všechno dohromady. Díky vám všem!“

Začalo to jako sázka v hospodě, byl z toho výlet na dva a čtvrt roku.

Začalo to jako sázka v hospodě, byl z toho výlet na dva a čtvrt roku.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Hitem byla sekaná se svíčkovou a růžová tatarka. Jak se jedlo v roce 1989

Pohled do Gril Baru ve Slovanském domě (1968)

Škrtněte posledních třicet let a přesuňte se s námi zpátky do roku 1989. Vzpomenete si, jaká byla nabídka tehdejších...

Nejkrásnější jarní vodopády. Neuvěříte, kolik jich v naší zemi máme

Vodopád pod Dlouhými stráněmi v Jeseníkách

Mnoho krásných vodopádů se za příznivých okolností objevuje i v naší domovině. Kromě Krkonoš, kde jsou ty nejznámější a...

Za lány bledulí míří tisíce turistů, ze vsi se na měsíc stalo parkoviště

Když vyjde počasí, vypadá to v rezervaci zhruba takto. Mezi lány bledulí se...

Poslové jara jsou tady, hlásí lidé z Chlébského na Bystřicku. Vesnička na pomezí Vysočiny a Jihomoravského kraje se...

Komfort stranou. Třicet světových dobrodružství pro kované cestovatele

Svatý muž v indickém Váránasí

Benátky jsou romantické, pláže v Thajsku exotické a all-inclusive dovolenou na turecké riviéře vám budou sousedé...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Další z rubriky

Vnutili nám ho, změníme to. Cookovy ostrovy nechtějí "koloniální název"

Cookovy ostrovy

Cookovy ostrovy se chtějí zbavit svého názvu, který připomíná britského mořeplavce Jamese Cooka, jenž k tomuto...

Buďte sebevědomí a obezřetní. Jak si užít exotiku a nenechat se okrást

Lidová restaurace v Kulala Lumpur. Malajsie je cestovatelsky přívětivou zemí a...

Strávili jste na tržišti s koberci, starožitnostmi nebo čímkoli hodinu, a měli jste pocit, že dál už se opravdu...

VIDEO: Menu za deset tisíc. Evropa má svoji první podmořskou restauraci

První evropská podmořská restaurace s názvem Under se nachází v nejjižnějším...

Na jihu Norska zahájila provoz první evropská podmořská restaurace. Za projektem stojí architektonická firma Snöhetta,...

Najdete na iDNES.cz