Stát pošle do železnice miliardy. Celková modernizace se však vzdaluje

  7:42aktualizováno  7:42
Na trase železničního koridoru Budějovice - Praha letos přibude 15 nových kilometrů trati. Modernizace za 5,4 miliardy má pokračovat na Táborsku. Zahájení dalších úseků ale ohrožují staré posudky dopadů staveb na životní prostředí.
Železniční koridor urychlí cestování z Prahy do Budějovic (Ilustrační foto)

Železniční koridor urychlí cestování z Prahy do Budějovic (Ilustrační foto) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Ten sen má mnoho lidí roky. Nastoupí do vlaku v Budějovicích a za pouhých 90 minut budou v centru Prahy na hlavním nádraží. Souprava se požene po trati až 160kilometrovou rychlostí.

Letos bude na trase zase o několik kilometrů moderní železnice více, splnění snu však paradoxně může být ještě více v nedohlednu. V úseku už dokončují poslední práce za Táborem směrem na Prahu, finišují i na části mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) by pak letos ráda začala rekonstrukci úseku Sudoměřice u Tábora - Votice za 5,4 miliardy korun, který je dnes dlouhý přes 20 kilometrů.

Stavbu ohrožují staré posudky

Jenže zahájení modernizace dalších částí IV. železničního koridoru je ohroženo. Důvodem jsou posudky, které řeší dopady a vliv staveb na životní prostředí, dokumentace známé jako EIA. Je to stejný problém, jaký mají třeba i u částí dálnice D3. Posudky staršího data nejsou totiž v souladu se současnými právními předpisy. O komplikaci se vědělo zhruba deset let, nikdo to však neřešil, a tak se teď zástupci státu musí snažit v Bruselu u Evropské komise.

Návrh ministerstva dopravy a životního prostředí spočívá v tom, že se stanoviska znovu ověří. Zároveň se dokumentace související s EIA zveřejní a bude možné se k ní vyjádřit při územním a stavebním řízení. Evropská komise v týdnu návrh české delegace vzala za základ pro další jednání o kompromisu. Další detaily se budou řešit v tomto měsíci.

„Česká republika je připravena udělat maximum pro ověření dopadů staveb na životní prostředí, nechce ale opakovat celý formální proces EIA. To by mělo zásadní dopad na klíčové dopravní stavby,“ konstatoval ministr dopravy Dan Ťok. Pokud by se nepodařilo návrh prosadit, hrozí zdržení o dva roky. Reálně by to však mohlo být ještě mnohem déle, protože by stát nestihl včas čerpat evropské dotace a ze statního rozpočtu by si nemohl mnoho staveb vůbec dovolit.

Pokud se podaří odstranit tyto problémy, mohla by v druhé polovině roku začít modernizace trati Sudoměřice - Votice.

„Hotovo by pak bylo v roce 2020, nebo 2021. Stavba ještě není vysoutěžená,“ upřesnil Marek Illiaš, mluvčí SŽDC. Nyní tudy mohou vlaky jezdit rychlostí 60 až 100 kilometrů za hodinu. „Aby i zde mohly vlaky dosahovat rychlosti až 160 kilometrů, je potřeba vést tuto část koridoru v nové stopě. Na trati budou také dva tunely, Deboreč o délce 660 a Mezno o délce 840 metrů,“ uvedl Illiaš.

Vznikne tím třeba zcela nová stanice Červený Újezd, která nahradí zrušené stanice Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky ve Středočeském kraji.

Na jihu Čech chybí dva úseky

V jižních Čechách ještě chybí modernizovat úseky z Nemanic v Budějovicích do Ševětína a Dynína a na Táborsku ze Soběslavi do Doubí. „Na úsecích pokračuje projektová příprava a majetkové vypořádání,“ sdělil mluvčí SŽDC. I jich se týká problém s EIA.

Navíc část mezi Ševětínem a Budějovicemi má ještě jedno úskalí. Je jím plánovaný nákladný Chotýčanský tunel o délce pět kilometrů. Jeho odhadovaná cena je však 12 miliard korun a není jisté, jestli na něj někdy bude dostatek peněz. SŽDC se sice této myšlenky nevzdává, stavba však není podle propočtů ekonomicky efektivní. „Ukončit velkoryse modernizovaný koridor jednokolejkou ve stávající stopě by ale bylo velice nešťastné,“ dodal Illiaš.

Autor:
  • Nejčtenější

V Česku napadl první letošní sníh, na silnicích hrozí námraza

V nejvýše položené obci v Česku na šumavské Kvildě se přes noc objevil první letošní sníh. Snímky zveřejnili tamní...

Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

Premium

Masakr v Rudolfově změnil underground. Dostal se i do majora Zemana

Před 45 lety se v hospodě Na Americe u Českých Budějovic odehrál policejní zákrok, který do té doby neměl v...

OBRAZEM: Vltava teče pod Orlíkem v původním korytě, odkryla historii

Hladina vodní nádrže Orlík v posledních týdnech klesla o více než šest metrů. Voda se tak prakticky vrátila do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasič: Pořád se mi zdá o záchraně dívky na Černé věži, ve snu ji nechytím

Devětapadesátiletý hasič Miroslav Bureš převzal od českobudějovického primátora medaili Za zásluhy a zavzpomínal na...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Špičkový výrobek i po letech funguje. Kvůli hloupé chybě je však k ničemu

Snoubení spotřební elektroniky a počítačů provázely porodní bolesti, které jsou z dnešního pohledu absurdní a...

  • Další z rubriky
Premium

Bratři proti „dé tři“. Stát nabídl 20 milionů, teď žádá vyvlastnění

Stát chce po letech sporů vyvlastnit motocentrum u Tábora, kvůli kterému stojí dostavba D3. Deset let se bratři Petr a...

Zimola chce v kraji kandidovat za Změnu 2020, šéf ČSSD mu to vyčetl

Šéf jihočeské ČSSD a bývalý místopředseda strany Jiří Zimola chce v příštích krajských volbách uspět na kandidátce...

Osmnáctiletý řidič felicie jel moc rychle. Střet s nákladním autem nepřežil

Osmnáctiletý řidič nepřežil ve středu večer nehodu u Sv. Jana nad Malší na Českobudějovicku. Jel zřejmě příliš rychle,...

Zvon svobody se jménem Václava Havla málem roztavili, teď zazní z Kleti

Turisty oblíbený vrchol Blanského lesa Kleť na Českokrumlovsku bude mít na kamenné rozhledně nové lákadlo a zajímavost....

TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou
TAMARA KLUSOVÁ: Porodní domy jsou pro mě zlatou střední cestou

Tamara Klusová – zpěvačka, autorka knížky, manželka oblíbeného muzikanta, ale hlavně trojnásobná maminka. Jaké bylo její vlastní dětství, kde dobíjí baterky a jaké porody se svými dětmi prožila? To se dozvíte v našem rozhovoru.

Najdete na iDNES.cz