Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Moderní koleje do Prahy. Letos přibude 11 kilometrů u Veselí a Ševětína

  9:26aktualizováno  9:26
S půlročním předstihem skončí modernizace železničního koridoru do Prahy mezi Ševětínem a Horusicemi, následovat bude část z Veselí do Soběslavi. Padnout má i rozhodnutí o miliardovém tunelu u Chotýčan.

Železniční most přes dálnici D3 je součástí úseku Sudoměřice - Tábor, který bude hotový příští rok. | foto: Marek Podhora, MAFRA

V rychlostním souboji při cestě z Českých Budějovic do Prahy autobusy stále porážejí vlaky. Podle jízdních řádů o 18 minut. Letos by se mohl rozdíl ztenčit. Později se vyrovná a nakonec závod železnice ovládne.

Ale popořádku. Na ostře sledované modernizaci IV. železničního koridoru mezi hlavním městem a Budějovicemi letos skončí práce hned na dvou částech s celkovou délkou 11 kilometrů. „Úsek Ševětín - Horusice bude hotový k 31. květnu, úsek Veselí nad Lužnicí - Soběslav pak do 1. září,“ potvrdil Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Oba se podaří dokončit s několikaměsíčním předstihem oproti původním odhadům. Vlaky pak budou moci na části trati mezi Ševětínem a Táborem dosahovat rychlosti až 160 kilometrů za hodinu.

SŽDC za obě zmíněné stavby za vydatné podpory evropských dotací zaplatí dohromady 2,5 miliardy korun. Nejzásadnější je přidání druhé koleje, ale cestující se dočkají i dalších změn. Třeba zmodernizovaného nástupiště v Soběslavi, součástí jsou i úpravy stanic Dynín a Horusice.

Mezi Ševětínem a Horusicemi bude sloužit most pro křížení biokoridoru u Horusických blat. Na většině míst zmizí železniční přejezdy a nahradí je mimoúrovňové křížení, což ocení i motoristé.

Zajímavé je porovnání s dálnicí D3 a navazující silnicí vedoucí do Prahy, které se s koridorem na mnoha místech potkávají. Zatímco stavba dálnice stojí už rok a půl, na železnici se kromě zmíněných úsecích pracuje ještě na dalších dvou místech. „Konkrétně to jsou Horusice - Veselí, kde je termín dokončení v lednu 2016, a Tábor - Sudoměřice, jenž bude hotový v dubnu téhož roku,“ pokračoval Illiaš.

Skončí modernizace v roce 2018?

Na celé trase poté budou zbývat modernizovat části, které jsou z hlediska stavby nejnákladnější a nejsložitější. Ze Sudoměřic do Votic, ze Soběslavi do Doubí a ze Ševětína do Nemanic v Českých Budějovicích.

„V úseku Soběslav - Doubí pokračuje proces změny územního řízení, ve kterém se odvolaly dvě dotčené obce. Rozhodnutí stavebního úřadu nelze předjímat,“ doplnil mluvčí. Pro úsek Nemanice - Ševětín je zpracována vyhledávací studie, kterou připomínkuje třeba Ministerstvo dopravy. Její podrobnosti proto zatím SŽDC nezveřejnila.

Studie se určitě týká především stavby chotýčanského tunelu nedaleko Ševětína na Českobudějovicku. SŽDC se v minulosti netajila tím, že by ráda našla i levnější variantu. Tunel má mít přes pět kilometrů a stát až 12 miliard korun. Stal by se tak nejnákladnějším železničním projektem za poslední tři desetiletí a by byl to zároveň nejdelší železniční tunel v Česku.

Celá modernizace železnice má být podle nejsmělejších plánů hotová v roce 2018, reálnější je rok 2020. „Po jejím dokončení pojedou vlaky z Prahy do Budějovic 90 minut, nyní jsou to zhruba dvě a půl hodiny. Železnice se pak stane konkurentem silniční dopravy,“ předpokládá Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Autor:
  • Nejčtenější

Soud poslal do vazby muže, který za jízdy střílel po autech

Příbramský soud poslal do vazby pětatřicetiletého řidiče z Prahy, kterého policie obvinila z pokusu o vraždu a obecného...

Legendární Turnerova chata na Šumavě je na prodej, majitel nemá nástupce

Legendární Turnerova chata u řeky Vydry nedaleko Horské Kvildy na Klatovsku je na prodej. Objekt v 1. zóně Národního...

Na jihu Čech začala chřipková epidemie, zemřelo jedno dítě

V Jihočeském kraji začala chřipková epidemie. Počet pacientů za poslední týden vzrostl o 36,5 procenta. Hygienici nyní...

Šoféři vytuněných aut si ze silnic u Modravy udělali závodní dráhu

Někteří řidiči si silnice kolem šumavské obce Modrava pletou s dráhou pro závody rallye. V noci zkoušejí, jak jejich...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitel Koh-i-nooru Bříza plánuje v Budějovicích místo obchodů novou čtvrť

Majitel tužkárny Koh-i-noor Vlastislav Bříza plánuje po roce 2027 proměnit rozlehlé pozemky u Mánesovy ulice v Českých...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

U Pelhřimova havaroval kamion s chemikáliemi. Silnice je zavřená

Nehoda kamionu převážejícího chemikálie v sobotu dopoledne zablokovala u Pelhřimova silnici 19 na Tábor. Řidič kamionu...

Byl to masakr, řekl soudce a potvrdil výjimečné tresty za vraždu manželů

Slováci Michaela Krajčová a Ján Moncoľ si odpykají 28 a 27 let za loupežnou vraždu manželů na Písecku. Výjimečné tresty...

Domov pro seniory v Týně vyroste v části bývalých kasáren

V Týně nad Vltavou plánují domov pro seniory. Na areál s kapacitou 80 lůžek chce radnice získat dotaci, pak by práce na...

Bobří kolonie se po Vltavě blíží k Českým Budějovicím

Ještě před třemi staletími byl bobr nejen na jihu Čech přemnoženým hlodavcem, který se běžně lovil pro výjimečně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz