„Jsem velmi překvapený a dcera bude také, až jí to zavolám. Je mi líto, že u vyhlášení nemohla být, protože je to i její velká zásluha. Zároveň je to také takové zadostiučinění za uplynulých devět let práce,“ reagoval bezprostředně po předání ceny Jiří Kůs.
Písecká společnost nanoSPACE funguje od roku 2012. Nejvíce se prosadila na trhu v době pandemie covidu. K úspěchu jí pomohla nanovlákna, z nichž vyrábí své produkty. Aktuálně má roční obrat asi 150 milionů korun.
V soutěži firma podle Kůse uspěla proto, že 21. století bude patřit technologickým firmám, a to ta jejich je.
„Nanotechnologie patří do budoucnosti České republiky a vnímám to jako signál nástupu nových firem v průmyslové revoluci, která nastává,“ reagoval.
Loni například uvedli na trh takzvanou pomalou módu a mají velký zájem využívat nanotechnologie v kosmetice. „Naším cílem je produkovat výrobky, které jsou velmi technologické, ale zároveň jsou velmi šetrné k přírodě,“ uvedl 58letý Kůs.
Stručně také popsal, co je to pomalá móda.
„To je trvalé oblečení, které vydrží roky a nevyměníte ho po jedné sezoně. Vlákna obsahují nanočástice stříbra, které je antibakteriální a odstraňuje zápachy. Nemusíte prádlo tak často psát. Také klademe důraz na lokálnost a vyrábíme ho v České republice. Je tam tedy hned několik ekologických aspektů,“ vysvětlil.
Věří, že by mohl v soutěži EY Podnikatel roku 2021 zvítězit i na celostátní úrovni.
„Pokud ano, bylo by to skvělé, když ne, nic se samozřejmě nestane,“ dodal s úsměvem. Celonárodního vítěze pak čeká cesta do Monaka, kde je celosvětové vyhlášení podnikatele roku, který má dlouholetou tradici a značnou prestiž.
Umí pět jazyků
Zakladatele firmy, Jiřího Kůse z Písku, vždy lákaly nové výzvy. Vystudoval dvě vysoké školy, naučil se mluvit pěti světovými jazyky a hned v 90. letech se pustil do podnikání.
Nejprve se věnoval oboru elektro, později se ale se spolužákem z vysoké školy rozhodli, že otevřou obchod s nanoprodukty, kterých v té době ve světě moc nebylo. Na přesnější směr, kterým se ubírat, pak dvojici navedl expert na textil Josef Handrejch. Zabýval se tehdy zrovna nanomateriály, v nichž viděl zajímavé využití pro alergiky.
Od myšlenek už pak nebylo daleko k činům. V roce 2012 tak vznikla písecká společnost s názvem nanoSPACE. První výrobce na světě v oblasti protiroztočových povlaků, přikrývek a polštářů s nanovlákennou membránou.
Jiří Kůs založil Asociaci nanotechnologického průmyslu ČR a do týmu přibral svou dceru Lucii Konečnou (29).
„První materiál nebyl úplně dokonalý, ale fungoval. Od alergiků jsme získávali kladné ohlasy,“ zavzpomínala Lucie Konečná, která firmu převzala a momentálně řídí provoz.
Nákupy v čase covidu mohly skončit krachem
Společnost investovala nemalé částky do dalšího vývoje materiálu. Současně ale musela držet velký sklad na zboží a peněz ubývalo. Když už to vypadalo, že bude muset rodina část firmy odprodat, vtrhla do světa pandemie covidu. Pro nanoSPACE tak začala nová éra, která situaci úplně změnila.
„Už dříve jsme byli jediným prodejcem nanoroušek. Do té doby je ale kupovali například lidé s onkologickým onemocněním, najednou jsme během krátké doby vyprodali veškeré zboží, včetně lůžkovin, z nichž lidé šili roušky, byť jsme upozorňovali, že pro tento účel to není vhodný materiál,“ vyprávěla Konečná.
To, co na první pohled vypadá jako podnikatelský sen, mělo však k ideálu ve skutečnosti daleko. „Měli jsme kvůli nedostatku financí zastaralý e-shop, všechno jsme dělali manuálně. Během několika desítek hodin jsme nejen vyprodali veškeré zboží, ale ocitli jsme se i v minusu a dlouho jsme se z něj dostávali. Ačkoliv naši dodavatelé slibovali, že nám vše dodají, stihli prodat i vlastní zásoby a my tak neměli zboží, které jsme nabízeli. Měli jsme špatné recenze, vraceli jsme spoustu peněz. Tehdy to vypadalo, že nepřežijeme,“ přiznala.
Nakonec se ale společnost spojila s dalšími firmami z Asociace nanotechnologického průmyslu a začala vyrábět nanoroušky pro jihočeské nemocnice, v další fázi se soustředila na pratelné nanoroušky a antivirové šátky.
„Nanoroušky a respirátory v začátcích pandemie tvořily asi 99 procent prodeje. Dnes tvoří covidové produkty zhruba 60 procent. Přidali jsme nanomódu, kosmetiku a rozšířili jsme portfólio lůžkovin,“ podotkla Konečná.
Obrat roste a vrátil se i zisk
Že se firmě daří, dokazují čísla. Před pandemií měla nanoSPACE obrat tři miliony korun ročně, v roce 2020 už to bylo 130 a loni přes 150 milionů korun. Zisk loňského roku nemá ještě spočítaný, ale předloňský činil 24 milionů korun.
V lednu se svými produkty společnost nanoSPACE okouzlila i Dubaj, kde se koná světová výstava Expo.
„Naše expozice má velký úspěch. Dostali jsme i pozvání do tamní televize, Dubaj TV, což je největší studio na Středním východě. Pro Američany, Izraelce i Dubajce jsou nanoroušky něco, co se snaží teprve vyvíjet. Znají sice nanomateriály, ale pořád pro ně hledají využití. V Americe jsme zaznamenali zprávu, že budou zkoušet vyrábět nanorespirátory, zatímco v Čechách je několik firem, které je už dávno vyrábí a prodávají,“ zmínila Konečná.