Českobudějovický Pivovar Samson roky připomínal uzavřenou pevnost. Nikdo příliš netušil, co se za jeho branami děje. Před rokem 2014 výroba klesala a firma se potýkala s problémy.
Před třemi lety ovšem přišel prodej a Samson získal pivovarnický obr, společnost Anheuser-Busch InBev. A téměř okamžitě začaly velké investice. Výsledky se dostavují, výstav roste a třeba desítka letos uspěla v soutěži Pivo České republiky, kde získala stříbrnou medaili v kategorii světlé výčepní pivo.
„Současná finanční injekce AB InBev dosáhla přibližně 400 milionů korun. Nejvíce prostředků šlo do modernizace strojovny, kvasných nádob, filtrační linky, tanků na filtrované pivo, skladů, na nové zařízení pro pasterizaci, do sanitační stanice a chlazení,“ vyjmenoval ředitel Samsonu Daniel Dřevikovský.
Měšťanský pivovar České BudějoviceByl založen roku 1795. Historické pivovary v centru města, z nichž Malý pivovar vařil pivo pro měšťany a Velký pivovar zásoboval hostince a dodával mimo město, fungovaly do druhé poloviny 19. století. V letech 1871až 1895 se celý provoz zvětšil a přeměnil v moderní strojní velkopivovar s vlastní sladovnou i chemickou laboratoří na Lineckém předměstí u řeky Malše. Po 2. světové válce byl zestátněn a začleněn do národního podniku Jihočeské pivovary. Pak několikrát změnil název až na dnešní Pivovar Samson. Jmenoval se tak už i mezi lety 1960 a 1989. |
Dodal, že v plánu je dokončení první etapy modernizace za dalších sto milionů.
Cíl pivovaru je jasný. „Chceme vrátit Samsonu významnou pozici, kterou v českém pivovarnictví zastával,“ navázal ředitel.
Rozhodně to nebude lehká cesta. V minulosti patřil Samson ke špičce v zemi. S výkony Budvaru, svého konkurenta, se však dnes nemůže srovnávat.
Národní podnik Budějovický Budvar vystavil v roce 2016 historicky rekordní objem piva. Celkem to bylo 1 615 000 hektolitrů. V Samsonu 82 800 hektolitrů. Ještě v 90. letech minulého století byla čísla srovnatelná.
Odrazili se ode dna
Pro Samson je však nyní důležité, že opět roste. Letošní výstav plánuje o 1 400 hektolitrů vyšší. Loni utržil 87,6 milionu korun, letošní tržby očekává o tři procenta vyšší.
„Odrazili jsme se ode dna, hospodaření se stabilně zlepšuje díky investicím do technologií. Od roku 2014 jsme se zlepšili o 30 procent,“ konstatoval Dřevikovský.
V brzké budoucnosti plánuje také nabírání několika desítek zaměstnanců. Dnes jich v podniku u Malše blízko centra města pracuje 71.
Zajímavá je i další strategie pivovaru. Úplně končí s výrobou radleru, piva míchaného s limonádou. Do prodeje půjde posledních 500 hektolitrů. „Chceme se soustředit na výrobu klasického piva, které bylo po staletí naším obchodním artiklem,“ zdůraznil ředitel.
Pochvaluje si například exportní ležák značky 1795, který letos firma uvedla na český trh. „Slavila překvapivě velký úspěch u hospodských,“ doplnil Dřevikovský. V roce 1795 byl pivovar založen.
Samson vyváží své produkty do 27 zemí, například Brazílie, Dánska, Rakouska, Ruska a nově i do Kataru a jedná s partnery na Islandu. Na vývoz jde 61 procent produkce.
Chtějí posílit „kolem komína“
Zatímco na pultech obchodů je lahvový Samson v poslední době vidět více, v restauracích v Budějovicích i v okolí se situace nijak zvlášť nemění. Ředitel naznačil, že chce posílit takzvaně „kolem komína“, tedy v Budějovicích.
„Zvažujeme různé marketingové nástroje, které tomu napomohou,“ doplnil. Návrat se daří také Pitu, což byl v minulosti největší pojem mezi nealko pivy.
Mezi turisty je pak zájem o návštěvu pivovaru. Vždyť konkurenční Budvar si loni prohlédlo přes 60 tisíc lidí ze 73 zemí. Podobnou atrakcí už je ve městě jen Černá věž. Na prohlídky Samsonu však musí zájemci ještě počkat.
„Zatím jsou z důvodu modernizace návštěvy pro veřejnost pozastaveny, ale počítáme s jejich obnovením,“ poznamenal Dřevikovský. V Samsonu začínal už před 14 lety a ředitelem už byl v letech 2007 až 2010. Znovu se jím stal poté, co se pivovar dostal do vlastnictví AB InBev.
Belgicko-americký gigant si zatím svou akvizici v Budějovicích chválí. „Společnost je spokojena s tím, jak se věci v Samsonu mění k lepšímu. Jsme na správné cestě, kterou jsme si vytýčili. Rádi se spojujeme s kvalitními značkami a Samson jsme vyhodnotili jako jednu z nich,“ sdělil Pavel Orálek, mediální zástupce AB In Bev pro Českou republiku.