Sobota 24. října 2020, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. října 2020 Nina

Až mýto přivede kamiony, zablokujeme silnici, zní z obcí na Strakonicku

  15:11
Od příštího roku má začít na některých komunikacích první třídy platit mýto. Obyvatelé Drahonic nebo Katovic na Strakonicku mají obavy, že se kamiony ze silnice propojující České Budějovice a Plzeň přesunou právě k nim. Obce ale hodlají proti plánům ministerstva dopravy bojovat.

Katovicemi prochází silnice I/22, která spojuje Vodňany a Plzeň. Po zpoplatnění silnice I/20 pro nákladní dopravu, po níž jezdí auta do Plzně přes Písek a Blatnou, se místní obávají, že kamiony pojedou přes jejich obec. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Dva kamiony proti sobě jedou do úzké ulice v Katovicích na Strakonicku. O chvíli později se další dva potkají v drahonické kolmé zatáčce. Neprojedou, jeden bude muset zastavit, nejspíš couvat. Zkrátka zašpuntují dopravu. A podobné situace se za několik měsíců mohou stát pravidlem.

Od ledna příštího roku stát zpoplatní pro těžkou dopravu silnici I/20 z Českých Budějovic na Plzeň. A tak hrozí, že se právě do těchto obcí, ale třeba i Cehnic či Střelských Hoštic, přesune velká část kamionů na komunikaci první třídy I/22. Tam naopak mýto platit nemá a vozovka tak mnohým poslouží jako náhrada, kde bude průjezd zdarma.

Ještě před několika měsíci z ministerstva dopravy od bývalého šéfa Dana Ťoka (za ANO) zaznělo, že by mělo na vybraných místech platit nulové mýtné, aby se doprava nepřesouvala jinam.

Teď se ale ukazuje, že to je nereálné. Nulová sazba by zpochybnila celý tendr nového mýtného. To rozšíří poplatky pro těžkou dopravu na dalších skoro 900 kilometrů komunikací prvních tříd.

V obcích, kde se tak může od ledna dopravní situace výrazně zhoršit, se ale i tak nechtějí vzdát a jsou připraveni se bránit. Třeba Střelskými Hošticemi projede denně 5 500 aut a k nim by mohly přibýt stovky těžkých nákladních vozů. 

„Snažili jsme se, kde to jen bylo možné. Ještě by mělo být v pondělí jednání v Praze. Na možný problém upozorňujeme čtyři roky. Nikdo přímo zodpovědný se sem ale nepřijel podívat, aby tu situaci viděl na vlastní oči. Obce nejsou na takovou zátěž připravené,“ zdůraznila Šárka Němečková (KDU-ČSL), starostka Katovic. 

Ve chvíli, kdy ke zpoplatnění dojde a kamiony si najdou cestu právě přes městys a další obce mezi Horažďovicemi a Vodňany, přistoupí zřejmě obyvatelé k blokování silnice I/22. 

„Je to jedna z posledních možností, jak na problematiku upozornit,“ doplnila starostka. „Bylo by to formou přecházení silnice v určitých intervalech a tím pozdržení dopravy. Je to jedna z možností, jak vyjádřit nespokojenost a aktivně upozornit na problém,“ navázal jihočeský poslanec Lukáš Kolářík (Piráti).

Zavedení mýta na silnicích prvních tříd dlouhodobě sleduje i katovický a krajský zastupitel Tomáš Hajdušek (ODS). Před časem navrhl a prosadil, aby krajské zastupitelstvo hlasováním zpoplatnění odmítlo. Pátral i po tom, proč a kdo nastavil nové mýtné právě takto. 

„Z odpovědi ministra vyplývá, že byla zvažována pouze ekonomická stránka, ale ne například otázky životního prostředí,“ zmínil Hajdušek.

Po lednu budou sčítat auta

Krajské zastupitelstvo pak schválilo, že nesouhlasí se zpoplatněním silnic I. třídy. 

„Pokud budou i přes nesouhlas silnice v rozsahu navrženém ministerstvem dopravy zpoplatněny, požaduje zastupitelstvo rovněž zpoplatnit silnice I/22 a I/29 (z Písku na Tábor, pozn. red.),“ sdělil náměstek jihočeské hejtmanky Josef Knot (TOP 09). Není ale reálné, aby se situaci podařilo takto narovnat do doby zavedení nového mýta.

MF DNES se už dříve ministerstva dotazovala, jak dospělo k výběru silnic pro mýtné a zda existuje dopravní model zabývající se dopady zpoplatnění. Na to však nereagovalo. Podle mnohých šlo především o to, připravit nový tendr na mýtné tak, aby ho dál automaticky nespravovala společnost Kapsch. Mnohé obce se tak staly rukojmím státu, jak to někteří politici opakovaně komentují.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) oznámil, že pro oblasti, které může mýto negativně ovlivnit, stát připraví kompenzační opatření. 

„Rozumíme místním samosprávám, že mají z nezbytného zavedení mýta na další silnice obavy. Pro zmírnění možných dopadů uděláme maximum,“ slíbila Lenka Rezková, mluvčí ministerstva. 

Dodala, že na příštím setkání v polovině srpna prodiskutují možnosti omezení vjezdu kamionů na vytipovaných silnicích, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. „Řešení eventuálních problémů s objížděním by mohl napomoci i systém statických i dynamických kontrolních vah,“ dodala mluvčí.

Zpoplatnění další silnice první třídy, aby se kamiony nepřesouvaly, jak navrhl kraj, tak rychle podle ministerstva nepůjde. Bude to možné až v případě, že se skutečně prokáže, že se po 1. lednu 2020 zhorší situace na objízdných trasách. 

„Zároveň bude v příštím roce probíhat sčítání dopravy, které také může odhalit, kde jsou problémy a budeme hledat, jak je vyřešit,“ doplnila.

Modře je vyznačená silnice první třídy I/20, na níž má platit mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny. Červeně je vyznačená silnice I/22, po níž pak mohou jezdit kamiony, aby se vyhnuly placení mýtného.

Modře je vyznačená silnice první třídy I/20, na níž má platit mýtné pro vozidla nad 3,5 tuny. Červeně je vyznačená silnice I/22, po níž pak mohou jezdit kamiony, aby se vyhnuly placení mýtného.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autor:
  • Nejčtenější

Dětské gangy v Táboře kradou mobily a peníze, řeší to policie i radnice

Okolí Jordánu a Husova parku v Táboře obsadily skupinky nezletilých, které napadají kolemjdoucí. Policejní hlídky se na...

Hanzalův tichý konec. NHL se změnila, už by stejně nebyla pro mě, cítí

Premium Už ho nerozhodí, když jeho průchod bezpečnostním rámem rozezvučí letištní halu. „Bude to tak navždycky,“ prohodí Martin...

Rok od výbuchu v Lenoře. Tragédie, kterou místní nikdy nevymažou z paměti

Je to už rok, kdy v Lenoře na Prachaticku zdemoloval výbuch časně ráno bytový dům. Oheň těžce popálil dva muže, několik...

Rozjetou kariéru v hlavě neustál. Teď Macej cepuje budějovické brankáře

Měl našlápnuto hájit branku známých evropských celků. Jeho mladší bratři plní na hřišti opačné cíle, gólmany touží...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úpravy v Mercury vyjdou na 100 milionů, denně jím projde 12 tisíc lidí

V českobudějovickém Mercury centru pokračuje rozsáhlá proměna. Vzniknou tam nové restaurace i kavárny. „Chceme...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

Dětské gangy v Táboře kradou mobily a peníze, řeší to policie i radnice

Okolí Jordánu a Husova parku v Táboře obsadily skupinky nezletilých, které napadají kolemjdoucí. Policejní hlídky se na...

Zavřít, či větrat? Dopravní podnik řeší přední dveře u řidičů v MHD

Už více než měsíc řeší Dopravní podnik města České Budějovice, zda úplně zavřít přední dveře v autobusech a...

Tábor zvýší nájem, městský byt tam byl i za 25 korun za metr

Když před rokem v Táboře vedení radnice rozhodlo upravit pravidla pro přidělování městských bytů, zaznělo, že by měly...

Úpravy v Mercury vyjdou na 100 milionů, denně jím projde 12 tisíc lidí

V českobudějovickém Mercury centru pokračuje rozsáhlá proměna. Vzniknou tam nové restaurace i kavárny. „Chceme...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY - KRÁL FMEA ANALÝZY

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj, Plzeňský kraj
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...