Zrušte vlak, udělejte cyklostezku. Spolek už roky zdržuje novou trať u Brna

  5:00aktualizováno  5:00
Svezení vlakem mezi Brnem a Zastávkou u Brna mělo být už od loňska rychlejší a pohodlnější. Povolování pro region klíčové železniční stavby však už přes pět let blokují aktivisté. Další protest proti vybudování druhé koleje a elektrizaci úseku podali koncem uplynulého roku.

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začala stavbu s rozpočtem 3,7 miliardy korun připravovat před necelou dekádou v roce 2008. Díky elektrizaci a druhé koleji by vlaky ve špičce mohly na trase jezdit každých 15 minut a dosahovat rychlosti až 120 kilometrů v hodině.

Projekt navíc počítá se dvěma novými zastávkami. Ta v Ostopovicích má přimět další lidi z Brněnska nesedat kvůli cestě do metropole za volant, ta ve Starém Lískovci pak odlehčit hlavnímu brněnskému železničnímu uzlu.

„Tento důležitý projekt by výrazně vylepšil obslužnost celého území jihozápadně od Brna, průtahů je velká škoda,“ uvedl starosta Ostopovic na Brněnsku Jan Symon v reakci na aktivity spolku Voda z Tetčic, který od roku 2012 opakovaně napadá platnost územního rozhodnutí.

Poslední odvolání podal stavebnímu úřadu koncem loňského roku a kvůli výjimce z ochrany zvlášť chráněných rostlin a živočichů hnal dvakrát k soudu i ministerstvo životního prostředí.

„Odvolání z konce loňského roku je v podstatě totožné s tím, které bylo stavebnímu úřadu v Rosicích doručeno v roce 2015. Přestože již jednou bylo rozhodnuto, že odpůrci nemají pravdu, teď s takřka stejným odvoláním vyrukovali znovu,“ upozornil starosta Tetčic Jan Šon.

Námitky se opětovně týkají třeba podjatosti úředníků či neprostupnosti krajiny pro zvěř. Úředníci je vždy musejí znovu přezkoumat, čímž se znovu odsune začátek stavebních prací. Ten nyní SŽDC odhaduje na období let 2019 až 2020. O územní rozhodnutí přitom žádala prvně už v roce 2009, až po jeho právoplatném získání může začít vykupovat pozemky.

Zrušte trať a udělejte cyklostezku

Za spolkem Voda z Tetčic stojí někdejší zastupitel obce Tetčice Josef Dvořák. V době jeho působení ve funkci proti stavbě brojila i sama obec, poprvé vydané územní rozhodnutí napadli žalobou společně. Uspěli a soud platnost rozhodnutí v roce 2012 zrušil a nařídil SŽDC doplnit další podklady.

„Námitek bylo velké množství, kdy ve většině případů šlo o účelové napadnutí. Jedním z bodů bylo řešení hlukové zátěže na přilehlé domy v obci, dále napadnutí správního průběhu územního řízení, rozšíření dokumentace a absence ochrany životního prostředí,“ uvedla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Od té doby však odpůrci proti záměru horlí dál. „Poslední odvolání nyní řeší stavební úřad. S největší pravděpodobností bude postoupeno odvolacímu orgánu, tedy na kraj. Voda z Tetčic využije své maximální zákonné možnosti k zastavení nebo zbrzdění celého procesu tak, aby se pokud možno stavba nerealizovala,“ domnívá se mluvčí.

Zkapacitnění a elektrizace trati z Brna do Zastávky

  • Zdvoukolejnění se týká úseku Střelice – Tetčice – Zastávka u Brna. Nově budou vybudovány zastávky Starý Lískovec a Ostopovice, což má vylepšit obslužnost lokalit v rámci integrovaného dopravního systému.
  • Dále dojde k zavedení taktové dopravy, kdy ve špičkách vlak pojede každých 15 minut, čímž dojde ke zrychlení a zkrácení času cestování.
  • Všechny přejezdy budou zabezpečeny moderním signalizačním zařízením a v obcích doplněným závorami. Budou postavena protihluková opatření, která v kombinaci s novým železničním svrškem a spodkem výrazně sníží hlukovou zátěž okolí.
  • Veškeré stanice a zastávky budou rekonstruovány a zřízeny bezbariérové přístupy. Budou nasazeny moderní elektrické jednotky namísto starých dieselových lokomotiv. Toto vše celkově povede k šetrnějšímu přístupu a ochraně životního prostředí.

Zdroj: SŽDC

Ani další lidé, které server iDNES.cz požádal o komentář, pokračujícímu tažení proti stavbě nerozumí.

„Je důležité, aby veřejnost mohla do procesu přípravy zasahovat, ale očekával bych určitou míru racionality. Ač jsem měl snahu, neobjevil jsem v protestech sdružení racionální jádro. Jeho činnost mi přijde škodlivá, brzdí projekty, které v budoucnu třeba nebude možné realizovat, protože už na ně nebudou peníze z Unie,“ doplnil Symon.

Poukázal tím na skutečnost, že SŽDC v roce 2013 předpokládalo, že se z dotací podaří pokrýt až 85 procent investice.

„Předseda spolku navíc není otevřen diskusi, nechce se vůbec sejít, což je možná signál, že jeho činnost není motivována veřejným prospěchem, ale nějakým osobním bojem či principiální snahou dokázat, že úředníci dělají chyby,“ zauvažoval Symon. „Jsem dalek toho říkat, že máme špatně nastavené zákony, ale úřady by měly pracovat tak dobře, aby námitky mohly být odmítnuty jako neopodstatněné,“ dodal.

Další z oslovených neváhal použít na účet spolku označení „ekoteroristé“, kvůli nimž „pomalu nelze postavit ani psí boudu“. „Předtím napadli obchvat Hodonína i stavbu Dobrovského tunelů v Brně. Nechci vidět, co nastane, až budou úřady řešit průjezd obcí,“ dodal zdroj pod podmínkou anonymity.

Serveru iDNES.cz se Josefa Dvořáka ze spolku Voda z Tetčic kontaktovat nepodařilo, telefonicky prý nekomunikuje od doby, kdy uzavřel svůj projekční ateliér. „Jeden známý ho potkal a ptal se, proč proti koridoru tak brojí, když by pomohl lidem. Dostal odpověď, že lidi mají pracovat v Tetčicích a ne jezdit do Brna,“ dodal zdroj.

SŽDC obdržela podobnou reakci. „Při dotazu na zástupce Vody z Tetčic, co by si představovali, aby přestali stavbu blokovat, odpověděli: ‚Zrušte trať na Jihlavu a udělejte z ní cyklostezku.‘ Na toto už naši zástupci opravdu neměli jak reagovat,“ doplnila Šubová.

Ve Starém Lískovci vznikne kromě zastávky i terminál

U nové vlakové zastávky ve Starém Lískovci má v budoucnu vniknout i příměstské nádraží a točna pro MHD. I pro jeho stavbu už bylo v minulosti zažádáno o vydání územního rozhodnutí, přičemž majitelé nemovitostí v okolí dotčené oblasti se snažili se svými námitkami přihlásit jako účastníci řízení.

„Bohužel v lokalitě v posledních devíti letech proběhla poměrně hustá výstavba. Majitelům se samozřejmě nelíbí, že by jim měl začít jezdit kolem baráku trolejbus na nádraží, ale v územním plánu je pro něj dlouhodobě zanesena rezerva,“ uvedl tajemník čtvrti a bývalý starosta Miloš Vrážel.

S majiteli pozemků pro terminál však podle něj město o odkupu zatím nejednalo.

Doplnil také, že zastávka má odlehčit budoucímu centrálnímu brněnskému nádraží. Ti lidé z Brněnska, kteří nepotřebují až do centra, budou moci vystoupit už ve Starém Lískovci, naopak obyvatelé čtvrti se do centra dostanou výrazně rychleji.

  • Nejčtenější

Viník nehody se brání proti exekuci z pojišťovny, zažaloval stát o peníze

Je to už devět let, co řidič avie Pavel Dekař na přechodu najel do přecházejících dětí ze školky a dvě zranil. Kromě...

Smrt čtyř lidí zavinil řidič, který přes plnou čáru předjížděl náklaďák

Policisté dál vyšetřují nehodu, která si v pondělí na Znojemsku vyžádala čtyři lidské životy. Viníkem je podle všeho...

Kamion s výzdobou vjel do Olympie skrytým tunelem, zásobují tak i obchody

Jak se do největšího nákupního centra na Moravě dostane veškeré zboží, rozsáhlá výzdoba na Vánoce či deset metrů vysoký...

Na Znojemsku se srazila tři osobní auta, při nehodě zemřeli čtyři lidé

U Pavlic na Znojemsku se v pondělí odpoledne srazila tři osobní auta. Po nehodě zůstali ve vozech zaklínění dva lidé....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kometa překvapivě padla ve Zlíně, Sparta jasně přehrála Kladno

Hokejisté Zlína slaví cenné vítězství nad Kometou, kterou v předehrávce 21. kola extraligy udolali 5:4. A to především...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky
Premium

Andělů strážných přibývá. Na pomoc lidem dorazí dřív než záchranka

Životy Jihomoravanů, kteří náhle zkolabují, pomáhají zachraňovat takzvaní first respondeři – proškolení lidé, kteří na...

Dodávka převážející bazén vrazila do autobusu, zranilo se šest lidí

Před šestou hodinou ráno se u Břeclavi srazil autobus s dodávkou a osobním autem. Při nehodě se lehce zranilo celkem...

Vykradli jim čokoládovnu a chtěli skončit, pomohli jim sami zákazníci

Majitelé brněnské čokoládovny Chocolate Hill se těšili, že si konečně tento týden otevřou vlastní kamennou prodejnu,...

Na starých kolejích testují vlaky a cvičí stevardy. Vozí při tom školáky

Na Baťově železniční dráze u Ratíškovic je znovu živo. Soukromý dopravce tu testuje vozy, které v prosinci nasadí do...

Najdete na iDNES.cz