Důvodem jsou opravy v úseku mezi 199. a 204. kilometrem D1. Navzdory tomu, že je brněnské letiště kvůli charterovým letům do různých letovisek v letních měsících zdaleka nejvyužívanější. Zvláštní je, že vedení letiště o značné komplikaci vůbec nic neví.
„Slyším to prvně. Rozumím tomu, že se dálnice někdy opravit musí, kvůli objížďkám se však lidé musí na zdržení připravit,“ konstatoval ředitel Letiště Brno Tomáš Plaček s tím, že o situaci budou informovat na svém webu a také na ni upozorní cestovní kanceláře.
Letošní opravy D1
|
Cestující, již se z Brna chystají třeba do turecké Antalye či řeckého Heraklionu, se tak musí obrnit trpělivostí. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má opravy na starosti, se však brání tím, že jiné řešení nebylo možné.
„Jinak to nejde vzhledem k tomu, že oprava dálnice je prováděna po polovinách jízdního pásu. Pokud se bude dělat vnější okraj vozovky, motoristé nesjedou, protože odbočení zabrání staveniště. Uzavření sjezdu a nájezdu 201 je tak nevyhnutelné,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Pás začnou dělníci opravovat již na začátku července, v místě se tak provoz zúží pouze do jednoho pruhu. Dokončení celé stavby odhaduje ŘSD až na listopad.
Kvůli koordinaci stavebních oprav, které loni několikrát prakticky zablokovaly brněnskou dopravu, jednal s ŘSD Jihomoravský kraj.
„Stav D1 v daném úseku byl už ale tak neutěšený, že zásah skutečně potřeboval. K plánovanému uzavření sjezdu na Slatinu tedy zdržení očekáváme, byť jsme to intenzivně řešili. Stavební technologie však bohužel uzavření vyžaduje,“ reagoval náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák (ČSSD).
Objízdná trasa: 50 dní pekla
Uzavřená „odbočka“ však neomezí jen tisíce turistů, ale hlavně obyvatele blízké Slatiny. A také stovky kamionů, které tudy denně zajíždějí do přilehlé průmyslové zóny Černovická terasa. ŘSD totiž naplánovalo objížďku, jež u mnohých budí rozpaky. Podle plánu mají řidiči, již chtějí na letiště nebo do Slatiny ze směru od Prahy, sjet z dálnice už o pár kilometrů dřív, na exitu 196 na Brno-jih a centrum města. Pokračovat budou až ke světelné křižovatce u Komárova mezi ulicemi Hněvkovského a Černovickou. V místě je přitom už dnes hustý provoz a kolony na denním pořádku.
„Křižovatka je sama o sobě komplikovaná, spousta řidičů odtamtud pokračuje na Zvonařku. Další auta to tam jistě ještě podstatně zhorší,“ odhadl místostarosta Brna-jih Zdeněk Rotrekl (Šance pro jih).
Poté, co řidiči odbočí na Černovickou ulici, po níž objedou stejnojmennou městskou část, si musejí své nervy připravit znovu. Napojí se totiž na další vysoce frekventovanou ulici – Ostravskou.
Tou se pak dostanou konečně do Slatiny, kde se ovšem zvýšeného provozu obávají. „Opravy jsou nutné, ale jak budou řady kamionů projíždět například kruhovým objezdem u Kauflandu, je velká otázka. Navíc Řípská ulice, jež celou objížďku prakticky zakončuje, je silnicí jen třetí třídy,“ doplnil místostarosta Slatiny Petr Semrád (ČSSD).
Ten zároveň doufá, že bude na provizorním doporučeném sjezdu 196 nainstalováno dostatečné značení, které řidiče na změny upozorní.
„V opačném případě by to mohli přejet a posléze se divit, že se třeba na letiště nedostanou. Případný návrat by pak přicházel v úvahu jen přes takzvanou Rohlenku, což rozhodně nedoporučujeme.“
Padesát dní od srpna do září, kdy se rizikový sjezd uzavře, tak může zmiňovanou objízdnou trasu doslova zasekat, a to i s ohledem na opakovaný nájezd na dálnici. Tato oprava by však měla být na dlouhou dobu poslední náročnou prací, která dálnici v okolí Brna čeká.