Jižní Morava chce až pět nových leteckých linek, třeba do Říma

  18:04aktualizováno  18:04
Kraj a město se snaží dojednat až pět nových leteckých linek z Brna. Létat mají už od jara. Podle informací MF DNES se pravděpodobně bude nově létat do Barcelony, Říma či ukrajinského Lvova.

Brněnské letiště. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

V sobotu odletělo z Brna poslední letadlo do nizozemského Eindhovenu. Nízkonákladová společnost Wizz Air se rozhodla po šesti letech linku zrušit. Brněnskému letišti, kritizovanému kvůli nedostatku spojení se světem, tak zbývají už jen tři pravidelné linky. Dvě na okrajová londýnská letiště a jedna do Mnichova (o lince do Mnichova jsme psali také zde).

Od jara by ale mělo být všechno jinak. Přímo z Brna se mají cestující dostat třeba do Říma, Barcelony nebo ukrajinského Lvova.

Takový je plán, na kterém se minulý týden shodla vedení města Brna a Jihomoravského kraje. Momentálně mají rozjednáno několik leteckých společností, podle primátora Petra Vokřála (ANO) má od jara z Tuřan začít létat tři až pět nových linek. Letenky by se měly začít prodávat ještě do konce tohoto roku.

„Dokud nemáme definitivně potvrzené destinace, do kterých se bude dát z Brna létat, nechceme podrobnosti zveřejňovat. Počítáme ale, že bychom to mohli zhruba za tři týdny vědět,“ řekl k tomu stručně Vokřál.

Financování linek je zatím nejasné. Štve to opozici

Destinace v Itálii, Španělsku a na Ukrajině už jsou podle informací MF DNES rozjednané. Další linky by měly ideálně směřovat na severozápad Evropy. Zvažovalo se i Rusko, jenže tam má exkluzivní smlouvy letecká společnost ČSA, nově koupená firmou Travel Service.

Přimět dopravce, aby více využívali brněnské letiště, jde obtížně. I linka do Mnichova, provozovaná dceřinou společností firmy Lufthansa, musí být výrazně dotovaná a spolykala už desítky milionů korun. Kolik a jakým způsobem kraj zaplatí za další linky, jasné zatím není.

„S ohledem na to, že jednání stále probíhají, v současnosti nemůžeme zveřejňovat žádné další podrobnosti,“ upozornila krajská mluvčí Monika Brindzáková.

Nepříliš otevřený přístup kraje se nelíbí opozičním krajským zastupitelům.

„Strategické projekty kraje a zejména ty, které přesahují funkční období, by měly být připravovány se zastoupením opozice, aby měla možnost se k nim včas vyjádřit,“ konstatoval opoziční zastupitel a bývalý radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL).

Kraj by podle něj měl především vyřešit, jak bude linky financovat, aby nedošlo k porušení pravidel veřejné podpory, která určují, v jakých situacích smí stát, kraje i města financovat ze svých rozpočtů soukromé podnikání – v tomto případě letecké společnosti.

Proto hejtmanství uvažuje, že linky budou fungovat podobně jako spoje integrovaného dopravního systému. V těchto případech může kraj využít takzvaného závazku veřejné služby. Ten umožňuje dotovat takovou dopravu, kterou by jinak soukromníci neprovozovali, protože by se jim nevyplatila.

Pravidelné linky využívají zejména podnikatelé. Na ně chce město s krajem cílit také při domluvě dalšího spojení se zahraničními městy.

„Řím a Barcelona jsou frekventované destinace ze strany turistů i podnikatelů. Dlouhodobě usilujeme o zavedení pravidelných linek do těchto i podobných míst. Vše ale závisí na možnostech a vyhodnocení leteckými dopravci,“ zdůraznila mluvčí společnosti Letiště Brno Kateřina Pichalová.

Lvov má spojení s celým světem. A může táhnout turisty

Například do Mnichova se nyní létá ve všední dny dvakrát denně, o víkendu jednou. Nové linky by pravděpodobně každý den nelétaly, nejednalo by se ale o charterové lety. Na ty by letadla mohla být přesměrována v létě, tedy v době, kdy se za byznysem až tak často nelétá.

„Jakákoliv snaha propojit Jihomoravský kraj se zahraničními městy je podnikateli velmi ceněná. Nejatraktivnějšími lokalitami jsou města jako Paříž, Amsterdam či třeba Frankfurt, nicméně pro kraj by bylo extrémně těžké takové linky zadotovat,“ podotkl Petr Chládek, ředitel Jihomoravského inovačního centra, jež se zaměřuje na podporu podnikání a výzkumu. U Barcelony, Říma a Lvova vyzdvihl především to, že v nich mohou cestující přestoupit na další letadlo.

O propojení se Lvovskou oblastí, která leží na západě Ukrajiny a sousedí s Polskem, usiluje kraj už delší dobu. „Tento region je třikrát větší než jižní Morava. Nabízí obrovské kulturní bohatství, navštěvují jej turisté z celého světa, jen u nás o něm lidé nemají žádné informace,“ říká podnikatel a šéf Rádia Petrov Aleš Pohanka, který se podílí na projektech spolupráce jihu Moravy se Lvovem.

„Když už se od nás létá na Ukrajinu, tak jedině z Prahy do Kyjeva. Přitom do Lvova míří letadla z celého světa. V Česku pracuje spousta Ukrajinců, a pokud by se podařilo domluvit nízkonákladové lety, bylo by to pro ně výhodnější a pohodlnější než jezdit autem nebo autobusem,“ doplnil Pohanka.

Nejčtenější

Rakušané otevřeli poslední část dálnice do Vídně, na D52 se ještě nekoplo

Na příjezdových cestách k obchvatu Drasenhofenu jsou okružní křižovatky.

Obchvat Drasenhofenu, který se řidičům otevřel minulý víkend, vyřešil poslední dopravní špunt na rakouské straně při...

Rodiče se zlobí, že jejich děti učí exsenátorka opilá. Ředitel to odmítl

Marta Bayerová, KSČM

Po nedobrovolném ukončení politické kariéry se celoživotní komunistka Marta Bayerová vrátila ke kantořině. Na její...

Letoun Smartwings se kvůli problému s podvozkem musel vrátit do Brna

Trajektorie letu Boeingu 737-8HX mířícího na řecký ostrov Zakynthos, který se...

Boeing společnosti Smartwings, který měl namířeno z Brna na řecký ostrov Zakynthos, se v úterý ráno krátce po vzletu...

Brno ukázalo řešení bezdomovectví. Jiná města se diví, proč teď otočilo

Asi stovka lidí protestovala na zasedání brněnského zastupitelstva kvůli záměru...

Oceňovaný systém pro rychlé zabydlování bezdomovců současná vládnoucí koalice v Brně zbrzdila a místo původně plánované...

Na městském okruhu v Brně praskl vodovod, při opravě se roztrhl znovu

V brněnské ulici Gajdošova v úterý ráno praskl vodovod, kvůli čemuž byly...

V Brně na velkém městském okruhu v Gajdošově ulici praskl ráno vodovod. Dva jízdní pruhy ze čtyř jsou neprůjezdné, na...

Další z rubriky

Včely decimovaly výkyvy počasí i nemoci. Nejhorší sezona, říkají včelaři

Dílo, složené s šestiúhelníků, do kterých včely ukládají med, vystaví včely v...

O špatné sezoně hovoří včelaři napříč Jihomoravským krajem. Zatímco v některých regionech včelám uškodily velké změny...

Dva roky oprav i problém s azbestem. Brněnské kino Art už znovu promítá

Kino Art čeká rekonstrukce.

Maratonem filmů v pátek otevírá zmodernizované kino Art v Cihlářské ulici. To bylo kvůli problémům s azbestem a...

Aromaterapie léčí zvířecí strach a stres, pomáhá šimpanzům, tygrům i psům

Šimpanzům v brněnské zoo pomáhá aromaterapie od stresu, který jim způsobuje...

Když zvířata potřebují, sama si dokážou ve volné přírodě sehnat „léky“ na své neduhy. Tak zní základní teze zvířecí...

Najdete na iDNES.cz