Čtvrtek 20. února 2020, svátek má Oldřich
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. února 2020 Oldřich

Královo Pole má svůj sen o nádraží ve tvaru vážky

  7:00aktualizováno  7:00
Další dílo architekta Petra Parolka, autora haly tuřanského letiště, by mohlo ozdobit Brno. Královopolské nádraží už dlouho není pro cestující pohodlné. Radnice městské části si proto nechala od ateliéru Parolli zpracovat studii. V té navrhuje stavbu úplně nové budovy.

Vizualizace přestupního terminálu v brněnském Králově Poli | foto: Městská část Královo Pole

Stejně jako letištní terminál, jehož interiér bývá přirovnáván k útrobám mořské ryby, odkazuje návrh k organické architektuře, ve tvaru vážky.

A je odvážný nejen svým tvarem, ale i rozpočtem. Účet má být na 700 milionů korun. "Původní nádražní budova z 80. let nebyla nikdy dokončená. A nyní je už zbytečná, navíc je urbanisticky oddělená od přestupního uzlu tramvají. Předprostor nádraží je nepůvabný," vypočítává důvody pro přestavbu starosta městské části Ivan Kopečný (ODS).

Podle něho přestupové vzdálenosti mezi autobusy, tramvajemi a vlakem jsou neúnosně dlouhé. Proto má u nádražní budovy vyrůst přestupní uzel pro všechny typy dopravy.

V nádražní budově by se kromě pokladen Českých drah i čekáren našlo dost místa pro obchody, nebo například i pro pobočku knihovny nebo například služebnu městské policie.

Zelení: 700 milionů je příliš velký luxus

"Denně tudy projde deset tisíc lidí, proto by to bylo vhodné využití. Ale to vše bude otázkou jednání. Královopolské nádraží si každopádně zaslouží terminál městské a příměstské dopravy, který je vhodný pro toto tisíciletí," myslí si starosta.

Návrh teď čeká schvalování na zastupitelstvu městské části. A tam se hlasování neobejde bez problémů. Už jednou se opozici podařilo materiál stáhnout z jednání. Studie má totiž podle nich hned několik nedostatků.

"Nebyla prověřena varianta opravy stávajícího nádraží včetně dopravního řešení a revitalizace okolí, zároveň chybí ekonomické srovnání opravy staré budovy s navrženou novostavbou. Nová budova je energeticky velice náročná a studie se nezabývá ani posouzením "brownfieldy" kolem železniční tratě směrem k Řečkovicím," stojí v oficiálním stanovisku zastupitelů za Stranu zelených.

Architekta Petra Matoušková (SZ) připomíná, že v době krize, kdy se všude šetří, nemá tak drahá stavba opodstatnění. "Ještě o tom jednáme s odborníky, podle toho se rozhodnu, jak budu na zastupitelstvu hlasovat, ale pravděpodobně budu proti," předeslala.

I kdyby přece jen návrh, který je k nahlédnutí na stránkách městské části, prošel zastupitelstvem, nebude jeho další realizace jednoduchá. Hlavně kvůli vysoké ceně.

Kdo to zaplatí?

Studie navrhuje šest variant, jak nádraží zaplatit. Jednou z nich je i ta, že stavbu zaplatí město Brno. Ta však, podle primátora Romana Onderky, vede do slepé ulice.

"Nádraží je majetkem Českých drah. Brno se musí starat hlavně o svůj majetek a projekty, které potřebují financovat," připomněl primátor například stavbu Jižního centra, budování mateřských škol nebo Janáčkova kulturního centra.

"Město se tím samozřejmě bude zabývat, ale bude velmi záležet na možnostech financování," podotýká Roman Onderka, že najít v době krize soukromého investora pro tak drahý projekt bude velice obtížné.

Podle královopolského starosty už však České dráhy i Správa železniční a dopravní cesty projevily zájem se na projektu podílet. "Je to rozjednané, mezi variantami je třeba i půjčka od Evropské investiční banky," dodal starosta Kopečný s tím, že teď už aktivitu musí převzít město Brno.

Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová pouze potvrdila, že společnost právě formuluje oficiální stanovisko. "V záměru se uvažuje o vybudování velkého komerčního centra, ze kterého by byly jednotlivé přístupy na nástupiště. Původní výpravní budova sloužila jiným, zřejmě komerčním účelům. Stanovisko k tomuto projektu vydáme v krátké době," řekla.

Královopolské nádraží přitom není jedinou nádražní budovou v Brně, jejíž podobu načrtl architekt Petr Parolek. Je také autorem návrhu budovy, která má vyrůst nad novým brněnským nádražím v Jižním centru.

Stavba, nazývaná Scarabeus, má mít sedm pater, z toho pět nadzemních, měděnou střechu a čtyři atria s prosklenými kopulemi. V nich má být prostor pro obchody i kanceláře, restaurace s promenádou, hotel i parkoviště. Obří stavba má být 350 metrů dlouhá, 230 metrů široká a 40 metrů vysoká.

  • Nejčtenější

V Brně se srazily dvě tramvaje, zranili se oba řidiči a desítka cestujících

V Křížové ulici u Mendlova náměstí v Brně se před půl devátou srazily dvě tramvaje jedoucí na linkách číslo 2 a 6....

Na jihu Moravy montují tobogán podobný horské dráze, je to evropský unikát

Nezvyklý tobogán, po kterém budou návštěvníci jezdit jako na horské dráze, tedy dolů i nahoru, bude novou chloubou...

Kometa si upevnila šesté místo, Sparta sťala Boleslav a je druhá

Hokejová Kometa Brno si upevnila postavení v elitní šestce zaručující přímý postup do čtvrtfinále play off. V důležité...

Nekonfliktní a skromná, popisují nejstarší Češku. Je jí 108 a půl

Nekouřila, alkoholu se vyhýbala, jedla velmi střídmě a hlavně byla až do pozdního věku aktivní a odpočinek si příliš...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z řeky Svratky obce vytáhnou slepé rameno, chtějí udržet vodu v krajině

Kdysi bylo území na jih od Brna protkáno vodními toky. O tom, jak se tady klikatila řeka Svratka, svědčí stopy...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Ze směsi odpadních plastů a zvláštního betonu v Brně vytiskli vázu i stoličku

Brněnští výzkumníci na Vysokém učení technickém (VUT) tisknou ze speciálně vyvinutého materiálu nábytek i dekorace....

Taxikář se domáhal snížení trestu za přejetí dívky se psem, soud nevyhověl

Dva roky a osm měsíců vězení za usmrcení z nedbalosti potvrdil Krajský soud v Brně taxikáři Jakubu Pinterovi. Ten v...

Přistižení zloději zranili prodavačku, po dopadení u nich hlídka našla nože

Dva cizinci zranili v úterý prodavačku, která je přistihla krást v prodejně v brněnských Zábrdovicích. Strážníci...

U Slavkova zemřel po nehodě muž, tah na Slovensko byl od Brna neprůjezdný

Po nehodě nákladního auta s osobním ráno zemřel u Slavkova u Brna starší muž. Další tři muži jsou těžce zranění. Hlavní...

TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek
TIP: Osvědčené lubrikanty, které vám zpříjemní milostný zážitek

Asi každá z nás někdy zažila pocit svědění a svíravého pocitu v intimních oblastech. O příjemných hrátkách si v takových chvílích můžete nechat jen zdát. Co když se ale tyto problémy dají řešit pomocí lubrikačního gelu?

Najdete na iDNES.cz