Středa 2. prosince 2020, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 2. prosince 2020 Blanka

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

  18:00aktualizováno  19:33
Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v nejexponovanějších rozměrech. Koronavirus narušil logistické řetězce. Někteří výrobci ruší dealerům předobjednávky, aby dokázali uspokojovat akutní poptávku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nokian

„Rozhodně není dobré s nákupem čekat. U nejprodávanějších rozměrů může dojít ke krátkodobému nedostatku. Nemá smysl čekat na posezonní slevy, ty letos kvůli nedostatku gum na trhu vůbec nebudou,“ popisuje pro iDNES.cz situaci na trhu zimních pneumatik Radek Grill, majitel pneumatikářské značky Tomket a provozovatel internetového obchodu nejlevnejsipneu.cz.

„Naše autorizované servisy tento propad zaznamenaly. Případné výpadky některých dodavatelů jsme však stále schopni vykrývat alternativami v různých cenových relacích. Nadále nabízíme kompletní zimní kola i zimní pneumatiky ve všech rozměrech,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí Škoda Auto Česká republika.

Přezouvání na zimu

V období od 1. listopadu do 31. března nařizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích v Česku řidičům použití zimních pneumatik, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se vzhledem k počasí může sníh a led na cestě objevit.

Radek Grill vysvětluje, že továrny po celé Evropě stály na jaře, kdy měla běžet výroba zimních pneumatik na tuto sezonu. „A v omezeném režimu výroby běžela i celé léto. Nikdo navíc nepočítal se současnou druhou vlnou a dalšími omezeními. Pneumatik je proto na trhu nedostatek. V některých rozměrech už docházejí úplně. Konkrétně třeba barumky v nejprodávanějším rozměru 205/55 R16 už v Česku prakticky nejdou objednat měsíc. V některých rozměrech docházejí i drahé prémiové značky včetně Continentalu, kterých byl vždycky dostatek,“ uvádí.

„Nedostatek se týká pouze některých rozměrů, bohužel však těch, které obouvá nejvíce českých řidičů, tedy například 205/55/16 a 195/65/15,“ souhlasí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier. To jsou rozměry pro nejrozšířenější vozy typu Škoda Octavia nebo Ford Focus.

Podle obchodníka s náhradními díly, který nechce být jmenován, zatím ve velkoobchodech zásoby pneumatik těchto rozměrů jsou, je otázkou, jak to bude v následujícím období. „Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami šíře 205 se zatím ve skladových systémech velkoobchodů dá vybírat, pneumatik značek Barum, Fulda nebo Hankook mají zdá se zatím dost. U menšího z rozměrů je situace o něco horší,“ popisuje.

„Nedostatek pneumatik je problém, který ve větší či menší míře ovlivňuje většinu prodejců. Vzhledem k četným omezením, které způsobila pandemie covidu v řadě států, totiž nemohli výrobci pneumatik produkovat zboží v takovém množství jako v předchozích letech,“ vysvětluje Vojtěch Schwangmaier.

Rozhodnou zásoby

„V Otrokovicích určitě výrobu nezastavujeme,“ říká pro iDNES.cz Magdalena Nagy z Barum Continental. Připouští ovšem, že jsou určité provozy, kde může dojít k omezením kvůli výpadku zaměstnanců, kteří mají nařízenou karanténu.

„Máme továrny i jinde po Evropě a může se stát, že u exponovaných rozměrů může nastat krátkodobý nesoulad mezi poptávkou a výrobou. Ovšem závody jsou připraveny reagovat a upravit objem produkce,“ ubezpečuje mluvčí otrokovické fabriky. Magdalena Nagy připomíná, že záleží také na dealerech, jestli se stihli předzásobit. „Pokud máme dané pneumatiky skladem, dodáváme dealerům zboží do 24 hodin,“ dodává.

Podle Vojtěcha Schwangmaiera obchodník, který se dobře „předzásobil“, má skladem dostatek zboží na pokrytí asi 60 % prodejů. Zbylých 40 % v průběhu sezony doplňuje podle potřeby od výrobce. „Ten však pneumatiky nebude mít k dispozici, a pokud ano, tak za vyšší cenu než obvykle,“ dodává.

Motoristé dojížděli přes léto staré zimáky

Komplikovaná situace je podle Grilla i s asijskými značkami, které sice výrobu nepřerušily, ale mají problém pneumatiky do Evropy dostat. „Vázne logistika, chybí personál pro námořní kontejnerové lodě, jsou zpřetrhané návaznosti jednotlivých druhů dopravy.“

Přes léto byl podle Radka Grilla citelný úbytek prodeje letních pneumatik. „V Česku asi o 18 procent. Lidé méně jezdili a nejspíš i dojížděli starší zimní pneumatiky. Teď je o to silnější poptávka po nových. Tento vysoký nárůst na druhé straně kompenzuje zpomalení prodeje nových aut, ve výsledku však počítáme s tím, že prodeje meziročně vzrostou o jednotky procent. Pneumatik je však na trhu reálně méně.“

Výpadky jednotlivých továren v evropských zemí je podle Grilla těžké vykrýt. „Každá má formy na určité rozměry a tyto formy nelze libovolně převážet do jiných továren, jsou homologované na konkrétní výrobní závod.“

Jaro a podzim jsou hlavní sezony pro pneuservisy. Pneumatiky se ovšem vyrábí vždy půl roku dopředu.  Na jaře omezili výrobu kvůli koronavirové uzávěře v Barum Continental od konce března do Velikonoc. Tento výpadek tak podle všeho továrna dohání doteď.

Výroba zimních pneumatik standardně končila k 1. listopadu, kdy nabíhala výroba na léto. Kvůli současnému nedostatku se výroba zimních pneumatik nejspíš prodlouží, to však může způsobit na jaře opět nedostatek u letních gum.

Nedostatek pneumatik podle Vojtěcha Schwangmaiera zapříčiní růst cen. „Jen mezi 41. a 42. týdnem tohoto roku stoupla cena pneumatik v průměru o šest procent. Dalším důvodem zdražení je i oslabení koruny vůči euru. Ještě 5. března 2020 byl kurz 25,3 Kč za euro, dnes je to 27,3 korun za euro a nelze říci, že by to v nejbližších týdnech mělo zlepšit.“

„Už nyní máme zprávy, že řadě pneuservisů i menších e-shopů úplně vypadly některé značky a musí je nahrazovat jinými. Menší hráči budou muset vynaložit větší úsilí pro zajištění si zboží a hledání nových alternativních dodavatelů. V rozjeté sezoně je však velice obtížné najít čas a kapacitu na řešení těchto změn s nejistým výsledkem,“ dodává Schwangmaier.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: Řidiči zmateně blikají. Otestujte se na dalších místech

Nedávno jsme pro vás připravili videokvíz, kde jste si ověřili, zda umíte správně blikat, nebo naopak správně neblikat....

TEST televizorů: Nevyznáte se v široké nabídce? Pomůže vám náš velký přehled

Premium Od 3 190 do 62 990 korun. Všechny zobrazovací technologie, všechny televizní operační systémy a jedenáct vybraných...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Manažer postavil srub uprostřed chráněné oblasti. Tvrdí, že to je posed

Premium Nejprve tvrdil lidem, že je to seník. Když se o jeho stavbu začaly zajímat úřady, prezentoval ji jako posed. Ve...

  • Další z rubriky

Autofotka týdne: Překročte kabel, nabíjím

Elektromobilita začíná, nepřímo ji automobilkám i jejich zákazníkům nařídily předpisy. Jako všechny začátky, je i...

Nejvíc elektromobilů je v Praze. Na severu Moravy vedou auta na plyn

Nejvíc aut jezdících na elektřinu je zaregistrováno v Praze. Auta na plyn zase vítězí v Moravskoslezském kraji. Vyplývá...

Génius z Kopřivnice postavil slavnou tatru i brouka. Odměnou mu bylo vězení

Premium Měl české předky. Sám se považoval za Rakušana a česky mluvit nechtěl. Přesto vytvořil nejikoničtější české auto všech...

Kdo má nejlepší autopilot? Tesla to překvapivě není

Tesla staví svoji popularitu na dvou pilířích – elektromobilitě a schopnostech autonomní či alespoň částečně autonomní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Svůj nový vztah jsem radši šla ohlásit řediteli, říká zamilovaná Witowská

Premium Její život se letos pořádně otočil. Možná ještě víc, než když předloni bravurně zvládla prezidentskou debatu. Aby měla...

Bahamské úřady zveřejnily příčinu smrti Seana Conneryho

Bahamské úřady zveřejnily oficiální pitevní zprávu k úmrtí herce Seana Conneryho. První a nejdéle sloužící James Bond...

Promoření? Odvážný sen, tragické následky. Stádní imunita funguje jinak

Jak se nejlépe zbavit covidu-19? Už od jara mluvili někteří odborníci o kontroverzní strategii známé jako „promořování“...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...

Tři nemoci, které ohrožují mladé lidi s hektickým životem

Začínají často nenápadně, ale jejich následky mohou být fatální. Nemoci, které mladým lidem mohou vzít i život. Prvotní...