Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

  18:00aktualizováno  19:33
Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v nejexponovanějších rozměrech. Koronavirus narušil logistické řetězce. Někteří výrobci ruší dealerům předobjednávky, aby dokázali uspokojovat akutní poptávku.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Nokian

„Rozhodně není dobré s nákupem čekat. U nejprodávanějších rozměrů může dojít ke krátkodobému nedostatku. Nemá smysl čekat na posezonní slevy, ty letos kvůli nedostatku gum na trhu vůbec nebudou,“ popisuje pro iDNES.cz situaci na trhu zimních pneumatik Radek Grill, majitel pneumatikářské značky Tomket a provozovatel internetového obchodu nejlevnejsipneu.cz.

„Naše autorizované servisy tento propad zaznamenaly. Případné výpadky některých dodavatelů jsme však stále schopni vykrývat alternativami v různých cenových relacích. Nadále nabízíme kompletní zimní kola i zimní pneumatiky ve všech rozměrech,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí Škoda Auto Česká republika.

Přezouvání na zimu

V období od 1. listopadu do 31. března nařizuje zákon o provozu na pozemních komunikacích v Česku řidičům použití zimních pneumatik, když je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se vzhledem k počasí může sníh a led na cestě objevit.

Radek Grill vysvětluje, že továrny po celé Evropě stály na jaře, kdy měla běžet výroba zimních pneumatik na tuto sezonu. „A v omezeném režimu výroby běžela i celé léto. Nikdo navíc nepočítal se současnou druhou vlnou a dalšími omezeními. Pneumatik je proto na trhu nedostatek. V některých rozměrech už docházejí úplně. Konkrétně třeba barumky v nejprodávanějším rozměru 205/55 R16 už v Česku prakticky nejdou objednat měsíc. V některých rozměrech docházejí i drahé prémiové značky včetně Continentalu, kterých byl vždycky dostatek,“ uvádí.

„Nedostatek se týká pouze některých rozměrů, bohužel však těch, které obouvá nejvíce českých řidičů, tedy například 205/55/16 a 195/65/15,“ souhlasí ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier. To jsou rozměry pro nejrozšířenější vozy typu Škoda Octavia nebo Ford Focus.

Podle obchodníka s náhradními díly, který nechce být jmenován, zatím ve velkoobchodech zásoby pneumatik těchto rozměrů jsou, je otázkou, jak to bude v následujícím období. „Mezi šestnáctipalcovými pneumatikami šíře 205 se zatím ve skladových systémech velkoobchodů dá vybírat, pneumatik značek Barum, Fulda nebo Hankook mají zdá se zatím dost. U menšího z rozměrů je situace o něco horší,“ popisuje.

„Nedostatek pneumatik je problém, který ve větší či menší míře ovlivňuje většinu prodejců. Vzhledem k četným omezením, které způsobila pandemie covidu v řadě států, totiž nemohli výrobci pneumatik produkovat zboží v takovém množství jako v předchozích letech,“ vysvětluje Vojtěch Schwangmaier.

Rozhodnou zásoby

„V Otrokovicích určitě výrobu nezastavujeme,“ říká pro iDNES.cz Magdalena Nagy z Barum Continental. Připouští ovšem, že jsou určité provozy, kde může dojít k omezením kvůli výpadku zaměstnanců, kteří mají nařízenou karanténu.

„Máme továrny i jinde po Evropě a může se stát, že u exponovaných rozměrů může nastat krátkodobý nesoulad mezi poptávkou a výrobou. Ovšem závody jsou připraveny reagovat a upravit objem produkce,“ ubezpečuje mluvčí otrokovické fabriky. Magdalena Nagy připomíná, že záleží také na dealerech, jestli se stihli předzásobit. „Pokud máme dané pneumatiky skladem, dodáváme dealerům zboží do 24 hodin,“ dodává.

Podle Vojtěcha Schwangmaiera obchodník, který se dobře „předzásobil“, má skladem dostatek zboží na pokrytí asi 60 % prodejů. Zbylých 40 % v průběhu sezony doplňuje podle potřeby od výrobce. „Ten však pneumatiky nebude mít k dispozici, a pokud ano, tak za vyšší cenu než obvykle,“ dodává.

Motoristé dojížděli přes léto staré zimáky

Komplikovaná situace je podle Grilla i s asijskými značkami, které sice výrobu nepřerušily, ale mají problém pneumatiky do Evropy dostat. „Vázne logistika, chybí personál pro námořní kontejnerové lodě, jsou zpřetrhané návaznosti jednotlivých druhů dopravy.“

Přes léto byl podle Radka Grilla citelný úbytek prodeje letních pneumatik. „V Česku asi o 18 procent. Lidé méně jezdili a nejspíš i dojížděli starší zimní pneumatiky. Teď je o to silnější poptávka po nových. Tento vysoký nárůst na druhé straně kompenzuje zpomalení prodeje nových aut, ve výsledku však počítáme s tím, že prodeje meziročně vzrostou o jednotky procent. Pneumatik je však na trhu reálně méně.“

Výpadky jednotlivých továren v evropských zemí je podle Grilla těžké vykrýt. „Každá má formy na určité rozměry a tyto formy nelze libovolně převážet do jiných továren, jsou homologované na konkrétní výrobní závod.“

Jaro a podzim jsou hlavní sezony pro pneuservisy. Pneumatiky se ovšem vyrábí vždy půl roku dopředu.  Na jaře omezili výrobu kvůli koronavirové uzávěře v Barum Continental od konce března do Velikonoc. Tento výpadek tak podle všeho továrna dohání doteď.

Výroba zimních pneumatik standardně končila k 1. listopadu, kdy nabíhala výroba na léto. Kvůli současnému nedostatku se výroba zimních pneumatik nejspíš prodlouží, to však může způsobit na jaře opět nedostatek u letních gum.

Nedostatek pneumatik podle Vojtěcha Schwangmaiera zapříčiní růst cen. „Jen mezi 41. a 42. týdnem tohoto roku stoupla cena pneumatik v průměru o šest procent. Dalším důvodem zdražení je i oslabení koruny vůči euru. Ještě 5. března 2020 byl kurz 25,3 Kč za euro, dnes je to 27,3 korun za euro a nelze říci, že by to v nejbližších týdnech mělo zlepšit.“

„Už nyní máme zprávy, že řadě pneuservisů i menších e-shopů úplně vypadly některé značky a musí je nahrazovat jinými. Menší hráči budou muset vynaložit větší úsilí pro zajištění si zboží a hledání nových alternativních dodavatelů. V rozjeté sezoně je však velice obtížné najít čas a kapacitu na řešení těchto změn s nejistým výsledkem,“ dodává Schwangmaier.

Autoři:

Nejčtenější

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

Čínský elektromobil od Leapmotoru vyrobí Stellantis ve Španělsku

Automobilka Stellantis a její čínský partner Leapmotor si zřejmě pro výrobu elektrického crossoveru B10 určeného pro evropský trh vyberou Španělsko. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na...

24. března 2025

Sedmimístný dongfeng je luxusním autem pro čtyři. Čínské MPV nemá soupeře

V době, kdy se kategorie MPV v podstatě smrskla na osobní verze dodávek, přichází na evropské trhy čínský zástupce, který dělá ve srovnání s dodávkami v podstatě všechno naopak. Má místa pro sedm,...

24. března 2025

Rodinný ideál z Česka. Hyundai i30 berte bez obav s benziňákem

Doba, kdy jsme se korejským autům spíš posmívali, je už dávno pryč. Třetí i30 zabodovala povedeným podvozkem, příjemným interiérem, často atraktivními akčními verzemi za zajímavé ceny, pětiletou...

24. března 2025

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR

D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Pražské nomádské premiéry: Škoda Obytnaq a Unimog se záchodem na naftový pohon

V pátek 21. března startuje na výstavišti v pražských Letňanech veletrh For Caravan. Tradční veletrh kempování a karavaningu má otevřeno až do neděle třiadvacátého. Na která nomádská auta se jít...

21. března 2025,  aktualizováno 

Čínská elektromobilka plánuje třetí továrnu v Evropě. Možná v pomalém Německu

Čínská automobilka BYD hodlá letos rozhodnout o umístění své třetí evropské továrny na výrobu osobních vozů. Vyplývá to z prohlášení zvláštního poradce této ambiciózní elektromobilky pro evropský trh...

21. března 2025

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

21. března 2025

Parkování potěšením. Podívejte se na nejzajímavější garáže pro auta

Parkovací garáže jsou obecně považované za ty nejvšednější ze všech veřejných staveb. Nemusí to ale být vždy jen omšelé nevzhledné budovy. Existuje totiž řada příkladů těch, které se tomuto trendu...

20. března 2025

Šílený Kiwee by mohl proměnit osobní mobilitu ve městech. Pokud dostane šanci

Kiwee je hodně netradiční model, který chytře vyzobává to nejlepší z klasických konceptů elektromobility, sdílení aut a inovativních řešení udržitelného provozu ve městech. Rozhodně tomu nápadu nelze...

20. března 2025

Německé úřady naplňují varování. Zavádějí kamery na mobily v rukou řidičů

Používání mobilních telefonů je problém asi po celém světě. Někde kvůli tomu nasazují vyšší počet policejních hlídek na silnice, jinde rovnou začínají používat speciální kamery, které jsou schopny...

20. března 2025