Poslední VW s motorem vzadu slaví 40. T3 byl prostorovým přeborníkem

aktualizováno 
V květnu 1979 poprvé vyjel hranatý užitkový Volkswagen, který symbolicky uzavřel jednu éru a mnoho nových kapitol naopak otevřel. Přivedl na svět jména Multivan a Caravelle a nabídku poprvé obohatil o pohon 4x4.

Volkswagen T3 | foto: Volkswagen

Sedmdesátá léta byla pro automobilku Volkswagen přelomová. Na trh se postupně dostaly zbrusu nové modely s pohonem předních kol: Passat, Golf a Polo, které tvoří základní kameny nabídky dodnes. V roce 1979 pak dorazil užitkový model, který sledoval stejný designový směr. Navzdory tomu ale zůstal věrný motoru vzadu, výrobce se rozhodl naposledy vsadit na tuto koncepci.

Základní uspořádání pohonu a zpočátku i samotné motory (nově doplněné o bezkontaktní zapalování a hydroštely) jsou ale tím jediným, co nový model převzal od svých předchůdců. Pod oblými tvary modelů T1 a T2, které v roce 1967 nahradil, se totiž ještě skrývala technika odvozená od legendárního Brouka.

Volkswagen T3

Nová karoserie proto ukrývala řadu technických novinek: hřebenové řízení, zavěšení s dvojitými příčnými rameny a vinutými pružinami místo primitivní nápravy z Brouka, která pružila torzními tyčemi. Ale také důkladně přepracovanou architekturu skeletu. Motor se podařilo usadit níže a snížit tím podlahu nákladového prostoru o 200 na výsledných 400 mm nad zemí. Náhradní kolo našlo místo v podlaze v přídi a už nepřekáželo v interiéru.

Rozvor i celá karoserie doznaly prodloužení o 60 mm, mnohem podstatnější ale bylo rozšíření karoserie o 125 mm. Vůbec poprvé tak mohl Volkswagen nabídnout vpředu tři místa k sezení vedle sebe. Zajímavým a nečekaným faktem je, že objem nákladového prostoru 5,7 m³ překonává nejen předchozí generace, ale i následnou T4 s o 15 cm delší karoserií. V tomto ohledu představovala instalace motoru dozadu nedocenitelnou výhodu.

Všechny provedené změny však navýšily hmotnost vozu o 60 kilogramů. Takový rozdíl však byl s výkonově skromnými motory 1,6 l/50 k a 2,0 l/70 k znát – zvlášť když se povedlo auto postavit tak, že v mnoha verzích sneslo zatížení přes 1000 kilogramů. Problém nízkého výkonu musel Volkswagen řešit, v roce 1982 proto představil nový motor.

Volkswagen T3

Takzvaný Wasserboxer, neboli vodou chlazený motor s protiběžnými písty, byl zásadní inovací agregátu, který původně ve třicátých letech zkonstruovala kancelář Ferdinanda Porscheho. Chlazení vodou umožnilo dostat z motoru více, při sjednoceném objemu 1,9 l nabízel zpočátku výkon 60 nebo 78 koní. Auta po této změně se poznají snadno podle druhé mřížky na přídi umístěné nad předním nárazníkem.

Přesto bylo zřejmé, že doba žádá ještě více. Proto se v průběhu času do nabídky přidaly i varianty se vstřikováním paliva, některé s objemem zvětšeným na 2,1 litru. Nejsilnější T3 měla tento motor o výkonu 112 koní. V roce 1981 do nabídky pronikly také diesely, nejprve atmosférický motor 1.6 D s 50 koňmi, v přeplňované formě 1.6 TD pak od roku 1984 se 70 k. Jednalo se o řadové čtyřválce upravené tak, aby fungovaly v poloze naležato. Nakonec si diesely získaly poloviční podíl na prodejích.

Modifikace naležato se pak od roku 1991 dočkaly řadové čtyř a pětiválcové benzinové motory, které Volkswagen vyráběl a nabízel po ukončení evropské produkce v Jižní Africe.

Poprvé s pohonem všech kol

V nabídce se postupně objevily novinky jako posilovač řízení, klimatizace, pětistupňová manuální a třístupňová automatická převodovka, v závěrečných letech za příplatek dokonce i ABS. Nejdůležitější inovací ale bylo nasazení pohonu všech kol. Volkswagen jej vyvíjel už před uvedením model na trh, do sériové výroby se ale dostal až v roce 1984.

Transporter Syncro se nevyráběl v německém Hannoveru jako ostatní varianty, ale u specialisty Steyr Daimler Puch (dnes Magna Steyr) v rakouském Grazu. Rakouský specialista také pomohl s vývojem. Karoserie prošla mnoha úpravami, které umožnily zabudování kardanu a předního diferenciálu.

O rozdělování síly mezi nápravy se postarala viskózní spojka předřazená přednímu diferenciálu. Verze Syncro dále dostaly velkou nádrž na 70 litrů paliva a pětistupňovou převodovku s jedničkou výrazně „do pomala“. Podle konkrétní specifikace tak stoupavost volkswagenu s pohonem všech kol dosahovala až 94 procent. Za příplatek se dodávaly také uzávěrky nápravových diferenciálů.

Volkswagen T3

Vedle základního syncra s čtrnáctipalcovými koly existovala ještě více specializovaná verze na šestnáctipalcových kolech. Větší průměr disků pomohl zvětšení světlé výšky (z 200 na 235 mm), umožnil instalaci větších brzd a k tomu se přidalo také zesílení skeletu samonosné karoserie. Modifikace zvedly hmotnost auta zhruba o 50 kilogramů. Příplatek za tuto úpravu ale navýšil cenu auta o pětinu, proto Transporterů Syncro s tímto paketem vzniklo jen 2138 z celkových 45 478 vyrobených kusů s pohonem všech kol.

Fotogalerie

Nové, luxusnější verze

V roce 1981 nabídku obohatila komfortněji zařízená osobní verze Caravelle. Specializovaný úpravce Westfalia o rok později začal nabízet kempingovou úpravu. Její komerční úspěch vedl Volkswagen k tomu, že ji zařadil do oficiální nabídky – pod názvy Camping, Joker a v nejluxusnějším provedení California.

Od roku 1985 se v nabídce poprvé objevuje provedení Multivan, které se v pozdějších generacích stalo nosnou variantou nabídky osobních verzí transporteru. Pro nejvyšší úrovně vybavení se v posledních letech výroby stalo typické použití čtveřice hranatých světlometů místo dvojice kulatých.

To byl i případ modelu Limited Last Edition, který se společně se čtyřkolkami a výběhovými zadokolkami vyráběl v Grazu až do roku 1992. Výroba v Hannoveru byla mezitím ukončena už v roce 1990, aby T3 uvolnila prostor pro novou generaci s motorem vpředu napříč. Definitivně se kariéra modelu T3 uzavřela v již zmíněné Jižní Africe v roce 2003. Předchozí generace T2 paradoxně „té-trojku“ přežila, v Brazílii se vyráběla ještě o deset let déle.

Volkswagen T3

Celkem bylo v Německu a Rakousku vyrobeno v letech 1979 až 1990 na 1 227 669 kusů. Dalších 61 903 vzniklo v Grazu v letech 1990 až 1992, když v Hannoveru už běžela výroba modelu T4. V Jižní Africe se vyrobilo 265 tisíc kusů, celkový objem produkce tak přesáhl 1,5 milionu kusů.

Šestiválec byl už tehdy v plánu, nakonec na něj nedošlo

  • V osmdesátých letech vznikly dva pokusy vyřešit poměrně chabý výkon i té nejsilnější verze modelu T3. V dílnách Porsche vznikl model opatřený přívlastkem B32 – s upraveným 3,2 litrovým vzduchem chlazeným šestiválcem původem z Porsche 911.
  • Původně byl postaven jako doprovodný vůz pro Rallye Dakar, nakonec vzniklo asi 15 notně upravených Transporterů Syncro, které se dostaly i do soukromých rukou.
  • Cena byla horentních 145 tisíc marek, za to zájemci dostali nejrychlejší dodávku své doby – měla 230 koní a jela přes 200 km/h.
  • Sám Volkswagen zkusil spojit síly s firmou Oettinger, výsledkem byl vodou chlazený motor WBX6 o objem 3,7 litru. Jeho 180 koní a 305 Nm bylo vpravdě působivých, Volkswagen ale nakonec z projektu vycouval.
  • Ve druhé polovině osmdesátých let se už přiblížilo představení VW T4 s pohonem předních kol, který se v roce 1996 dočkal standardně nabízeného motoru 2,8 l VR6.
Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Premium

Manuál pro začínající elektromobilisty. Auto do zásuvky není pro každého

Čistě pragmaticky, doba elektromobilní je tady. Co všechno nám může nabídnout? Sesumírovali jsme všechna pro a proti....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

Premium

Test rezervy ve spreji. Vyzkoušeli jsme její životnost

Stále více nových aut je namísto rezervního kola vybaveno sadou na dočasné utěsnění defektu. Vyzkoušeli jsme, zda...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Velká elektrická škodovka trénuje v přestrojení za SUV Volkswagenu

Automobilový paparazzi Stefan Baldauf nafotil na slavném německém okruhu Nürburgring zajímavý prototyp. Na pohled je to...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Jak skončila Vémolova pohádka o lvech. Végha přitom zatracoval

V rozlehlé O2 areně vypadal tak malý, když se v kleci bezvládně zhroutil k zemi. V tu chvíli se z Karlose Vémoly jindy...

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Končící Octavii už koupíte jen jako kombi. Firma dnes představí novou

Už dnes, 11. listopadu večer, představí domácí automobilka Škoda novou generaci svého bestselleru Octavia. Uvedení nové...

Premium

S traktorem proti Ferrari: za vznikem Lamborghini stál jeden kverulant

Ten příběh je starý jako lidská nespokojenost. Pokud nemůžete najít to, po čem opravdu toužíte, a s ničím, co jste...

S nastartováním elektromobility pomáhá Volkswagenu kancléřka Merkelová

Volkswagen má v německé politice speciální postavení, PR mu dělá sama kancléřka. „Je důležité, aby si mnoho lidí mohlo...

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELECTRICAL DESIGN ENGINEER

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 55 000 - 65 000 Kč

Najdete na iDNES.cz