Vědci umí vyrobit naftu z vody a slunečního záření

aktualizováno 
Biotechnologická firma Joule Unlimited tvrdí, že umí vyrobit naftu nebo etanol z CO2 a vody za přístupu slunečního záření. K tomu všemu jsou potřeba jen firmou patentované geneticky modifikované sinice.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Evropská komise

Geneticky modifikované sinice mají vyrábět palivo podobné naftě nebo lihu v panelech podobných těm solárním. Ve vodě s vysokým obsahem rozpuštěného CO2 tu za přístupu slunečního světla vzniká jako vedlejší produkt fotosyntézy palivo doslova samo od sebe. Sinice jednoduše vylučují uhlovodíky.

Firma Joule Unlimited tvrdí, že její technologie je spolehlivá a otestovaná. A už připravuje první velkoplošnou továrnu, která má vynález ověřit v širší praxi. Komerční výroba nafty pomocí upravených sinic by pak mohla údajně začít do dvou let.

Firma se chlubí tím, že její technologie odstraňuje biomasu jako dosavadního nutného prostředníka pro výrobu biopaliv. Právě biomasa je zdrojem uhlovodíků pro současná biopaliva a výrobu prodražuje.

Biomasu, i tu odpadní, je totiž potřeba transportovat, zpracovávat a nakládat s odpadem. Technologie firmy Joule by naopak mohla přímo zpracovávat třeba odpadní CO2 z elektráren nebo velkých továren, čímž by pomohla snížit jejich dopad na životní prostředí.

Přímá výroba paliva pomocí sinic má být velmi efektivní, z jednoho hektaru lze ročně získat asi 170 000 litrů nafty. To je čtyřikrát větší výnos než při výrobě biopaliva z biomasy za použití mořských řas. Firma dokonce tvrdí, že její technologie je velmi levná a že je schopna vyrábět jeden barel nafty za zhruba třicet dolarů. V současnosti přitom ropa, ze které je teprve nutné naftu vyrobit, stojí přes sto dolarů za barel.

Odborníci ale zůstávají skepticky opatrní. Tvrdí, že při přechodu na masovou produkci se může objevit řada problémů.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

VIDEO: Škoda učí jezdit novou Octavii na nejslavnějším okruhu světa

Nová Škoda Octavia na Nürburgringu

Vývoj Octavie čtvrté generace jde do finiše. Škoda novou generaci svého stěžejního modelu představí koncem letoška, v...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Futuristická dodávka bez řidiče rozveze balíky po městě

Samořídící dodávka by mohla nahradit kurýry

Říká se tomu doprava poslední míle a s rozmachem online shopů a rozvážkových služeb je velkým tématem dneška. Pro dovoz...

Najdete na iDNES.cz