V Černošicích mají unikátní silnici z pneumatik

  12:09aktualizováno  12:09
Na první pohled vypadá včera otevřená silnice třetí třídy mezi Černošicemi a Solopysky v okrese Praha-západ zcela normálně. Nikdo by nehádal, že zde vědci zkoušejí unikátní technologii, při které jsou do asfaltu přidávány rozdrcené pneumatiky.
Česká silncie - ilustační foto

Česká silncie - ilustační foto | foto: Čtenář iDNES.cz

Použití takové technologie by mělo zvýšit životnost silnice, výrazně snížit její hlučnost a zkrátit brzdnou dráhu aut.

Rubtop, jak se technologie nazývá, byla poprvé vyzkoušena v americkém státě Kalifornie. Prvním, kdo s výzkumem v Čechách začal, je Jan Kudrna, vedoucí Ústavu pozemních komunikací na Fakultě stavební v Brně.

"Začali jsme před dvěma roky, kdy jsme rozdrcené pneumatiky sypali přímo do míchačky na asfalt. Směs však neměla dobré vlastnosti. Bylo totiž potřeba ji zahřát a vystavit tlaku,“ řekl Kudrna.

Při stavbě černošické silnice již však bylo k dispozici speciální zařízení. To vytvoří horkou směs pneumatik s asfaltem, která se poté zhruba po hodině smíchá s drobnými kameny.

Tato technologie se podle mluvčího Středočeského kraje Martina Kupky zatím i v západní Evropě používá minimálně. V Česku jde vůbec o první silnici, která tak byla upravena.

Přísada podobná gumě z pneumatik se do silničního povrchu pro větší kvalitu již přidává. Výsledný gumoasfalt je však drahý a jeho výroba neekologická, což o starých pneumatikách rozhodně neplatí.

Vlastnosti nové silnice jsou podle Kudrny skoro zázračné: "Hlučnost vozovky se sníží, jako kdybyste stáli za betonovou zdí. Povrch má také mnohem větší přilnavost a nová vozovka není jako u běžného asfaltu po dokončení kluzká." Údržba takových povrchů je také mnohem levnější.

Na běžných komunikacích se povrch vytváří ze směsi prachu s asfaltem. Na takovém povrchu se po čase objevují vyjeté koleje. Prach s asfaltem také nemá takovou soudržnost a silnice jsou poté plné děr.

Povrch s příměsí z pneumatik je však pružný, nemačká se ani netrhá a nemusí se ho nanášet tak silná vrstva.

Podle Kudrny bude ovšem trvat nejméně dva roky, než bude nová technologie více využívána.

"Nikdo nás na dálnice hned nepustí. Jde také o vývoj a zatím neumíme systém Rubtop úplně používat," poznamenal Kudrna.

Budování silnic s příměsí z pneumatik s sebou totiž nese větší nároky na pečlivost práce. Největší využití tohoto povrchu však Kudrna do budoucna vidí právě při výstavbě dálnic.

Autoři:

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Další z rubriky

Zvýšil bych maximální rychlost na nových dálnicích, říká český mistr rallye

Automobilový závodník Jan Kopecký v diskusním pořadu Rozstřel.

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je jedním z nejlepších českých automobilových závodníků současnosti. „Čeští...

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení...

Bugatti nechce pokořit 500 km/h. Svůj (ne)rekord zajelo v hustším vzduchu

Rychlostní rekord Bugatti Chiron

Světem supersportovních automobilů hýbe nový rychlostní rekord Bugatti. Slavná značka se pochlubila, že s modelem...

S ročním leasingem je konec, místo toho se auta půjčují za dvojnásobek

Ilustrační snímek

Loni touto dobou byly pro mnoho leasingových společností noční můrou krátkodobé smlouvy na jeden až dva roky. Odstavná...

Najdete na iDNES.cz