V českých tunelech se má konečně začít jezdit stovkou. Valíkem už letos

  8:35aktualizováno  8:46
Ředitelství silnic a dálnic by chtělo ve všech dálničních tunelech zvýšit povolenou rychlost na 100 kilometrů v hodině, zjistil Radiožurnál. Zatím se v tunelech jezdí osmdesátkou.

Obchvat Plzně se otevíral 6. října 2006, ve stejný den projeli první motoristé i tunelem Valík. (6. října 2006) | foto: archiv MF DNES

Například tunelem Valík na dálnici D5 u Plzně by mohli řidiči projet stovkou už od letošního listopadu. Zvýšení rychlosti v prvním českém dálničním tunelu slibovalo Ředitelství silnic a dálnic už při otevření Valíku na podzim roku 2006. Mluvčí ŘSD Jan Rýdl Radiožurnálu potvrdil, že po rekonstrukci tunelu chtějí silničáři zvýšit rychlost na stovku.

Podle Rýdla je třeba změnit vnitřní provozní předpisy a provést rekonstrukci systému dopravního značení a osvětlení na vyšší rychlost. Úpravy tunelu mají stát asi 150 milionů korun.

Když se v roce 2011 rozhodlo, že v tunelu Valík na dálnici D5 bude z původního provizorního snížení rychlosti na osmdesátku trvalé, argumentovalo Ředitelství silnic a dálnic úsporami. Při zvýšení rychlosti by bylo třeba v tunelu intenzivněji svítit. „V tunelech ŘSD v České republice by znamenalo zvýšení maximální rychlosti na 100 kilometrů v hodině okamžitou investici až 120 milionů korun a provozní náklady by ročně vzrostly až o 15 procent,“ uvádělo tehdy Ředitelství silnic a dálnic.

Nyní bývá rychlost v tunelech obvykle snížena na 80 kilometrů v hodině. V tunelu Blanka, který vede pod Prahou, je limit 70 km/h.

Stovkou by časem řidiči mohli projet také tunelem Panenská na D8 nebo  Lochkovským a Komořanským tunelem na Pražském okruhu.

Také v sousedním Rakousku a Německu jezdí řidiči v dálničních tunelech až stokilometrovou rychlostí. Silničáři by takovou rychlost chtěli postupně zavést i u všech českých dálničních tunelů.

Dopravní policisté se však obávají, že stovka v tunelech zvýší riziko vážných nehod (více čtěte zde). Konečné slovo tak bude mít ministerstvo dopravy.

„Zatím jde pouze o projekt ŘSD. Určitě budeme řešit, jestli to je bezpečné a jestli je k takovému opatření důvod,“ okomentoval pro Radiožurnál Tomáš Neřold, pověřený řízením Besipu na ministerstvu dopravy.

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

První jízda novou elektrokiou: nelže o dojezdu a je příjemně normální

Kia e-Niro

Dojezd je asi jednou z nejvíce diskutovaných nevýhod elektromobilů. Situace se ale lepší a důkazem toho je i nová Kia...

Další z rubriky

Ford se kvůli brexitu připravuje na odchod z Británie

Ford Focus

Americká automobilka Ford Motor sdělila britské premiérce Therese Mayové, že zintenzivnila své přípravy na přesun...

GM bude neziskovka na elektrovozy, vydělává však na plnotučných Amerikách

Chevrolet Silverado

Aktuálně si musí šéfové automobilek často připadat jak blázni. Nabízejí auta, která jsou žádaná, dosahují rekordních...

Ferrari představilo novou formuli pro Vettela

Monopost Formule 1 stáje Scuderia Ferrari pro sezonu 2019

Nejslavnější stáj Formule 1 představila svůj nový monopost pro nadcházející sezonu. Premiéra nového ferrari pro...

Najdete na iDNES.cz