Znečištění ovzduší v tunelech Prahy výrazně překračuje limity

  12:17aktualizováno  12:17
Znečištění vzduchu v tunelech městského silničního okruhu v Praze přesahuje povolené limity. Krátkodobá koncentrace polétavého prachu místy dosahuje až patnáctinásobku hygienických norem. Nejhorší je situace ve Strahovském tunelu. Analýzu ovzduší pro místostarostu zpracoval Ústřední automotoklub (ÚAMK).

Nejhorší situace byla naměřena v odpoledních hodinách při průjezdu Strahovským tunelem. Hodnoty prachových částic tam dosahovaly až 784 tisíc jednotek polétavého prachu na centimetr krychlový (pt/ccm). Denní imisní limity přitom jsou 50 tisíc pt/ccm a zdraví nebezpečná je koncentrace už od 30 tisíc.

V tunelovém komplexu Blanka pak odborníci naměřili při dopravní špičce 412 tisíc pt/ccm. „Blanka musí řidičům pomáhat, a ne je dusit. Praha musí tento stav neprodleně řešit. Výrazné zlepšení může přinést častější čištění tunelů. Obratem požádám magistrát a Technickou správu komunikací o zvýšení četnosti úklidů v tunelech,“ sdělil pražský zastupitel a místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení).

Odborníci zkoumali také ovzduší v podzemních garážích pražských nákupních center. Hladinu 100 tisíc pt/ccm překročilo jen parkoviště obchodního centra Nový Smíchov. Kromě motorů znečišťují ovzduší také oděrky brzdových destiček nebo tření pneumatik o asfalt.

VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna

Podobné měření provedl letos v březnu ÚAMK také pro magistrátní odbor životního prostředí. Tehdy limity rovněž překročily normy. Například v Blance to bylo zhruba trojnásobně. Špatná byla situace i na povrchu, například na křižovatce Evropské a Horoměřické ulice nebo ve Svatovítské ulici v Praze 6.

Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10. Magistrát proto chystá návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.

Autoři: ,

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Velké ambice, žádné zkušenosti. Nové automobilky chtějí porazit Teslu

Rimac Concept One

Jsou početné, ambiciózní, průbojné, štědře podporované a většinou čínské. Mluvíme o start-upových automobilkách...

Další z rubriky

Základní tesla může na evropský trh, startovací cena je 1,5 milionu

Tesla 3

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej elektromobilu Model 3 v Evropě. Povolení jí vydal nizozemský úřad pro...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Najdete na iDNES.cz