Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Dámská jízda se Zlatonkou. Suzuki vychovává superřidičky na polygonu

Den, který člověku dá víc než roky praxe za volantem. Ne každý řidič – a řidička obzvlášť – ale na testovací polygon zamíří. V Česku se to rozhodlo změnit zastoupení Suzuki. Denní výcvik na polygonu na Masarykově okruhu v Brně, který stojí běžně téměř pět tisíc, řidičkám za volantem suzuki nabízí za symbolických 1234 korun.
Akce Superřidička na brněnském polygonu pro řidičky vozů značky Suzuki

Akce Superřidička na brněnském polygonu pro řidičky vozů značky Suzuki | foto: Suzuki

Jednou z těch, které na letošní termín do Brna vyrazily, byla i spolupracovnice Auto.iDNES.cz v úplně novém Suzuki Vitara.

„Zlatonka může vyrazit!“ ozve se z vysílačky, kterou mám hozenou na sedadle spolujezdce. Hned na začátek se rozesměju, zářivá žluto-zlatá metalíza mojí Vitary na instruktora Norberta Mikulce očividně zapůsobila a prozradila, že je milovníkem Harryho Pottera.

Za sebou v tu chvíli s ostatními účastnicemi akce Superřidička máme teoretickou průpravu a teď se de jezdit. Tedy – pro začátek couvat. Přiznám se, že je to trochu zklamání, čekala jsem nácvik extrémních manévrů a teď se mám pozpátku trefit „esúvéčkem“ do chlívku z kuželů. Trochu jako v autoškole. Brzy ale pochopím, že to bylo něco jako rozcvička. Zkrátka zbystřit smysly.

S vypůjčenou Vitarou to jde skvěle. Má couvací kameru, velmi příjemnou spojku i tak akorát fungující posilovač. To se nedá netrefit.

Je nás tu téměř čtyřicet, ve věkovém rozpětí, které stojí za zmínku. Vlastně to platí pro auta i účastnice. České zastoupení totiž mezi účastnicemi nedělá rozdíl, takže přihlásit se může kdokoliv i se starším vozem a zároveň jakéhokoliv věku. Nestorem vozového parku je tedy v našem případě téměř dvacet let starý crossover SX4. A mezi účastnicemi vyčnívá paní Jarmila. Je jí dvaasedmdesát.

Co ji na kurz dostalo? Příběh, který vypráví, budí obdiv. „Nikdy jsem řidičák neměla, vždycky řídil manžel. Jenže když zemřel, nikam bych se nedostala. Tak jsem si jej před třemi roky udělala a koupila si Swift,“ krčí rameny s úsměvem sympatická sedmdesátnice, která žije na Vysočině. Prý nyní pokukuje po větší Vitaře, protože občas musí i na dálnici a něco robustnějšího přece jenom nabídne trochu víc jistoty.

Sympatická paní Jarmila, nejstarší účastnice kurzů Superřidička

V mrštném Swiftu ale na brněnském polygonu zdatně sekunduje o dvě generace mladším osmnáctiletým řidičkám, které mají vlastně podobně zkušeností. I ony mají motivaci – jedna z nich třeba jezdí na chatu, kde musí část cesty po lesní cestě. Nejvíc se tedy těší na terénní polygon.

Podobné rozpětí má i vzdálenost, ze které účastnice na kurz dorazily. Já to mám přes kopec tři kilometry, nejvzdálenější účastnice ujela stokrát víc – dorazila z Karlových Varů.

Je čas na druhý úkol. Zlatonka se tedy řítí z kopce po mokré vozovce na překážku, které se máme vyhnout. Poprvé jedeme dvacítkou, postupně zrychlíme až na pětačtyřicet. Všechny úkoly mají společné jedno – napoprvé má člověk pocit, že jede na hraně. A pak jen kouká, jak rychle se do extrémních manévrů dostane a v jak vysoké rychlosti je zvládne. Bez ohledu na auto, Vitara, která je mezi řidičkami na kurzu zastoupena možná nejčastěji, je suverénní.

Po překážce přichází nejobávanější – a brzy se ukáže že i nejzábavnější – část kurzu. Trhací deska. Instruktoři jsou ze začátku milostiví a prozradí vám, kterým směrem deska zadní nápravu vašeho auta „hodí“. Pak už je to o náhodě. Jestli jsem si doteď libovala, že pár posledních let strávených s automatem na mých schopnostech pracovat se spojkou nic nezměnilo, tady jde trochu do tuhého. Instruktor Norbert ale přes vysílačku trpělivě vysvětluje. Stát na spojce, brzdit, jak reagovat volantem. Poprvé to čistý průjezd nebyl (ale ani žádné hodiny!), další pokusy už vycházejí skvěle. Tady se ukazuje, jak důležitý nácvik je. „Důležité je osvojit si ty správné návyky, nejprve vědomě, s přípravou. Tak abyste je v reálné situaci zvládali intuitivně,“ vysvětlují instruktoři.

A vzápětí nás posílají „závodit“. Poslední úkol na asfaltu nás má naučit zvládnout nedotáčivý smyk. Nejprve krouží každá účastnice sama za sebe, pak ale instruktoři zavelí ke stíhacímu závodu. Vypadá to podobně jako na cyklistickém oválu. Zkrátka dvě suzuki vyjedou z protilehlých stran a snaží se během tří kol zkrátit vzdálenost na soupeřku. S Vitarou se trochu peru, tedy hlavně s jejím stabilizačním systémem, který mi moc nedovolí. Zpětně si říkám, že možná mělo smysl vyzkoušet pohrát si s voličem jízdních režimů, ve sportovním módu by se možná autu v takovém extrému líbilo víc.

Pokud byste si zaplatili standardní kurz za 4 490 korun, tak tady by váš výcvik skončil. Jenže Suzuki tu má ještě dva bonusy. První je ovšem jen pro majitele čtyřkolek. Na Masarykově okruhu mají kromě moderního silničního polygonu i jeden terénní. Běžně se na něm prohánějí účastníci enduro motoškol, teď ovšem patří nám.

„Zlatonka“ má na sobě nápis All Grip, to mě posílá mezi vyvolené. Situace je vlastně podobná jako na hladkém asfaltu. Při prvních průjezdech stoupání, klesání nebo při podélném náklonu má člověk pocit, že skončí s autem v kotrmelcích. Ale Vitara s přehledem ukazuje, že její možnosti jsou daleko za hranou mého pudu sebezáchovy a toho, co se dá na umělých překážkách dělat.

Tentokrát už se bez práce s voličem jízdních režimů neobejdu. Systém All Grip sice má při prokluzu předních kol připojovat ta zadní, ve standardním režimu ale na nezpevněném terénu Vitara hrabe. Nakonec to vyřeší režim „snow“. Pak už se zlaté Suzuki s přehledem hrabe z terénu ven.

A druhý bonus? Na „velký“ Masarykův okruh se hned tak někdo nedostane, jedinou šancí pro veřejnost jsou placené jízdy. Pro nás si ale v Suzuki vydupali dobrých pět kol za instruktory. Stejně tady trénují motorkáři, v čele jede instruktor a účastníci kurzu za ním se snaží držet stejnou stopu. Vypadá to jako atrakce, ale možnost vyzkoušet si projet s SUV zatáčku opravu na hraně, bez rizika, že vám vyjede něco v protisměru, je překvapivě skvělý zážitek.

Shrnuto, podtrženo. Jednou za čas by na podobný kurz na polygonu měl jet každý řidič snad povinně. Mnohé z nich odradí vysoká cena, za den na dráze tu běžně zaplatíte necelých pět tisíc, což je sice adekvátní cena za péči instruktorů a získané návyky, každý ji ale nebude ochotný zaplatit. To ostatně narovinu přiznává i řada účastnic – právě cena je přesvědčila, aby do Brna vyrazily. Víc než další doprovodný program a tričko, které každá z nás dostala. Od Suzuki je to zkrátka skvělý nápad.

Jednu nevýhodu to přece jen má – tuto akci si můžete užít jen jednou v roce. Zatím má za sebou dva ročníky, a pokud se příští rok bude konat třetí, bude na českých silnicích jezdit už víc jak sto řidiček, které jsou v dobrém smyslu slova sebevědomější a mnohem lépe znají svoje auto.

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?
Jak vyzrát na citlivou pokožku miminek?

40 testerek vyzkoušelo intenzivní zklidňující balzám pro velmi suchou, citlivou i atopickou pokožku Atoderm Intensive baume od Biodermy. Jak balzám...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....