Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi levná auta nekupují, jsou ochotni připlácet, říká šéf Škody v ČR

  10:00aktualizováno  10:25
Škoda představila inovovanou verzi svého SUV Kodiaq a chystá start prodeje elektrického modelu Enyaq iV. Jiří Maláček, šéf českého zastoupení značky v diskuzním pořadu Rozstřel; který jsme po dlouhých měsících online rozhovorů z homeoffice natočili v televizním studiu iDNES.cz, odhalil, co od přelomové novinky čeká a jak koronavirová uzávěra změnila automobilový trh.

Jiří Maláček převzal vedení českého zastoupení Škody loni v září (čtěte zde). Aktuálně se zabývá spíše krizovým řízením v době koronavirové uzávěry. 

Prodejny s automobily jsou už dlouhé měsíce zavřené. Zkušený manažer s více než patnáctiletou kariérou u Toyoty působí ve Škodě Auto od ledna loňského roku, na tuzemském trhu vede více než stočlenný tým, aktuálně jezdí superbem s turbodieselem, do kterého přesedl z plug-in hybridního provedení, vyzkoušel i elekromobil.

Při Rozstřelu ve studiu iDNES.cz Jiří Maláček také převzal cenu Jarní autonovinka roku, kterou v hlasování zvolili čtenáři iDNES.cz elektrickou Škodu Enyaq iV. Anketa byla vyvrcholením prvního ročníku virtuálního Autosalonu iDNES.cz (více čtěte zde). 

„V online prostředí představujeme stejně jako na autosalonu nové modely a koncepty aut budoucnosti. Velmi nás těší zájem čtenářů a rádi si podobný projekt zopakujeme,“ hodnotí jarní akci šéfredaktorka iDNES.cz Naděžda Petrová.

Autosalon

„Škoda Enyaq iV vstoupí 13. května naplno do prodeje. Výsledky čtenářské ankety iDNES.cz jsou pro nás potvrzením, že první výhradně bateriový model značky přijíždí v pravou chvíli a je o něj zájem. Předpokládáme, že v letošním roce na českém trhu prodáme jeden až dva tisíce těchto elektromobilů vyráběných v Mladé Boleslavi,“ uvedl k výsledkům ankety Jiří Maláček.

Škodovka nové éry

První svezení Škodou Enyaq

Enyaq je na silnicích. S první škodovkou nové doby jsme najeli první stovky kilometrů. Ta doba je elektrická. Namísto nádrže má auto baterky a na elektrony z nich vystřelí jako čert. Čtěte dále.

Škoda Enyaq iV

Změna vnímání elektroaut

„Od Enyaqa očekáváme, že se nám podaří změnit vnímání elektromobilů v České republice,“ říká Maláček na adresu nového modelu. Podle zástupce automobilky má nový bateriový vůz potenciál přitáhnout v letošním roce více než tisíc zákazníků. Maláček v Rozstřelu uvedl, že by na sebe značka měla převzít roli propagátora elektromobility v České republice: „Chápeme naši roli. Musíme být ti, kdo vybudují povědomí a vnímání elektrovozů.“

Dodal ovšem, že je třeba také dlouhodobá, cílená podpora státu a dalších institucí. „Vlak je rozjetý,“ komentuje Maláček a popisuje, že do přechodu na elektrickou trakci bylo v autoprůmyslu mohutně investováno, takže velký přechod na nový druh pohonu je jistý. Maláček navíc poukazuje na to, že příchod elektromobilů nabídku na trhu rozšiřuje, i nadále v ní jsou benzinové a naftové modely a také vozy na plyn. Před nedávnem přibyly hybridy a plug-in hybridy. „Nechystá se tlustá čára, za kterou budou už pouze elektromobily,“ ubezpečuje.

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Potenciální zákazníky enyaqa vidí Maláček ve firmách, které je zařadí do svých flotil. Přechod k elektromobilům jezdícím bez lokální produkce emisí bude podle šéfa české Škody přirozený, přirovnává jej k tomu, jak si lidé zvykli třídit odpad.

Lidé stále nakupují

Jiří Maláček věří, že se trh s auty vrátí po útlumu zapřičiněném koronauzávěrou k růstu už v letošním roce; tendenci naznačil uplynulý březen. V meziročním srovnání očekává za celý letošek osmiprocentní nárůst. Stejně jako za normálního stavu táhnou prodeje Škody dodávky do firemních flotil a je to tak i nyní. Maláček ovšem vnímá také to, že pro zákazníky se dnes stalo auto bezpečným způsobem dopravy bez rizika nákazy koronavirem. „Nejčernější scénáře byly před rokem vykresleny mnohem hůře, než jaká je dnešní realita. Lidé stále mají kupní sílu pořizovat nové případně ojeté vozy,“ dodává.

„Cena mobility je v Česku extrémně dostupná,“ myslí si Maláček i přesto, že auta v posledních měsících a letech zdražila. Poukazuje na to, že na rozdíl od dalších zemí nejsou u nás automobily zatíženy dalšími daněmi a dodatečnými poplatky. Auta jsou podle Maláčka na úplně jiné úrovni než v minulosti, jak z pohledu výkonů, tak výbavy. „Dostupnost aut z hlediska kupní síly obyvatel je stále velmi vysoká,“ shrnul. Maláček připouští, že zdražování aut bude pokračovat. „Určitě minimálně o inflaci,“ dodává.

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Jednoznačně nejdůležitějším hlediskem při nákupech aut firemními zákazníky jsou celkové náklady na provoz (TCO). Ovšem stále více na ně hledí také privátní klientela. Maláček zdůrazňuje, že na českém trhu zákazníci kupují bohatě vybavená auta. Lidé jsou ochotni si připlácet za výbavu, kupují silnější motory. Není tedy jisté, že by po levnějších, méně vybavených provedeních škodovek byla vůbec poptávka. Šéf Škody v Česku si všímá, že také na domácím trhu je velká poptávka po vozech typu SUV, ovšem připomíná fabii, která zanedlouho dorazí v nové generaci, a octavii, které jsou stěžejními modely značky v tuzemsku.

Zaměření na ojetiny

Koronavirová uzávěra urychlila rozvoj online nabízení a prodeje, týká se to i aut. „Většina, až 97 procent, předvýběru nového vozu dnes probíhá na internetu,“ uvádí Maláček a ilustruje to na firemních prodejích: „Firmy do showroomu nechodí, objednávají mailem, mají dlouhodobé kontrakty. Osmdesát možná devadesát obchodů a administrativy se odehrává online už dnes.“

Upozorňuje ovšem, že doba čistě online prodeje je zvláště u ojetých aut ještě hodně daleko. A právě obchod s použitými vozy je velkým tématem českého trhu. Auta z druhé ruky objemově trh s novými vozy násobně překonávají. 

Podle Maláčka se trh s ojetinami posunul a kultivoval a myslí si, že to tak vnímají i zákazníci. Centralizovaný program ojetých vozů v rámci českého zastoupení Škody je podle Maláčka ceněný také mezi dealery. Loňské pokles růstu prodejů ojetin v rámci sítě Škody zbrzdila nejen koronauzávěra, ale také nedostatek použitých vozů, po kterých je poptávka. Škoda má na českém trhu ambici prodávat až sto tisíc ojetých aut ročně, čímž by vyrovnala své prodeje nových vozů.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Jarní smršť SUV z Asie: na výběr jsou drsňáci i teréňáky do města

Nissan Qashqai

VIDEO Kdyby byl svět jako před dvěma lety, touto dobou by právě probíhal ženevský autosalon a na konec...

Škoda Octavia Pro nabízí Číňanům víc místa pro nohy

Škoda Octavia Pro

Proč se nová varianta nejdůležitější škodovky jmenuje Octavia Pro, automobilka nevysvětlila, můžeme...

  • Nejčtenější

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Tmářství, nebo zdravý rozum? ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut

29. května 2024

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii....

Opel vrací do nabídky Combo se spalovákem. Jde na dračku

29. května 2024

Opel uvedl na trh vylepšenou verzi své malé dodávky Combo, která patří k nejprodávanějším modelům...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...