Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Češi levná auta nekupují, jsou ochotni připlácet, říká šéf Škody v ČR

  10:00aktualizováno  10:25
Škoda představila inovovanou verzi svého SUV Kodiaq a chystá start prodeje elektrického modelu Enyaq iV. Jiří Maláček, šéf českého zastoupení značky v diskuzním pořadu Rozstřel; který jsme po dlouhých měsících online rozhovorů z homeoffice natočili v televizním studiu iDNES.cz, odhalil, co od přelomové novinky čeká a jak koronavirová uzávěra změnila automobilový trh.

Jiří Maláček převzal vedení českého zastoupení Škody loni v září (čtěte zde). Aktuálně se zabývá spíše krizovým řízením v době koronavirové uzávěry. 

Prodejny s automobily jsou už dlouhé měsíce zavřené. Zkušený manažer s více než patnáctiletou kariérou u Toyoty působí ve Škodě Auto od ledna loňského roku, na tuzemském trhu vede více než stočlenný tým, aktuálně jezdí superbem s turbodieselem, do kterého přesedl z plug-in hybridního provedení, vyzkoušel i elekromobil.

Při Rozstřelu ve studiu iDNES.cz Jiří Maláček také převzal cenu Jarní autonovinka roku, kterou v hlasování zvolili čtenáři iDNES.cz elektrickou Škodu Enyaq iV. Anketa byla vyvrcholením prvního ročníku virtuálního Autosalonu iDNES.cz (více čtěte zde). 

„V online prostředí představujeme stejně jako na autosalonu nové modely a koncepty aut budoucnosti. Velmi nás těší zájem čtenářů a rádi si podobný projekt zopakujeme,“ hodnotí jarní akci šéfredaktorka iDNES.cz Naděžda Petrová.

Autosalon

„Škoda Enyaq iV vstoupí 13. května naplno do prodeje. Výsledky čtenářské ankety iDNES.cz jsou pro nás potvrzením, že první výhradně bateriový model značky přijíždí v pravou chvíli a je o něj zájem. Předpokládáme, že v letošním roce na českém trhu prodáme jeden až dva tisíce těchto elektromobilů vyráběných v Mladé Boleslavi,“ uvedl k výsledkům ankety Jiří Maláček.

Škodovka nové éry

První svezení Škodou Enyaq

Enyaq je na silnicích. S první škodovkou nové doby jsme najeli první stovky kilometrů. Ta doba je elektrická. Namísto nádrže má auto baterky a na elektrony z nich vystřelí jako čert. Čtěte dále.

Škoda Enyaq iV

Změna vnímání elektroaut

„Od Enyaqa očekáváme, že se nám podaří změnit vnímání elektromobilů v České republice,“ říká Maláček na adresu nového modelu. Podle zástupce automobilky má nový bateriový vůz potenciál přitáhnout v letošním roce více než tisíc zákazníků. Maláček v Rozstřelu uvedl, že by na sebe značka měla převzít roli propagátora elektromobility v České republice: „Chápeme naši roli. Musíme být ti, kdo vybudují povědomí a vnímání elektrovozů.“

Dodal ovšem, že je třeba také dlouhodobá, cílená podpora státu a dalších institucí. „Vlak je rozjetý,“ komentuje Maláček a popisuje, že do přechodu na elektrickou trakci bylo v autoprůmyslu mohutně investováno, takže velký přechod na nový druh pohonu je jistý. Maláček navíc poukazuje na to, že příchod elektromobilů nabídku na trhu rozšiřuje, i nadále v ní jsou benzinové a naftové modely a také vozy na plyn. Před nedávnem přibyly hybridy a plug-in hybridy. „Nechystá se tlustá čára, za kterou budou už pouze elektromobily,“ ubezpečuje.

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Potenciální zákazníky enyaqa vidí Maláček ve firmách, které je zařadí do svých flotil. Přechod k elektromobilům jezdícím bez lokální produkce emisí bude podle šéfa české Škody přirozený, přirovnává jej k tomu, jak si lidé zvykli třídit odpad.

Lidé stále nakupují

Jiří Maláček věří, že se trh s auty vrátí po útlumu zapřičiněném koronauzávěrou k růstu už v letošním roce; tendenci naznačil uplynulý březen. V meziročním srovnání očekává za celý letošek osmiprocentní nárůst. Stejně jako za normálního stavu táhnou prodeje Škody dodávky do firemních flotil a je to tak i nyní. Maláček ovšem vnímá také to, že pro zákazníky se dnes stalo auto bezpečným způsobem dopravy bez rizika nákazy koronavirem. „Nejčernější scénáře byly před rokem vykresleny mnohem hůře, než jaká je dnešní realita. Lidé stále mají kupní sílu pořizovat nové případně ojeté vozy,“ dodává.

„Cena mobility je v Česku extrémně dostupná,“ myslí si Maláček i přesto, že auta v posledních měsících a letech zdražila. Poukazuje na to, že na rozdíl od dalších zemí nejsou u nás automobily zatíženy dalšími daněmi a dodatečnými poplatky. Auta jsou podle Maláčka na úplně jiné úrovni než v minulosti, jak z pohledu výkonů, tak výbavy. „Dostupnost aut z hlediska kupní síly obyvatel je stále velmi vysoká,“ shrnul. Maláček připouští, že zdražování aut bude pokračovat. „Určitě minimálně o inflaci,“ dodává.

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu Rozstřel na iDNES.cz

Jednoznačně nejdůležitějším hlediskem při nákupech aut firemními zákazníky jsou celkové náklady na provoz (TCO). Ovšem stále více na ně hledí také privátní klientela. Maláček zdůrazňuje, že na českém trhu zákazníci kupují bohatě vybavená auta. Lidé jsou ochotni si připlácet za výbavu, kupují silnější motory. Není tedy jisté, že by po levnějších, méně vybavených provedeních škodovek byla vůbec poptávka. Šéf Škody v Česku si všímá, že také na domácím trhu je velká poptávka po vozech typu SUV, ovšem připomíná fabii, která zanedlouho dorazí v nové generaci, a octavii, které jsou stěžejními modely značky v tuzemsku.

Zaměření na ojetiny

Koronavirová uzávěra urychlila rozvoj online nabízení a prodeje, týká se to i aut. „Většina, až 97 procent, předvýběru nového vozu dnes probíhá na internetu,“ uvádí Maláček a ilustruje to na firemních prodejích: „Firmy do showroomu nechodí, objednávají mailem, mají dlouhodobé kontrakty. Osmdesát možná devadesát obchodů a administrativy se odehrává online už dnes.“

Upozorňuje ovšem, že doba čistě online prodeje je zvláště u ojetých aut ještě hodně daleko. A právě obchod s použitými vozy je velkým tématem českého trhu. Auta z druhé ruky objemově trh s novými vozy násobně překonávají. 

Podle Maláčka se trh s ojetinami posunul a kultivoval a myslí si, že to tak vnímají i zákazníci. Centralizovaný program ojetých vozů v rámci českého zastoupení Škody je podle Maláčka ceněný také mezi dealery. Loňské pokles růstu prodejů ojetin v rámci sítě Škody zbrzdila nejen koronauzávěra, ale také nedostatek použitých vozů, po kterých je poptávka. Škoda má na českém trhu ambici prodávat až sto tisíc ojetých aut ročně, čímž by vyrovnala své prodeje nových vozů.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Hlasujte pro autonovinku jara. Ve hře jsou pneumatiky a spousta aut

Autosalon iDNES.cz / Autonovinka JARO 2021

Dejte hlas autonovince letošního jara, která vás nejvíce zaujala, a vyhrajte jednu ze třiadvaceti...

Jarní autonovinkou je elektrická Škoda Enyaq, ocenění jsou i čtenáři

Virtuální autosalon 2021 / Škoda Enyaq iV

První ročník virtuálního autosalonu iDNES.cz skončil. Defilé automobilových novinek korunovalo...

  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....