Úterý 29. září 2020, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 29. září 2020 Michal

Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně spočítat. Bylo by hloupé schrastit peníze na honosné auto snů a v zimě nejezdit, protože nezbude na nové gumy.

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

To auto je nádherné! A prodává se se slevou! Pokud právě vybíráte nový vůz, potlačte nadšení a soustřeďte se i na to, kolik vás bude stát jeho servis. Nákupem totiž placení teprve začíná. To máte povinné ručení, dálniční známka, pojištění... a pak je tu ještě další spousta věcí, které vám dokážou vysát úspory.

Při výběru auta je třeba potlačit emoce a i přes okouzlení lákavou cenou nebo líbivým vzhledem myslet i na to, kolik vás bude stát jeho servis.

Kolik bude stát pojistka, zjistíte dotazem na pojišťovně snadno. Vypátrat ovšem další věci, za které se peníze rozkutálí, je už složitější.

Ve firmách, které mají flotily aut, se velmi pečlivě sledují celkové náklady provozu vozidla, v hantýrce správců autoparků o nich uslyšíte jako o TCO (total cost of ownership, nebo také total cost of operation). „Ukazatele TCO jsou klíčové zejména pro firemní klientelu,“ potvrzuje Lukáš Popelka z Porsche Česká republika.

Je třeba se soustředit na skutečné hybatele nákladů jako zůstatková hodnota vozu (peníze, které utržíte při následném prodeji) nebo u firem administrativní náklady. Pokud potřebujete auto k práci, soustřeďte se také například na dostupnost servisu a dalších služeb.

„Vozidlo má náklady vždy, a to i když stojí a nejezdí,“ vysvětluje Zdeněk Svoboda, tvůrce unikátního systému ohodnocující náklady na provoz auta JiTiS. „Výdaje na provoz auta jsou přitom hned na druhém místě za bydlením,“ dodává.

„O vyčíslení nákladů na provoz je u nás velký zájem, každý den zaznamenáváme několik poptávek od klientů, kteří si vybírají auto a chtějí vědět, jaké jsou náklady vlastnictví auta a případné opravy,“ dodává Tomáš Kučera z obchodního domu s automobily Automodul.cz.

Spotřeba a výběr motoru

Velmi obecně se udává, že u firemních aut 30 až 50 procent všeho placení kolem vozu představují náklady na palivo a dalších 30 až 50 procent ztráta při následném prodeji vozidla. Pojištění je kolem 8 %, servis 7 % a pneumatiky procento.

Velmi silně vnímaným parametrem je podle Lukáše Popelky z Porsche Česká republika například délka servisního intervalu, značky koncernu VW ho u osobních vozů v některých případech natahují až na 2 roky (nebo 30 000 km).

Na spotřebu se Češi zaměřují velmi silně. Souvisí s ní i volba motoru. Obecně lze říci, že nafťák se vyplatí těm, kdo najezdí ročně alespoň patnáct dvacet tisíc kilometrů. Se stále větší komplikovaností a náchylností moderních naftových motorů, u kterých mohou servisní náklady dosahovat astronomických částek, se tato hranice ještě více posouvá. Selskou logiku - Mám jezdit za osm litrů benzinu nebo šest nafty? - hravě rozmetá servis turbodieselu, při kterém bude třeba měnit vstřikovače a čerpadlo nafty a k tomu dvouhmotový setrvačník (spojku) a filtr pevných částic.

Rozhodně stojí za to prosondovat, kolik vůbec servis auta konkrétní značky stojí (ti nejpečlivější zkoumají ceny konkrétních exponovaných dílů – tlumičů, brzd, nárazníků, světel...). Ušetřené tisícovky za nákup auta s výhodnější cenovkou umí z peněženky vytáhnout banální výměna brzdových kotoučů a destiček.

Ještě mnohem méně si kupec uvědomuje, jak výraznou částkou se na celkové bilanci peněz za vlastnictví auta podílí cena ojetého auta při prodeji. Právě prodejnost ojetého vozu a především jeho zůstatková cena, kterou za něj při následném prodeji dostanete, má velký vliv na celkovou bilanci toho, kolik automobil a jeho provoz stály.

Jaká je situace na trhu s ojetinami a jak si které značky drží cenu vysledovat lze, stačí se podívat do inzerce. Obecně platí, že extrémně vysokou zůstatkovou hodnotu si drží škodovky a vozy z Německa, za nimi jsou japonská auta. Naopak třeba u francouzských nebo italských vozů padá cena na trhu ojetin výrazněji.

Vlastní počty

Když si chcete udělat takový rozpočet TCO sami, počítejte tedy kromě nákupní ceny (leasingové splátky) i s placením za pojištění, servis, pneumatiky a dálniční známky.

Škoda Rapid liftback a Spaceback

Za konkrétní příklad jsme zvolili typické auto české rodiny. Škodu Rapid Liftback s motorem 1.0 TSI 70 kW Ambition bez další příplatkové výbavy s ceníkovou cenou 330 tisíc korun. Výhodou škodovek je, že si především na českém trhu drží cenu, což je bonus pro majitele při následném prodeji a velmi výrazně to promlouvá do celkové bilance. Po pěti letech provozu a 100 tisících najetých kilometrech takový rapid prodáte dle tabulek zůstatkových hodnot zhruba za 120 tisíc. Za benzin majitel zaplatí za pět let asi 140 tisíc, předepsané pravidelné servisní prohlídky a běžná údržba vyjdou na 28 tisíc, povinné ručení a havarijní pojištění na třicet tisíc a dálniční známky pořídíte na pět let za 7500. Celkové náklady s připočtením pneumatik a dalších drobných položek vycházejí na čtyři koruny a pár haléřů na kilometr.

  • Nejčtenější

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Nový šéf pojmenoval hlavní cíle Škody: Hyundai, Kia, Ford, Opel a Francouzi

„Značka je na tom velmi dobře a má skvělou pověst. Tu si vypracoval tým, který může být náležitě hrdý,“ prohlásil...

Prověřeno na vlastní sklo: na čelní okno povinné ručení nestačí

Loni kolem toho byl skandál mezi pojišťovnami na českém trhu. Jeden z menších hráčů na trhu prohlásil, že pojištění na...

KOMENTÁŘ: Hlasování záškoláků o fyzikálních zákonech Evropu zničí

Ursula von der Leyenová dokazuje, že i ten, kdo ve škole nedával pozor, to může dotáhnout daleko. Předsedkyně Evropské...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární zážehové motory ztrácí na spolehlivosti, problémy začínají u oleje

Premium Po letech převahy dieselů se pozornost obrací k zážehovým motorům, o kterých se říká, že jejich údržba je méně...

Nebezpečná místa Česka: pražské hlavní nádraží. Třicet let zde vládne podsvětí

Premium Reportéři MF DNES mapují místa, která podle statistik nejsou výjimečně nebezpečná. Ve skutečnosti jde o no-go zóny,...

Felák, flexit nebo chillovat. Slovník dnešní mládeže uvádí rodiče do rozpaků

Premium Ač to možná ani netušíte, nejspíš i kolem vás denně chodí shiperky, které flexí s teniskami nebo iPhonem, díky čemuž...

Už nebudu kandidovat, odejdu z politiky, říká exministr Adam Vojtěch

Premium Jsem odolný, ale už toho bylo hodně, vysvětluje svůj odchod exministr. Babiš ho podle něj trochu čekal. V rozhovoru pro...

  • Další z rubriky

Rozvod jako řemen. To je servis, který nesmíte zanedbat

Rozvodový řemen motoru zřejmě nikdy neuvidíte, přesto byste o něm měli hodně dobře vědět. Hlavně to, jestli byl ve...

Nejezděte s banalitami do servisu. Zkontrolujte si technický stav auta sami

Premium Mnoho oprav a prací na voze můžeme provést vlastními silami bez profesionální přípravy. Důležité je ale vědět, jak...

Nebojte se ušpinit. Výměnou oleje provedenou svépomocí ušetříte nejen finance

Premium Výměna motorového oleje je základní servisní úkon. Většina řidičů si ji objedná v autoservisu, a přitom tam nechá auto...

Kosmetické úpravy na starším autě udělají velký rozdíl. A nemusí být drahé

Premium Navrácení zanedbaného auta do původního stavu nebývá často až tak pracné. Profesionální prodejci ojetin vydělávají...

Charitativní akce: Praním prádla svých ratolestí pomůžete maminkám v azylových domech
Charitativní akce: Praním prádla svých ratolestí pomůžete maminkám v azylových domech

Do 30. 9. 2020 z každého zakoupeného produktu Lovela Baby půjdou 3 Kč na pomoc azylových domů Armády spásy.

Octavia za 3 500 korun: boj s krizí, chaos a riskantní sázka na superslevy

Octavia za 3 500 Kč měsíčně, Kodiaq za 4 899 Kč, Passat za něco málo přes 6 000 Kč… Ačkoli automobilkám docházejí...

Blíží se katastrofa, jež zastíní pandemii covidu-19, říká princ Charles

Britský princ Charles (71) vyzval v pondělí ke zlepšení boje proti klimatickým změnám, jejichž dopad podle něj zastíní...

Herec Petr Čtvrtníček se nakazil koronavirem, leží v nemocnici na JIP

Herec Petr Čtvrtníček (56) skončil kvůli covidu-19 v nemocnici. Minulý týden měl pozitivní testy, a když se mu...

Nebudu všem po rozchodu ukazovat, jaká jsem čičina, říká Mottlová

Muž roku 2016 Josef Kůrka (28) nedávno oznámil rozchod s herečkou a modelkou Barborou Mottlovou (33). Fitness trenér...

Čtvrtníček z nemocnice vtipkuje. Mluví o dýchání i pohlavní nemoci

Herec Petr Čtvrtníček (56) sice kvůli těžšímu průběhu covidu-19 musel do nemocnice, humor ho ovšem neopouští. Svým...