Škoda představila Kodiaq, své poslední SUV pro Evropu se spalovacím motorem

  • 336
Praha-Berlín (od zpravodaje iDNES.cz) - Škoda odhalila novou generaci modelu Kodiaq. Poslední evropské SUV české značky se spalovacím motorem se ukázalo světu z tunelu v podzemí Berlína, premiéra byla v opuštěné stanici metra.

Kodiaq patří k nejvýnosnějším škodovkám vůbec, na SUV s aktuální cenou od milionu má škodovka vysokou marži, je tedy velmi důležitým modelem pro značku. Nová generace je do šroubku čerstvá.

Spočívá na stejné mechanice jako předchůdce, železo je stejné, ovšem všechno je přepracované. Nejvíc nových věcí se týká elektrické výzbroje, elektrifikací pohonu počínaje a úplně nově pojatým infotainmentem konče. S maskovanými prototypy jsme se exkluzivně svezli a zaujal nás skvěle fungující přepracovaný podvozek.

Premiéra nové Škody Kodiaq v berlínském podzemí

Nový Kodiaq má svébytnější, výraznější design než jeho předchůdce. Příď působí agresivněji, boční siluetu designéři opticky protáhli do kombíkova, podobně jako u elektrického Enyaqu; pomohli si při tom fintou s barevně odlišným zadním sloupkem. Hmotu boků pak více protvarovali výraznými prolisy. Celkově působí nový kodiaq dynamičtějším dojmem než předchůdce.

Důležitá škodovka

Kodiaq je jeden z nejdůležitějších modelů značky. Protože patří do velmi nabitého segmentu, jehož prodeje se za poslední dekádu jen v Evropě ztrojnásobily (z milionu na tři).

„Od představení v roce 2016 hrál Kodiaq zásadní roli v růstu značky Škoda a trvale boduje u našich zákazníků. Nový Kodiaq má všechny předpoklady k tomu, aby na úspěchy předchůdce navázal,“ okomentoval při premiéře nového modelu Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Do dnešního dne Škoda vyrobila 841 900 kusů modelu Kodiaq, který si své zákazníky našel v 60 zemích po celém světě.

„V Evropě se model Kodiaq těší mimořádné oblibě, především pak na největším trhu značky Škoda v Německu, následovaném Velkou Británií a Českou republikou. V roce 2022 byl Kodiaq druhým nejprodávanějším SUV značky Škoda, hned za modelem Kamiq,“ uvádí Vítězslav Kodym, vedoucí komunikace produktu ve Škodě Auto.

Automobilka Škoda v září uvedla, že vyrobila již tři miliony vozů typu SUV. Ostrý start nové generace je naplánovaný na první kvartál příštího roku, kdy bude zahájena jeho výroba.

První jízda novou Škodou Kodiaq. Má skvělý podvozek a zaparkujete ji mobilem

Škoda Auto bude druhou generaci svého největšího SUV vyrábět v Kvasinách na Rychnovsku, kde do úprav výrobní linky automobilka investovala 12 milionů eur, tedy zhruba 290 milionů korun.

Nový Kodiaq bude poprvé dodávaný s hybridním pohonem. I kvůli tomu musela být stávající výrobní linka upravena. Další investice směřovaly do integrace moderních technologií v oblasti manipulátorů, montáže podvozku, dopravníků a úpravy robotů pro nanášení lepidel na zasklení. Každý den má z linky sjíždět až 410 vozů Kodiaq druhé generace.

Premiéru málem zhatily vlaky. Výprava uvázla už v Praze


V roce 2016 pozvala Škoda na premiéru první generace svého největšího SUV Karla Gotta a Leoše Mareše. Na odhalení podoby nového provedení jednoho ze stěžejních modelů značky žádná tak zářivá celebrita nedorazila. Perné chvíle organizátorům tentokrát nepřipravil rozmařilý youtuber ani náročný influencer, stačila silná noční bouřka a mezery v komunikaci Českých drah a správce železniční infrastruktury v Česku, spojená s tradičně chaotickým a sporadickým informováním dotčených cestujících.

Premiéra Škody Kodiaq: do berlínské elektrárny přijel i Karel Gott

Jakou souvislost má jízdní řád rychlíků a výpadky v provozu s premiérou nového auta?

Automobilka se totiž rozhodla české hosty slavnostní akce dopravit do Německa vlakem. Jenže delegace ani neodjela z pražského Hlavního nádraží. Po třech hodinách oklikou doputovala do Letňan, kde usedla do autobusu.

„Kvůli nočním bouřkám zrušili spoj do Berlína. Následoval tedy rychlý přesun na autobusové nádraží Florenc, abychom jeli autobusem,“ hlásil reportér iDNES.cz, který na světovou premiéru vyrazil s českou skupinou. Přímý spoj do Berlína měl odjet z Prahy v 10:25.

„Když jsem dával kufr do autobusu, přišla informace, že České dráhy vypraví náhradní vlak. Jedeme tedy zpátky na vlakové Hlavní nádraží. Tam zjistíme, že čekáme na zvláštní vlak na nádraží Praha-Holešovice, odkud pojedeme do Děčína. A tam bude následovat přestup na vlak do Berlína,“ popsal.

Někteří účastníci cestu na světovou premiéru důležitého modelu Škody mezi tím vzdali, jiní narychlo usedli do aut a zamířili do německého hlavního města po dálnici.

„Stále čekáme, zda připojí vagon k vlaku, který jede ve 12:20. Když ho seženou, tak pojedeme. Jinak to asi už nestíháme a pojedeme domů,“ hlásil aktuální stav reportér iDNES.cz v 11:45. Po poledni se plán měnil znovu – výprava se přesunula do pražských Letňan, kde měla sraz s autobusem české hokejové reprezentace.

Před 13. hodinou výprava nasedla do narychlo objednaného dálkového autokaru. Asi 350kilometrovou trasu měli autobusem podle plánovače zvládnout za čtyři hodiny.

„Výprava vyjela směr Berlín ve 13:05. Museli jsme totiž počkat, protože řidič musel dokončit povinnou pauzu na odpočinek,“ popsal reportér iDNES.cz. „Část výpravy, která se oddělila a vyrazila po prvních potížích na vlastní pěst, se po třech hodinách cestováni všemi možnými spoji snaží dostat k nějakému odpočívadlu na dálnici D8, kde je nabereme do autobusu. Jinak by premiéru nestihli.“

„Zpomalujeme, provoz houstne. Aktuálně postupujeme na Berlín rychlosti 8 km/h,“ hlásil. „Nevěřil bych, jak dobře brzdí obrovský třínápravový autobus. Kvůli zúžení a pracím údržby se neukáznění řidiči osobních aut pokusili naši výpravu myškami na poslední chvíli opět zhatit. Odpočatý řidič bravurně prověřil přilnavost šesti kol k novému asfaltu na D8.“ Po hodině a čtyřiceti minutách autobus překročil česko-německou hranici.

Příjezd do německé metropole zkomplikoval hustý provoz a ucpané ulice města v odpolední dopravní špičce. Do cíle tak česká výprava dorazila ve čtvrt na sedm večer. Tedy po osmi hodinách cesty.

Dobrodružství na železnici

Zápisky z cesty skupiny, která se pokusila vyrazit na premiéru do Berlína přeci jen vlakem na vlastní pěst:

Jeli jsme vlakem do Prahy-Vysočan, pak do Prahy-Holešovic, odtud náhradní autobusovou dopravou do Kralup nad Vltavou, kde měl čekat rychlík do Berlína. Bohužel, tam jsme se dozvěděli, že máme jet do Děčína přes Ústí nad Labem. Zjistili jsme ale, že na nádraží stojí prázdný vlak do Berlína. Šli jsme se zeptat, zda ho můžeme použít k cestě. Řekli nám, že tento vlak jede nejdřív do Prahy. Tam ale prý nejsou troleje po nočních bouřkách.

Mezi tím nám ujel vlak do Ústí nad Labem a museli jsme jet zastávkovým vlakem, který tam jede dvě hodiny. Jeho průvodčí nám řekla, že vlak do Berlína nečeká v Děčíně, ale v Ústí nad Labem. Troleje prý vítr poškodil, opravili je, ale pak je strhl nákladní vlak. Takže jsme z Lovosic vyrazili taxíkem na benzinovou pumpu v Siřejovicích, kde jsme přistoupili do autobusu ke zbytku výpravy.

Poslední spalovací škodovky, pak elektro

Superb s Kodiaqem jsou poslední škodovky se spalovacími motory, které se dočkaly nové generace, všechny další pro Evropu budou už jen elektrické. S přibližně měsíčním odstupem po Kodiaqu Škoda představí také novou generaci modelu Superb.

Odjíždějící první generace Kodiaqu se představila v roce 2016, premiéra byla také v Berlíně. Dva roky nato přijela sportovní varianta Kodiaq RS a v roce 2021 byla aktualizována celá modelová řada. Do dneška automobilka vyrobila na osm set tisíc kodiaqů. To je na prvotinu značky v této kategorii skvělý výkon, přiznávají, že to sami nečekali.

První jízda s novým Superbem. Škodou, která vznikla jen díky nátuře značky

Na akci pořádané 25. dubna automobilka oznámila, že připravuje šest nových elektromobilů, které představí do roku 2026. Obměna modelů se spalovacími motory ovšem podle všeho už není na pořadu dne. Dá se předpokládat, že zbytek nabídky – modely Fabia, Octavia, Karoq a Scala s Kamiqem – bude automobilka průběžně vylepšovat, faceliftovat a též ukončovat jejich výrobu s tím, jak budou přicházet jejich bateriové náhrady.

Škodovácká SUV; první byla Trekka

Historie škodováckých SUV vlastně začala na Novém Zélandu, na základech čistě osobního modelu tam postavili prakticky laděný model Trekka s tvary terénního vozu. Dnes v nabídce značky SUV převažují, pro indický trh má dokonce speciálně vyvinutý model.

Ojetá Škoda Yeti vydrží a nekazí se, největším strašákem je rez

Škoda Yeti. Model Yeti, který značka Škoda představila v květnu 2009, byl prvním „plnohodnotným“ vozem SUV mladoboleslavské firmy. Vůz o délce přes 4,2 metru se nabízel s benzinovými a zážehovými motory o výkonu 77 až 123 kW. Úspěchy slavil i v zahraničí, pro čínský trh se vyráběla jeho speciální prodloužená verze. Automobilka v roce 2013 přišla s modernizací, která model rozdělila na městskou a outdoorovou variantu. Do ukončení výroby v roce 2017 jich firma vyrobila 648 500 kusů.

Nejdražší facelift v historii Škody. Kodiaq má novou tvář a nový motor

Škoda Kodiaq. Výrobu svého největšího SUV zahájila Škoda v říjnu 2016. Celkem 4,7 metru dlouhý model, pojmenovaný podle medvěda žijícího na stejnojmenném ostrově u pobřeží Aljašky, byl navržen s ostře řezaným exteriérem s výrazně trojrozměrnými liniemi a s elegantním interiérem. Na podzim 2018 byla představena vrcholná varianta RS o výkonu 176 kW. Kodiaq také získal titul Auto roku 2017 v České republice, Polsku a Bulharsku, SUV roku v Číně a Francii a stal se autem roku s pohonem všech čtyř kol v Německu. Kodiaqů se dosud vyrobilo přes 841 000 kusů.

Škoda Kodiaq je bazarový bestseller, ovšem hodně drahý

Škoda Karoq. Kompaktní SUV, které nahradilo model Yeti, Škoda představila v květnu 2017. Pro jméno auta se Škoda, stejně jako u modelu Kodiaq, opět nechala inspirovat u indiánského kmene Aleuťanů z ostrova Kodiak u jihu Aljašky. Ti označují automobil slovem kaa’raq a ruq zase znamená šíp, který má škoda ve znaku. Proti Yetimu se Karoq prodloužil na 4,38 metru. Motorovou paletu tvoří pět pohonných jednotek, které mají zdvihové objemy od jednoho do dvou litrů a disponují výkonem od 81 do 140 kW. V roce 2018 se Karoq stal vítězem ankety Auto roku v ČR a spolu s menším modelem Kamiq se řadí k nejprodávanějším SUV mladoboleslavské značky. Dosud se ho vyrobilo přes 705 000 kusů.

Projeli jsme občerstvenou Škodu Karoq. Nejlepší je s dvoulitrovým benzinem

Škoda Kamiq. Městský crossover Kamiq, který je primárně zacílen na mladší zákazníky, představila Škoda v březnu 2019. Technicky vychází z hatchbacku Scala, který byl představen koncem roku 2018. Slovo kamiq pochází z jazyka Inuitů, kteří žijí v Grónsku a na severu Kanady, do češtiny je lze podle automobilky přeložit jako výraz pro něco, co „padne jako ulité“. Kamiq měří 4,24 metru a nabízí se v benzinových motorizacích o výkonu od 70 kW do 110 kW a také v turbodieselové variantě s 85 kW či ve variantě na stlačený plyn CNG. Od uvedení na trh se vozu vyrobilo na 537 000 kusů.

Škoda Kamiq je lepší než sestra Scala. A tachometr neproměřuje

Škoda Enyaq. Luxusní elektrické SUV Enyaq iV, které mělo premiéru v září 2020, se rázem stalo nejprodávanějším elektromobilem na českém trhu. Enyaq je první sériový vůz Škody na bázi modulární platformy pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Vůz je dlouhý 4,65 metru, což je o pět cm méně než největší SUV Škody Kodiaq. V nabídce má vůz pohon zadních nebo všech kol, tři výkonové stupně od 132 do 195 kW a dvě různé kapacity baterie 62 a 82 kWh, které jsou umístěné v podlaze auta. Enyaq získal titul nejoblíbenějšího vozu roku 2022 ve Švýcarsku a probojoval se také mezi sedm finalistů ankety evropské Auto roku 2022. V lednu 2022 jej doplnila varianta kupé, která disponuje třemi výkonovými stupni od 150 kW až po 220 kW ve vrcholné sportovní variantě RS. Vozů Enyaq a Enyaq Coupé se dosud vyrobilo přes 166 000 kusů.

Nejsilnější, nejdražší a nejzelenější škodovka v akci. Enyaq Coupé RS

Škoda v současnosti vyrábí ještě SUV Kushaq, které je určeno speciálně pro indický trh. Název vozu, který byl představen v březnu 2021, pochází ze staroindického jazyka sanskrt a označuje krále nebo vládce. Jde o první sériový model projektu India 2.0, za který je Škoda Auto zodpovědná v rámci celého koncernu Volkswagen. Kushaq má obdobné rozměry jako jeho evropský „sourozenec“ Kamiq. Podle údajů automobilky se dosud vyrobilo na 64 000 kusů tohoto menšího SUV.

Indické škodovky v akci. Ladná Slavia je lepší než frajeřící dvojče

Historie vozů do lehčího terénu vyráběných automobilkou Škoda sahá až do poloviny šedesátých let minulého století. V prosinci 1966 se totiž v novozélandském městě Otahuhu začala vyrábět Škoda Trekka na podvozku tehdejší Octavie kombi. Vůz sloužil především místním farmářům a řemeslníkům i jako vůz pro volný čas. Trekka se do Evropy nikdy nedovážela a do ukončení výroby v roce 1972 jí vzniklo téměř 3 000 kusů. Počátkem sedmdesátých let se v Pákistánu krátce montoval podobně laděný model Škoda Skopak, který také technicky vycházel z Octavie kombi.

První SUV Škody vzniklo na Novém Zélandu. Jedinečnou Trekku jsme projeli

,