Slavné škodovácké erko má znovu ožít, základ dodá Audi R8

  15:03aktualizováno  15:03
Takzvané erko nedá Čechům spát. Slavné kupé, které by škodovkáři rádi zase viděli v nabídce značky, možná vyrazí v novodobé interpretaci na silnici. Český designér chce novodobou Škodu 110 R postavit na základech Audi R8. K odvážnému plánu hledá parťáky.

Novodobé "Erko". Slavné kupé Škoda 110 R v podání designéra Petra Novague | foto: Petr Novague

Mladý úspěšný český designér, který vystupuje pod uměleckým jménem Petr Novague, je milovník aut. Už jeho první známější projekt vycházel ze škodovky. V roce 2004 upravil s Ondřejem Václavíkem, se kterým tvořil duo Design-Brothers, superb první generace. Škoda Enve tehdy byla hvězdou přehlídky Designblok.

Petr Novague je však hlavně milovníkem bájného erka. Parádní škodovácké kupé ze sedmdesátých let už jednou v novodobém podání představil jako svou vizi. Teď se ke slavné škodovce vrátil a nový projekt chce dovést do podoby opravdového auta.

Novodobé

Jako základ nejnovější kreace poslouží Audi R8. Autora, původním jménem Petra Nováka, to napadlo, když se v ingolstadtském supersportu svezl. Ceněný model, který je sám o sobě designovým majstrštykem, má podle Petrových plánů dostat kabát novodobého erka.

Fotogalerie

Audi R8 je při osobním setkání nečekaně subtilní, pro relativně malé kupé se tedy jako technický základ hodí. Audi má motor uprostřed a pohon všech kol. Škoda 110 R měla pohon vzadu a hnanou zadní nápravu. Tvůrci se však hlavně zalíbila architektura se základním nosným rámem, na kterém jsou připevněny panely karoserie.

Petr Novague teď shání deset boháčů, kteří s ním do bláznivého projektu "půjdou". Vymyšleno to má tak, že R8 vymění karoserii. Potřeba bude devět panelů, které mají být vyrobeny z karbonu, další komponenty pak budou ze skladu značek koncernu VW. Třeba přední světla od Bentleye, zadní z Lamborghini, volant od Seatu a sedadla z Octavie RS.

"Nejvíce vzrušující mi na tomhle autě přijde relativně jednoduchá proveditelnost přestavby. Přestože podobné malosériové modely postavené na základě jiných vozů nejsou ve světě výjimkou, spojení techniky Audi R8 a tvarů volně inspirovaných českým erkem je unikátem. A právě jedinečnost je v dnešní době unifikovaných a masově vyráběných modelů velmi ceněna," komentuje pro iDNES.cz myšlenku na novodobou interpretaci erka šéfredaktor magazínu AutoDesign&Styling Radek Laube.

Linky slavné škodovky, která byla v soutěžáckém podání hvězdou rallyových tratí, jsou na žlutém konceptu jasně vidět. Proporce se musí držet technického základu. Příď je boubelatější a s agresivním nárazníkem. Ale zadní partie s hodně skloněným oknem erko jasně připomínají. Stejně jako svislé žebrování v zadním čele.

Novodobé

"Vůz je pěkný, zvenčí se volně drží důležitých detailů, mohl by to být důstojný nástupce erka. Interiér bych ale ocenil více retro. Je škoda, že palubka nemá typických pět budíků," komentuje audi převlečené za moderní škodovácké kupé majitel původního oranžového erka Jaroslav Mašek.

"Trend individualizace automobilů je jednoznačně jedním z nejvýraznějších trendů současného automobilového designu a právě tento příklad dobře ukazuje, kam až lze zajít. Ne náhodou v tomto ohledu nejlépe fungují tvary, které připomínají slavné modely minulosti, a to Petr Novague určitě skvěle vystihl," dodává Radek Laube z AutoDesign&Styling, v jehož posledním čísle Novague své erko představil.

Základní provedení R8 s osmiválcem 4,2 litru (316kW / 430koní) stojí tři miliony korun. K mání je i desetiválec, za který je třeba připlatit další milion. Převlékání do originálního kabátu jedinečné škodovky ovšem bude také hodně drahé.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

Další z rubriky

Design aut odráží náladu ve společnosti. Jsou agresivnější a mohutnější

BMW X7

Designér Paolo Tumminelli tvrdí, že design dnešních automobilů je příliš emocionální a agresivní, A vysvětluje, proč...

Nečekaný rozsudek. Německý soud rozhodl kvůli dieselgate ve prospěch VW

Ilustrační foto

Německý soud v dolnosaském městě Braunschweig rozhodl ve prospěch společnosti Volkswagen (VW) v případu, kdy zákazník...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Najdete na iDNES.cz