Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Rychlostní orgie s Bugatti Veyron mohou trvat nejdéle 12 minut

Inženýr Ric Tamba, který se podílel na vývoji převodovky pro Bugatti Veyron, prozradil o ikonickém superautě pár zajímavých věcí. Tvrdí, že v závodě na dlouhou vzdálenost jej prakticky vždy předstihne malý levný úsporný vůz. Může za to spotřeba veyronu.

Bugatti Veyron Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron nepřestává udivovat propracovaností své techniky. Auto, kterého se nedávno prodal poslední kus z naplánované třísetkusové produkce (objednat se dá už jen kabriolet Grand Sport), zůstává i po letech produkce v mnoha ohledech nepřekonáno.

Nedostižná je především kombinace obrovského výkonu, maximální rychlosti a schopnosti polykat kilometry ve stylu pohodlných cestovních kupé. Jenže právě tato kombinace si vyžádala řadu specifických řešení a pozoruhodných kompromisů.

Například tak díky australskému inženýrovi víme, že při maximální rychlosti vydrží pneumatiky asi 15 minut, ale autu dojde benzín už po 11 minutách. Palivová nádrž je tu tedy jakýmsi samoregulačním bezpečnostním prvkem. Ric Tamba ale prozradil, že palivová nádrž stejným způsobem "zachraňuje" i řadu dalších zatěžovaných komponent.

Další takovou částí je převodovka. Při jejím vývoji tým, jehož byl Tamba členem, zjistil, že auto by si při rychlostech nad 300 km/h poměrně brzy doslova uvařilo převodový olej a mohlo by dojít k požáru. Když tým uvedl riziko požáru jako velký problém, vývojáři, kteří měli na starosti konstrukci auta, kolegy uklidnili.

V rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Nádrž má ale objem jen 100 litrů, což znamená, že palivo dojde asi po dvanácti minutách. Nádrž navíc dostala úzkou plnicí trubici, takže trvá celých sedm minut natankovat veyron do plna. Mezi tím ale stihnou provozní kapaliny, chladiče a různá čerpadla v autě vychladnout na zcela bezpečnou úroveň a auto se může vydat na další zběsilou jízdu.

Volkswagen Lupo

Tyto údaje použil Ric Tamba při počítačové simulaci jízdy na trase mezi Berlínem a Frankfurtem. Vyšlo mu, že trasu dlouhou 457 km zvládne prakticky za jakýchkoliv podmínek rychleji i malý VW Lupo 3L s maximální rychlostí pouhých 165 km/h (trojka v označení značí třílitrovou spotřebu, o pohon se stará tříválec 1,2 TDI spřažený s robotizovaným automatem).

Veyron jednoduše stráví tolik času na benzince, že malý volkswagen, který za celou dobu tankovat nemusí, dorazí do cíle s velkým předstihem. Podobně by tomu mělo být i na spoustě dalších dlouhých tratí. Na jedno natankování své 34litrové nádrže totiž ujede i přes 1 100 kilometrů. Navíc zdržení případným tankováním bude u lupa podstatně menší než u veyronu.

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Škoda Spartak vyjela na Prvního máje. Štramák vyžaduje zkušeného řidiče

8. května 2024

Jeden dodatečně montovaný stěrač se snaží, seč může, dva původní to vzdaly po patnácti minutách....

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Chrám luxusu v novém. Prošmejdili jsme nový Rolls-Royce Cullinan

7. května 2024

Exkluzivně Rolls-Royce vzdal krátce po premiéře svého dnes zdaleka nejprodávnějšího modelu snahu naučit...

Hvězda motorsportu v Praze. V Česku jezdil pod pseudonymem

7. května 2024

Na velkolepou, dva a půl tisíce kilometrů dlouhou cestu se o uplynulém víkendu vydala čtyřicítka...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...